Annonce

Log ud Log ind
Log ud Log ind
Formue

Mærsk-optimisme for 2. halvår fordufter

Steen Albrechtsen

tirsdag 08. august 2023 kl. 11:55

Mærsk: Aktionærer betaler for klimarigtige skibe

Et pænt resultat for 2. kvartal blev overskygget af, at 2. halvår ikke længere ser ud til at levere det ventede comeback i de globale fragtvolumener. Dermed bliver containerforretningen i 4. kvartal måske underskudsgivende kun 12 måneder efter, at de historiske overskud blev hentet hjem i 2022.

Der er ingen tvivl om, at festen for containerrederierne er godt og grundigt slut. Det viser de forskellige fragtrateindeks tydeligt, og det behøver man heller ikke kigge længe på A.P. Møller-Mærsks netop aflagte regnskab 2. kvartal for at konstatere. Omsætningen er faldet fra 21,6 til 13 mia. USD, og selvom EBIT-resultatet for kvartalet nåede pæne 1,6 mia. USD eller tæt på 11 mia. kr., er der tale om en endnu større tilbagegang på hele 82 pct. i forhold til 2. kvartal 2022, hvor EBIT nåede imponerende 9 mia. USD for dét kvartal alene.

Mens fragtvolumenerne kun er en smule lavere end sidste år, er det fragtraternes voldsomme fald, der nu slår tydeligt igennem på omsætning og resultat. Den gennemsnitlige fragtrate per container er således faldet med 51 pct. i forhold til samme kvartal sidste år, mens volumen kun er faldet med 6 pct. Problemerne er dog næppe slut endnu, for den lagernedbringelsescyklus, som er i gang i særligt Europa og Nordamerika, forventes nu at vare længere end tidligere forventet.

Lagernedbringelserne er en konsekvens af, at de globale leverandørkæder igen er uden flaskehalse og glider relativt uforstyrret. Dermed har mange virksomheder ikke længere behov for de ekstra sikkerhedslagre, der blev opbygget, da det så værst ud med leveringstiderne. Helt konkret venter Mærsk nu en global nedgang i containervolumen på minus 1-4 pct. mod minus 2,5 til plus 1 pct. tidligere. Signalet om en udskudt vending stemmer også med de budskaber vi så i de aktuelle regnskaber fra DSV og NTG (sidstnævnte nedjusterede i øvrigt). Tidligere var der en bred forventning om, at fragtvolumenerne særligt til søs ville levere et comeback i 2. halvår, men det er altså ikke længere tilfældet.

Containerunderskud i 2. halvår?
Trods en lille oppræcisering af bunden i årsforventningen til både omsætning og EBIT, så kan vi med hjælp fra resultatet for de første seks måneder konstatere, at 2. halvår bestemt ser svært ud.

Forventningen til det underliggende EBITDA blev løftet fra 8-11 mia. USD til 9,5-11 mia. USD og på EBIT-niveau så vi samme tendens, idet intervallet blev løftet fra 2,0-5,0 mia. USD til 3,5-5,0 mia. USD. Det interessante her er, at 1. halvår har leveret et EBIT-resultat på 3,9 mia. USD, og forventningen giver faktisk plads til, at 2. halvår leverer et negativt resultat. Går vi et spadestik dybere, må vi forvente, at de mindre volatile forretningsområder Logistics & Services og Terminals leverer nogenlunde stabile resultater, som vi på EBIT-niveau anslår til min. 0,5 mia. USD for 2. halvår. Lægger vi dem til koncernresultatet for 1. halvår lander vi omkring 4,5 mia. USD. for hele året og dermed i den høje ende af årsforventningen på 3,5-5,0 mia. USD.

Her mangler vi dog resultatet fra containerdivisionen, og der er dermed plads til, at 2. halvår kan levere et negativt resultat på helt ned til 1 mia. USD på EBIT-niveau i denne division. Budskabet på telefonkonferencen var, at 3. kvartal sandsynligvis bliver bedre end 4. kvartal, og dermed er det nærliggende at konkludere, at 4. kvartal lige nu ser ud til at levere et underskud i containerforretningen. Problemet for containerdivisionen er, udover de manglende volumener, også, at en række nye skibe vil ramme verdensflåden over de næste 1-2 år. Det er nye skibe, der (som altid fristes man til at sige) i overvejende grad blev bestilt, da tiderne var gode i 2021 og 2022.

