Et pænt resultat for 2. kvartal blev overskygget af, at 2. halvår ikke længere ser ud til at levere det ventede comeback i de globale fragtvolumener. Dermed bliver containerforretningen i 4. kvartal måske underskudsgivende kun 12 måneder efter, at de historiske overskud blev hentet hjem i 2022.
Der er ingen tvivl om, at festen for containerrederierne er godt og grundigt slut. Det viser de forskellige fragtrateindeks tydeligt, og det behøver man heller ikke kigge længe på A.P. Møller-Mærsks netop aflagte regnskab 2. kvartal for at konstatere. Omsætningen er faldet fra 21,6 til 13 mia. USD, og selvom EBIT-resultatet for kvartalet nåede pæne 1,6 mia. USD eller tæt på 11 mia. kr., er der tale om en endnu større tilbagegang på hele 82 pct. i forhold til 2. kvartal 2022, hvor EBIT nåede imponerende 9 mia. USD for dét kvartal alene.
Mens fragtvolumenerne kun er en smule lavere end sidste år, er det fragtraternes voldsomme fald, der nu slår tydeligt igennem på omsætning og resultat. Den gennemsnitlige fragtrate per container er således faldet med 51 pct. i forhold til samme kvartal sidste år, mens volumen kun er faldet med 6 pct. Problemerne er dog næppe slut endnu, for den lagernedbringelsescyklus, som er i gang i særligt Europa og Nordamerika, forventes nu at vare længere end tidligere forventet.
Lagernedbringelserne er en konsekvens af, at de globale leverandørkæder igen er uden flaskehalse og glider relativt uforstyrret. Dermed har mange virksomheder ikke længere behov for de ekstra sikkerhedslagre, der blev opbygget, da det så værst ud med leveringstiderne. Helt konkret venter Mærsk nu en global nedgang i containervolumen på minus 1-4 pct. mod minus 2,5 til plus 1 pct. tidligere. Signalet om en udskudt vending stemmer også med de budskaber vi så i de aktuelle regnskaber fra DSV og NTG (sidstnævnte nedjusterede i øvrigt). Tidligere var der en bred forventning om, at fragtvolumenerne særligt til søs ville levere et comeback i 2. halvår, men det er altså ikke længere tilfældet.
Containerunderskud i 2. halvår?
Trods en lille oppræcisering af bunden i årsforventningen til både omsætning og EBIT, så kan vi med hjælp fra resultatet for de første seks måneder konstatere, at 2. halvår bestemt ser svært ud.
Forventningen til det underliggende EBITDA blev løftet fra 8-11 mia. USD til 9,5-11 mia. USD og på EBIT-niveau så vi samme tendens, idet intervallet blev løftet fra 2,0-5,0 mia. USD til 3,5-5,0 mia. USD. Det interessante her er, at 1. halvår har leveret et EBIT-resultat på 3,9 mia. USD, og forventningen giver faktisk plads til, at 2. halvår leverer et negativt resultat. Går vi et spadestik dybere, må vi forvente, at de mindre volatile forretningsområder Logistics & Services og Terminals leverer nogenlunde stabile resultater, som vi på EBIT-niveau anslår til min. 0,5 mia. USD for 2. halvår. Lægger vi dem til koncernresultatet for 1. halvår lander vi omkring 4,5 mia. USD. for hele året og dermed i den høje ende af årsforventningen på 3,5-5,0 mia. USD.
Her mangler vi dog resultatet fra containerdivisionen, og der er dermed plads til, at 2. halvår kan levere et negativt resultat på helt ned til 1 mia. USD på EBIT-niveau i denne division. Budskabet på telefonkonferencen var, at 3. kvartal sandsynligvis bliver bedre end 4. kvartal, og dermed er det nærliggende at konkludere, at 4. kvartal lige nu ser ud til at levere et underskud i containerforretningen. Problemet for containerdivisionen er, udover de manglende volumener, også, at en række nye skibe vil ramme verdensflåden over de næste 1-2 år. Det er nye skibe, der (som altid fristes man til at sige) i overvejende grad blev bestilt, da tiderne var gode i 2021 og 2022.
Siden bestillingstidspunktet har vi set en markant rentestigning og deraf følgende recessionsrisiko, som ikke kan undgå at lægge en ekstra dæmper på efterspørgselssiden. Da ender vi i et tekstbogseksempel med faldende efterspørgsel og stigende udbud, og følgeligt også en faldende ligevægtspris, som for rederierne betyder, at de gyldne tider er ovre.
Med den stadig usikre makrosituation og en udskudt vending i fragtvolumenerne, og dermed formentlig også i fragtraterne, ser situationen stadig usikker ud for Mærsk. Vi indtager dermed en afventende holdning til aktien.
Steen Albrechtsen
Aktuel kurs 12855,00
Kursmål (6 mdr.) 13000,00
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her