WDH halter på kort sigt efter konkurrenten GN Store Nord kursmæssigt, men en succes med selskabets nyeste produkt i 2. halvår 2016 kan løfte kursen i begyndelsen af 2017.
William Demant Holding (WDH) har siden juni stået i skyggen af konkurrenten GN Store Nord. Mens GN’s aktier er steget med 32 % er aktierne i WDH kun steget 12 % i samme periode. Denne afstand blev styrket af selskabernes halvårsregnskaber, hvor GN Store Nord overraskede positivt.
Det var da også vanskeligt at se de helt store kurstriggere i WDH’s halvårsregnskab, som var stærkt i toppen, men svagt i bunden. Omsætningsfremgangen var endvidere ikke så stærk, som det ser ud til, da 2/3 af stigningen skyldes tilkøb af virksomheder.
Regnskabet knækker på midten med en fremgang i omsætning og bruttoindtjening, men et fald i både det primære driftsresultat og bundlinjeresultatet. En stigning i bruttoindtjeningen i forhold til samme periode i fjor på 606 mio. kr. forsvinder således undervejs til driftsresultatet (EBITDA), som noterer et fald på 12 mio. kr.
Ved en nærlæsning af regnskabet finder man forklaringen i posten Distributionsomkostninger, som med en stigning på 24 % sluger 538 mio. kr. af det forbedrede resultat i toppen af regnskabet. Resten af forbedringen forsvinder med stigninger i administrationsomkostninger og R&D på sammenlagt 92 mio. kr.
Årsagen til den massive stigning i omkostninger skyldes dels introduktionen af WDH’s nyeste produkt, Oticon Opn, som har medført øgede udgifter til salgs- og marketingsarbejde, og dels tilkøbet af virksomheder.
Som følge af den hårde konkurrence på markedet for høreapparater er producenterne gradvist ved at udvide deres forretningsområde til også at omfatte forhandlerleddet, og WDH købte i fjor den franske kæde Audika Groupe. Ifølge halvårsregnskabet er tilkøb den primære årsag til det markant højere omkostningsniveau i forhold til første halvår 2015.
At flytte salget til detailleddet er imidlertid en vej, som WDH er nødt til at følge for ikke at blive hægtet af udviklingen i branchen. Senest har WDH’s største konkurrent Sonova således købt AudioNova for næsten 1 mia. USD, og Sonova oplyser at de i løbet af de næste to år forventer at øge AudioNovas andel af Sonovas produkter til 95 %. Eller med andre ord, så kan WDH se frem til at miste stort set al handel gennem AudioNova-kæden.
Denne udvikling af en konkurrencepræget branche med hårdt pres på priserne, kan dog vise sig at være til fordel for WDH. Med en begrænset rentebærende gæld, et stærkt cash flow og et af branchens mest etablerede navne, har WDH grundlaget for at blive en af vinderne i denne ændring.
På kort sigt vil kursen på WDH’s aktie dog afhænge af hvilken succes selskabets nye produkt, Oticon Opn, får. Eftersom WDH ikke aflægger 3. kvartalsregnskab får vi først et realistisk billede af dette i årsregnskabet 2016. Vi fastholder derfor kursmålet fra AktieUgebrevet nr. 22/2016.
se alle tabeller og grafer her
Bruno Japp
Børskurs på analysetidspunktet: 136,00 AktieUgebrevets kursmål (3 mdr): 130-135
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her