Annonce

Log ud Log ind
Log ud Log ind
Finans

Mærsk: Fra integration til disruption

Morten Sørensen

torsdag 21. september 2017 kl. 14:37

Mærsk melder om fremgang for sin store integrationsplan. Koncernen vil helt tæt på slutkunderne. Men der er ubesvarede spørgsmål: Prøver Mærsk nu, at ”disrupte” den traditionelle arbejdsdeling i transportbranchen – og hvad er risikoen?

Mærsks nye gigantiske logistikmaskine, der skal tilbyde enestående transportservice til slutkunder overalt i verden, er ved at blive løbet i gang. Men koncernen er tilbageholdende med at give en klar oversigt over processen, der skal øge Mærsks indtjening med mange milliarder, men som også indebærer risici.

Bag en imponerende fremgang for Mærsk Line i første halvår lurer spørgsmål om den store vertikale integration, som hele Mærsks Transport- og Logistics-virksomhed er i gang med. Det er en transformation, der skal skabe fremtidens A.P. Møller-Mærsk, og det er koncernchef Søren Skous helt store satsning.

Ifølge A.P. Møller–Mærsks Transport & Logistics – division skrider strategien om at skabe en fokuseret container-, shipping- og logistikvirksomhed frem som planlagt. Integrationen forventes fortsat at have forbedret afkastet af den investerede kapital (ROIC) med to procentpoint ved udgangen af 2019. Da den investerede kapital er cirka 31 mia. dollar indebærer ambitionen altså en forbedring af bundlinjen med cirka 620 mio. dollar. eller knap fire milliarder kroner årligt.

STORE FORVENTNINGER

Containerrederiet Hamburg Süd, som Mærsk Line nu overtager, skal også indgå i processen og give driftssynergier på i alt 350 – 400 mio. dollar i løbet af 2018 og 2019. Hele dette beløb vil ikke nå ned på bundlinjen. Men forbedringen af den samlede Transport & Logistics – organisations indtjening kan frem til udgangen af 2019 nærme sig en mia. dollar. Det er en solid sum i betragtning af, at hele Transport & Logistics i 2017 forventer en bundlinje på ”over en mia. dollar.” Altså et resultat, der foreløbig kun vil indeholde en mindre del af den forventede integrationsgevinst.

Den vertikale integration skal især give et bedre samspil mellem selskaberne Mærsk Line (inklusive Hamburg Süd), havneselskabet APM Terminals, logistikvirksomheden Damco og Mærsk Container Industry. Allerede i andet kvartal placerede Mærsk Line en syv-otte procent større volumen hos APM Terminals, mens Mærsk Container Industry kunne melde om stærk fremgang, blandt andet på grund af flere synergier, understreger Vincent Clerc i en mail til Økonomisk Ugebrev. Han er som Chief Commercial Officer og bestyrelsesformand i Damco centralt placeret i integrationsprocessen i Mærsk Transport & Logistics.

Men nok så vigtigt er det ifølge Vincent Clerc, ”at komme endnu tættere på vores kunder og forbedre deres oplevelse ved at handle med Mærsk både nu og i fremtiden. Digitalisering er en vigtig brik, for at vi kan opnå det, og vi udvikler hele tiden nye produkter og serviceløsninger til vores kunder,” skriver Vincent Clerc.

Han understreger, at den integrerede virksomheds nye ”Cold Chain” initiativ er et eksempel på, hvad det nye mere integrerede Mærsk kan tilbyde: Det er ”et samarbejde mellem Mærsk Line, APM Terminals og Mærsk Container Industry, hvor vi, ved at tilbyde realtime-data og håndtere kundens kølelast på tværs af selskaber, gør det mere simpelt for vores kunder at få deres varer transporteret.”

DISRUPTION

Mærsk opprioriterer kontakten med slutkunden. Det er uomgængeligt, at Mærsk med den slags initiativer udfordrer nogle af sine andre kunder, for eksempel nogle af de logistikselskaber, der hidtil har været mellemmænd i forhold til slutkunderne. Hovedaktionæren i den store logistikvirksomhed Kühne & Nagel har allerede for et par år siden sagt, at han ikke forstår, hvad Mærsk skal med Damco – en rival til K&N – for det fornuftige er en arbejdsdeling mellem logistikvirksomheder og rederier.

Så vil for eksempel logistikselskaber nu blive mere fokuserede på, at de hos Mærsk køber ydelser af en virksomhed, der også er konkurrent?

”Vi kan kun fortælle om vores egen forretning, ikke tale på vegne af kunder eller samarbejdspartnere,” skriver Vincent Clerc som svar på det spørgsmål.”

Vær et skridt foran

Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.

399,-

pr. måned

Allerede abonnent? Log ind her

Få dagens vigtigste
økonominyheder hver dag kl. 12

Bliv opdateret på aktiemarkedets bevægelser, skarpe indsigter
og nyeste tendenser fra Økonomisk Ugebrev – helt gratis.

Jeg giver samtykke til, at I sender mig mails med de seneste historier fra Økonomisk Ugebrev.  Lejlighedsvis må I gerne sende mig gode tilbud og information om events. Samtidig accepterer jeg ØU’s Privatlivspolitik. Du kan til enhver tid afmelde dig med et enkelt klik.

[postviewcount]

Jobannoncer

SUN-AIR i Billund søger en kreditorbogholder
Region Syddanmark
Finansiel controller med stærk forretningsforståelse
Region Sjælland
Financial Controller til HMF Group A/S
Region Midt
Udløber snart
Dansk Sygeplejeråd søger en regnskabskonsulent med digitalt mindset og med erfaring i regnskabsprocessen fra A-Z (barselsvikariat)
Region Hovedstaden

Mere fra ØU Finans

Log ind

Har du ikke allerede en bruger? Opret dig her.

Påskegave

Få to GRATIS analyser af Novo Nordisk & Zealand Pharma 

*Tilbuddet gælder ikke, hvis man har været abonnent indenfor de seneste 6 måneder

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Og modtag den seneste udgivelse af Finans – det førende magasin om den danske finanssektor.

FÅ VORES STORE NYTÅRSUDGAVE AF FORMUE

Her er de 10 bedste aktier i 2022

Tilbuddet udløber om:
dage
timer
min.
sek.

Analyse af og prognoser for Fixed Income (statsrenter og realkreditrenter)

Direkte adgang til opdaterede analyser fra toneangivende finanshuse:

Goldman Sachs

Fidelity

Danske Bank

Morgan Stanley

ABN Amro

Jyske Bank

UBS

SEB

Natixis

Handelsbanken

Merril Lynch 

Direkte adgang til realkreditinstitutternes renteprognoser:

Nykredit

Realkredit Danmark

Nordea

Analyse og prognoser for kort rente, samt for centralbankernes politikker

Links:

RBC

Capital Economics

Yardeni – Central Bank Balance Sheet 

Investing.com: FED Watch Monitor Tool

Nordea

Scotiabank