Finansverdenen begynder så småt igen at ligne tiden op til finanskrisens kulmination i 2008: Hellerup Finans fortsætter med at sælge kreative og fantasifulde historier om gyldne forretningsmuligheder, som skal lokke velhavende investorer til med udsigt til stærke afkast. Læs her om to af koncernens værdipapirsalg, som udefra ligner luftkasteller.
Hellerup Finans og hovedaktionær Torben Jensen forsøger at sælge nye aktier i Lyngby Fodboldklub til en samlet børsværdi svarende til 72 mio. kr. Det svarer nogenlunde til den aktuelle børsværdi på Aarhus Elite (71 mio. kr.) og Brøndby IF (72 mio. kr.), som begge har et meget større tilskuerpublikum og markant flere sponsorindtægter.
Godt nok rykker Lyngby fra næste sæson op i Superligaen, og det ventes at give flere indtægter fra tilskuere og TV-penge. Og i det fremlagte pro – spekt virker budgettet faktisk realistisk på disse regnskabsposter.
En anden budgetpost i prospektet er mere overraskende optimistisk: Hellerup Finans forventer, at klubben og dens nye supersælgere kan sælge sponsorater for 44 mio. kr. årligt om nogle år. Til sammenligning solgte Brøndby IF sidste år sponsoraftaler for 38 mio. kr.
Lyngby skal dog jagte sponsorer efter en helt ny og ukendt model i dansk fodbold, der i prospektet beskrives som et ”Business Partner Program” (”BPP”), hvilket er 3-årige partneraftaler med nøje udvalgte partnere.
Potentiel sponsor
Videre hedder det, at ”aftalen går ud på, at partneren skal modtage målbar omsætning/indtjening via Selskabets netværk, hvilket bør udligne partnerens omkostning.”
Økonomisk Ugebrev har været i kontakt med en potentiel sponsor, som har været i dialog med sælgerne fra Lyngby Boldklub/Hellerup Finans. Oplægget var, at man som sponsor lægger 200.000 kr. årligt mod at få mere eller mindre sikre indtægter – ligeledes på 200.000 kr. Hver enkelt sponsor får en Business Partner, som skal sikre kontakt til andre sponsorer med henblik på at skabe forretning. Aftalen faldt på, at indtjeningen på et mersalg hos sponsoren på 200.000 kr. ikke dækker sponsoratet på 200.000 kr, men kun 10-20 %, i bedste fald svarende til dækningsbidraget.
I prospektet hedder det videre, at ”BPP-aftalerne er klart den største indtægtskilde for Selskabet. Der er risiko for at BPP-aftalerne ikke bliver gentegnet, ligesom der også er risiko for, at Selskabet ikke kan levere, som aftalerne forventer.”
Omkring de budgetterede indtægter fra sponsoraftalerne oplyses det også, at ”Forudsætningen for at nå dette mål, er ansættelse af dedikerede konsulenter, der hver skal tegne 25 partneraftaler. Der er ingen garanti for at disse konsulenter opnår deres mål.”
Lykkes eksperimentet med den nye forretningsmodel, kan Lyngby Fodboldklub gå hen og blive den mest guldrandede og stabile forretning i dansk topfodbold. Ifølge budgettet vil fodboldklubben give et overskud på over 10 mio. kr. før skat om to år og 16 mio. kr. før skat to år senere.
Morten W. Langer
Pas på: Hellerup Finans sælger obligationer til 9 %
Advarselslamperne storblinker omkring Hellerup Finans, og der synes at være ekstremt stor konkursrisiko – og dermed risiko for tab for investorerne på obligationerne, fordi der ikke er nævneværdige indtægter, men store omkostninger til at holde liv i skrantende porteføljeselskaber og store interne personalelønninger. Økonomisk Ugebrev har gravet dybere i Hellerup Finans’ økonomi, og meget tyder på, at pengekassen har været tæt på tom. Salg af obligationer i april og maj har måske købt tid for selskabet med tilførsel af likviditet. Selvom Hellerup Finans skriver, at obligationen er ”garanteret”, synes der ikke at være meget værdi bag garantien. Hovedparten af finanskoncernens værdier er bundet i unoterede aktier med en tvivlsom handelsværdi, samt i tilgodehavender fra samme selskaber. Ifølge 2015-regnskabet fra Hellerup Finans var egenkapitalen sidste år 136 mio. kr. heraf 88 mio. kr. i kapitalandele og 39 mio. kr. som tilgodehavender i tilknyttede selskaber, altså 127 mio. kr. Efter det oplyste er kapitalandele nu nedskrevet til kostpris, som sammen med driftsunderskud, angiveligt har udløst et underskud på 40 mio. kr., måske efter krav fra den nye revisor EY.
På Hellerup Finans’ hjemmeside oplyses det om en ny strategi, at de forskellige porteføljeinvesteringer søges solgt meget snart, selvom der ikke synes at have været de store regnskabsmæssige gennembrud. Porteføljeselskabet Rovsings Applications gav sidste år et underskud på 3 mio. kr. og har endnu ikke aflagt 2015-regnskab. Cembrane har heller ikke aflagt sit første regnskab endnu. Injecto gav sidste år et underskud på 3 mio. kr. Just-Sold gav i seneste regnskabsår et underskud på 2 mio. kr. Og Lyngby Boldklub gav i øvrigt et minus på 12 mio. kr. Meget tyder således på, at porteføljeselskaberne har brug for likviditet for at blive holdt oven vande. Og det er måske også derfor, at Hellerup Finans varsler et snarligt frasalg på hjemmesiden med henvisning til at sikre likviditet og kapitalgrundlag.
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her