Københavns Lufthavne (KBHL) opjusterede helårsforventningerne betydeligt i løbet af sommerferien, men det havde kun en marginal kurseffekt. Det skyldes dels, at der stadig er langt tilbage til resultaterne før Coronaen, og dels bekymring for lufthavnens rentebærende gæld på næsten 10 mia. kr.
Københavns Lufthavne (KBHL) fortsatte i første halvdel af 2023 fremgangen efter det dybe fald i både passagerantal, omsætning og indtjening, som lufthavnen blev påført af Corona-pandemien. Det kom dog ikke som en overraskelse for de investorer, som fulgte med på aktiemarkedet i sommerferien, da KBHL den 11. juli opjusterede helårsforventningerne betydeligt.
Et stigende passagertal fik på det tidspunkt ledelsen til at hæve forventningerne til årets omsætningsvækst fra tidligere udmeldt 10 pct. til 13 pct. En medvirkende årsag til opjusteringen var den midlertidige aftale med flyvelederne, der afværgede det totale sommerferiekaos, som nogle havde frygtet.
Opjustering af omsætningen har normalt en naturlig risleeffekt nedad i et regnskab, og KBHL hævede da også i samme ombæring forventningerne til årets overskud før skat. Her var løftet ganske betydeligt, da det hidtidige interval 150-200 mio. kr. blev hævet til 300-350 mio. kr.
Under normale omstændigheder ville meddelelsen om så markant en forbedring af helårsforventningerne medføre et betydeligt kursløft, men det skete ikke. Hverken ved opjusteringen i juli eller ved offentliggørelsen af halvårsregnskabet i den forløbne uge.
En væsentlig del af forklaringen på, at begejstringen ikke ligefrem tog overhånd, dukker op, hvis vi kigger lidt tilbage i tiden på KBHL’s regnskabstal, før Coronaen satte kløerne i Danmark. I 2019 havde KBHL således et overskud før skat på 1293 mio. kr., så trods fremgangen er det aktuelle løft til intervallet 300-350 mio. kr. stadig kun et skridt på vej tilbage mod resultaterne før Coronaen.
Der er dog også et andet forhold, som bør trækkes frem, når det markante kursfald i KBHL siden starten af året skal forklares. Aktiekursen toppede den 30. marts i 6500, og trods den nævnte opjustering og markant fremgang i omsætning og indtjening er kursen faktisk faldet 13 pct. siden da. Det skal ses i forhold til en generel stigning på aktiemarkedet på 2,4 pct. i samme periode.
En del af forklaringen finder vi igen i Coronaperioden, hvor KBHL som kritisk infrastruktur var nødt til at holde gang i driften, selvom det på kort sigt ikke var rentabelt. I denne periode steg lufthavnens gæld betydeligt, og store aktuelle investeringer i udvidelsen af Terminal 3, forbedring af sikkerhedsfaciliteter, landingsbaner m.v. trækker også i den forkerte retning.
Anlægsinvesteringer på 1 mia. kr. i 1. halvår
I 1. halvår passerede anlægsinvesteringerne i KBHL således 1 mia. kr. (1.083 mio. kr.), og selskabets rentebærende gæld er nu oppe på næsten 10 mia. kr. (9.979 mio. kr.). Det er 4 mia. kr. mere end for seks år siden ved udgangen af 2017.
Det fremgår endvidere af en note i halvårsregnskabet, at en del af KBHL’s gæld (5.622 mio. kr.) udløber i august, men at man har forhandlet sig frem til en aftale, som fuldt ud dækker denne del af gælden.
Så hvorfor bekymrer det pludselig investorerne, at KBHL har en høj gæld? Det gør det, fordi renten det seneste års tid er steget. De fleste af os er glade for at slippe for negative renter, men hvis man har en rentebærende gæld på 10 mia. kr., er det ikke gode nyheder. KBHL’s finansielle udgifter var i 1. halvår 135 mio. kr., hvilket er næsten det samme som i hele 2019 (145,8 mio. kr.).
Udsigt til en stigning i drifts- og renteomkostningerne på et tidspunkt, hvor KBHL endnu ikke er kommet fuldt ud tilbage i kampklar stand, bliver ikke modtaget godt hos investorerne.
Og slet ikke når det sker på baggrund af et halvårsregnskab, som fortæller om et negativt frit Cash Flow i 1. halvår. Mens det operationelle cash flow var på 455 mio. kr., var investeringsaktiviteterne på 503 mio. kr.
Vi deler investorernes skepsis mht. den aktuelle værdiansættelse af KBHL, som vi anser for p.t. at være handlet til omtrent det dobbelte af, hvad aktien er værd, når tidshorisonten for investeringer og genopretning tages med i beregningerne.
Bruno Japp
Aktuel kurs 5500,00
Fair Value (6 mdr.) 2735,00
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her