Siden bestillingstidspunktet har vi set en markant rentestigning og deraf følgende recessionsrisiko, som ikke kan undgå at lægge en ekstra dæmper på efterspørgselssiden. Da ender vi i et tekstbogseksempel med faldende efterspørgsel og stigende udbud, og følgeligt også en faldende ligevægtspris, som for rederierne betyder, at de gyldne tider er ovre.

Med den stadig usikre makrosituation og en udskudt vending i fragtvolumenerne, og dermed formentlig også i fragtraterne, ser situationen stadig usikker ud for Mærsk. Vi indtager dermed en afventende holdning til aktien.

Steen Albrechtsen

Aktuel kurs 12855,00

Kursmål (6 mdr.) 13000,00

Disclaimer: Læs her om ØU’s aktieanalyser

Vær et skridt foran

Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.

399,-

pr. måned

Allerede abonnent? Log ind her

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev
ØU Dagens Nyheder Middag - Investering

Vær et skridt foran. Få de vigtigste analyser af danske aktier og aktiemarkedet
Udkommer hver dag kl. 12.

Jeg giver samtykke til, at I sender mig mails med de seneste historier fra Økonomisk Ugebrev. Lejlighedsvis må I gerne sende mig gode tilbud og information om events. Samtidig accepterer jeg ØU’s Privatlivspolitik.

Du kan til enhver tid afmelde dig med et enkelt klik.

[postviewcount]

Følg virksomhederne fra denne artikel
Skriv dig op her, og modtag en mail direkte i din indbakke, så snart vi skriver om virksomhederne, du følger.

Jobannoncer

Senior Accountant – få sparringspartnere fra hele Europa (fuldtid)
Region Syddanmark
Finance Controller – få sparringspartnere fra hele Europa (fuldtid)
Region Syddanmark
Analytisk stærk økonomiprofil med interesse for grøn omstilling
Region Sjælland
Chefkonsulent til finanslovsarbejde i Miljø- og Ligestillingsministeriets departement
Region Hovedstaden
Udløber snart
Fondsrådgiver til behandling af ansøgninger og projektopfølgning
Region Hovedstaden
Er du Midtsjællands stærkeste økonomiansvarlige?
Region Sjælland
Erhvervskonsulent til Erhverv og Iværksætteri i Svendborg Kommune
Region Syd
CODAN Companies ApS søger en Transfer Pricing Specialist
Region Sjælland
Nyt job
International Sales Manager til Salg & Marketing
Region Syddanmark.
Informationsspecialist til Data Governance
Region Hovedstaden
Medarbejder til vurdering af investeringsejendomme
Region Syd
Finance Process Owner/Product Owner til Koncernfinans
Region Hovedstaden
Business Analyst
Region Sjælland
ØKONOMICHEF TIL GLOSTRUP BOLIGSELSKAB
Region Hovedstaden
Nyt job
Strategikonsulent søges til Dansk Erhverv
Region Hovedstaden
Direktør – Destination Kystlandet
Region Midt
Nyt job
Vil du være med til at uddanne Finansøkonomer, Au i finansiel rådgivning og P.ba. i Finans?
Region Sjælland.
Økonomikonsulent til BUPL’s økonomienhed
Region Hovedstaden
Financial Controller for Stena Bulk A/S
Region Hovedstaden

Mere fra ØU Formue

Log ind

Har du ikke allerede en bruger? Opret dig her.

Påskegave

Få to GRATIS analyser af Novo Nordisk & Zealand Pharma 

*Tilbuddet gælder ikke, hvis man har været abonnent indenfor de seneste 6 måneder

FÅ VORES STORE NYTÅRSUDGAVE AF FORMUE

Her er de 10 bedste aktier i 2022

Tilbuddet udløber om:
dage
timer
min.
sek.

Analyse af og prognoser for Fixed Income (statsrenter og realkreditrenter)

Direkte adgang til opdaterede analyser fra toneangivende finanshuse:

Goldman Sachs

Fidelity

Danske Bank

Morgan Stanley

ABN Amro

Jyske Bank

UBS

SEB

Natixis

Handelsbanken

Merril Lynch 

Direkte adgang til realkreditinstitutternes renteprognoser:

Nykredit

Realkredit Danmark

Nordea

Analyse og prognoser for kort rente, samt for centralbankernes politikker

Links:

RBC

Capital Economics

Yardeni – Central Bank Balance Sheet 

Investing.com: FED Watch Monitor Tool

Nordea

Scotiabank