Mærsk melder om fremgang for sin store integrationsplan. Koncernen vil helt tæt på slutkunderne. Men der er ubesvarede spørgsmål: Prøver Mærsk nu, at ”disrupte” den traditionelle arbejdsdeling i transportbranchen – og hvad er risikoen?
Mærsks nye gigantiske logistikmaskine, der skal tilbyde enestående transportservice til slutkunder overalt i verden, er ved at blive løbet i gang. Men koncernen er tilbageholdende med at give en klar oversigt over processen, der skal øge Mærsks indtjening med mange milliarder, men som også indebærer risici.
Bag en imponerende fremgang for Mærsk Line i første halvår lurer spørgsmål om den store vertikale integration, som hele Mærsks Transport- og Logistics-virksomhed er i gang med. Det er en transformation, der skal skabe fremtidens A.P. Møller-Mærsk, og det er koncernchef Søren Skous helt store satsning.
Ifølge A.P. Møller–Mærsks Transport & Logistics – division skrider strategien om at skabe en fokuseret container-, shipping- og logistikvirksomhed frem som planlagt. Integrationen forventes fortsat at have forbedret afkastet af den investerede kapital (ROIC) med to procentpoint ved udgangen af 2019. Da den investerede kapital er cirka 31 mia. dollar indebærer ambitionen altså en forbedring af bundlinjen med cirka 620 mio. dollar. eller knap fire milliarder kroner årligt.
STORE FORVENTNINGER
Containerrederiet Hamburg Süd, som Mærsk Line nu overtager, skal også indgå i processen og give driftssynergier på i alt 350 – 400 mio. dollar i løbet af 2018 og 2019. Hele dette beløb vil ikke nå ned på bundlinjen. Men forbedringen af den samlede Transport & Logistics – organisations indtjening kan frem til udgangen af 2019 nærme sig en mia. dollar. Det er en solid sum i betragtning af, at hele Transport & Logistics i 2017 forventer en bundlinje på ”over en mia. dollar.” Altså et resultat, der foreløbig kun vil indeholde en mindre del af den forventede integrationsgevinst.
Den vertikale integration skal især give et bedre samspil mellem selskaberne Mærsk Line (inklusive Hamburg Süd), havneselskabet APM Terminals, logistikvirksomheden Damco og Mærsk Container Industry. Allerede i andet kvartal placerede Mærsk Line en syv-otte procent større volumen hos APM Terminals, mens Mærsk Container Industry kunne melde om stærk fremgang, blandt andet på grund af flere synergier, understreger Vincent Clerc i en mail til Økonomisk Ugebrev. Han er som Chief Commercial Officer og bestyrelsesformand i Damco centralt placeret i integrationsprocessen i Mærsk Transport & Logistics.
Men nok så vigtigt er det ifølge Vincent Clerc, ”at komme endnu tættere på vores kunder og forbedre deres oplevelse ved at handle med Mærsk både nu og i fremtiden. Digitalisering er en vigtig brik, for at vi kan opnå det, og vi udvikler hele tiden nye produkter og serviceløsninger til vores kunder,” skriver Vincent Clerc.
Han understreger, at den integrerede virksomheds nye ”Cold Chain” initiativ er et eksempel på, hvad det nye mere integrerede Mærsk kan tilbyde: Det er ”et samarbejde mellem Mærsk Line, APM Terminals og Mærsk Container Industry, hvor vi, ved at tilbyde realtime-data og håndtere kundens kølelast på tværs af selskaber, gør det mere simpelt for vores kunder at få deres varer transporteret.”
DISRUPTION
Mærsk opprioriterer kontakten med slutkunden. Det er uomgængeligt, at Mærsk med den slags initiativer udfordrer nogle af sine andre kunder, for eksempel nogle af de logistikselskaber, der hidtil har været mellemmænd i forhold til slutkunderne. Hovedaktionæren i den store logistikvirksomhed Kühne & Nagel har allerede for et par år siden sagt, at han ikke forstår, hvad Mærsk skal med Damco – en rival til K&N – for det fornuftige er en arbejdsdeling mellem logistikvirksomheder og rederier.
Så vil for eksempel logistikselskaber nu blive mere fokuserede på, at de hos Mærsk køber ydelser af en virksomhed, der også er konkurrent?
”Vi kan kun fortælle om vores egen forretning, ikke tale på vegne af kunder eller samarbejdspartnere,” skriver Vincent Clerc som svar på det spørgsmål.”
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.