Carlsbergs nye strategi Sail22 blev lanceret i marts, og den er så småt ved at blive implementeret.
Halvårsregnskabet gav de første små indikationer af de ændringer, der er på vej i den store Carlsberg-forretning over de næste par år.
Carlsbergs nye strategi begynder allerede nu at sætte små aftryk i regnskabet. Det er tydeligt, at indtjeningen for alvor er sat i højsædet fremfor den jagt på vækst og volumen, der var så fremherskende de sidste mange år.
Strategiens små aftryk kan helt overordnet ses på to fronter i det netop aflagte regnskab: omsætning og omkostninger. Den nye strategi koster volumen og omsætning, og dermed også markedsandele. Samlet set faldt volumen med 1 % i halvåret, men det blev mere end opvejet af en væsentlig bedring i ”price/mix” på +5 %, således at omsætningen organisk voksede med 4 %. Price/mix dækker over dels prisændringer, dels at man helt overordnet sælger færre billige øl og flere dyre øl. Dermed kan den solgte volumen godt falde, samtidig med at omsætningen stiger.
Price/mix-ændringen er vigtig, fordi den helt tydeligt viser, at man er i fuld gang med ”Value management”, dvs ændring af mærker, positionering og priser for samlet set at få en bedre balance mellem markedsandel, bruttomargin og indtjening. I praksis betyder det, at man gerne opgiver markedsandele for at tjene mere. For Carlsberg har det f.eks. betydet, at man har sagt farvel til en række lavmarginkontrakter i UK, Polen og Finland, og har sænket prisen på Carlsberg-brandet i Rusland med 30-40 %.
Tiltro til strategiplanen
Carlsbergs kursudvikling i år er et tydeligt eksempel på, at markedet har tiltro til strategiplanen. Aktien er steget stødt og roligt, og er langt om længe steget over det kursniveau omkring 600, der gennem lang tid havde været en solid top.
Til gengæld har vi over de sidste mange måneder ikke set nogen nævneværdig revision af analytikernes konsensusestimater. Det er vores vurdering, at der skal ske noget på den front, for at kursen kan komme videre op. Aktien er nemlig målt på nøgletal blevet ganske dyr, hvis man tager aktiens ejerskab, historiske track record og manglende omsætningsvækst i betragtning.
Der er efter vores vurdering fortsat rum til opjusteringer af estimaterne, i takt med at strategiplanen eksekveres, og vi for alvor begynder at se ændringer på omkostnings- og omsætningssiden. Vi – og markedet – forventer ikke nogen omsætningsvækst i større stil, men til gengæld kan omsætningen siges at få en større kvalitet efter de igangsatte ændringer i price/mix.
Den helt store game changer for kursen vil være en bedring i udsigterne for den russiske forretning. Men det må nok konstateres, at det ikke ligger lige for, så det er de strategiske ændringer af forretningen der skal drive kursen på mellemlangt sigt. Aktien er næsten 10 % nede fra toppen i 680 inden regnskabet. Det er vores forventning, at aktien de næste 6-9 måneder vil stabilisere sig indenfor et range, der i store træk hedder 600-670. Det er nemlig svært at se afgørende kurstriggere, som kan bringe aktien markant højere på så kort sigt. For nærværende er det helt legitimt at stille spørgsmålet, om markedet tog lidt for meget forskud på udviklingen i Carlsberg. Det tyder kursfaldet ovenpå regnskabet på. Vi finder aktien købsværdig i bunden af det angivne kursrange med en forventning om, at markedet har tiltro til eksekveringen af nye strategi.
Steen Albrechtsen
Børskurs på analysetidspunktet: 630 AktieUgebrevets kursmål (6 mdr): 600-670
Læs tidligere analyser af Carlsberg her. Password er abonnent email, og med emailen kan adgangskode hentes her .
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her