2024 vil blive et krævende første år for Jens H. Lund, der overraskende tidligt overtager CEO-posten. Han skal leve op til i hvert fald fire afgørende forventninger, skriver fagredaktør Morten A. Sørensen i denne analyse.
Der er fire opgaver, som trænger sig på i DSV. Det betyder, at allerede det første år på posten kan blive helt afgørende for vurderingen af logistikkoncernens nye topchef Jens H. Lund.
Netop i 2024 skal DSV i særlig grad bevise sig selv over for omverdenen, og på den baggrund kan det være logisk, at Jens H. Lund allerede per 1. februar bliver CEO, selvom det tidligere var varslet til at skulle ske ”senest 30. september”. 2024 bliver et år, der kræver en gennemslagskraft, som Jens H. Lund ikke ville have som ”kommende”, men endnu ikke tiltrådt, og den hidtidige topchef Jens Bjørn Andersen heller ikke ville have som ”afgående” gennem mange måneder.
DSV kunne i denne uge levere et regnskab og en prognose, der ikke begejstrede, men dog førte til en lille positiv kursreaktion, måske som en slags lettelse efter de seneste bekymrende signaler om resultatfald og dramatiske sparerunder fra virksomheder som amerikanske UPS og Fedex og tyske DHL.
Markedssignalerne og 2023-tallene understreger, at udfordringerne trænger sig på for Jens H. Lund:
For det første skal DSV naturligvis drive sin forretning optimalt. Det er en opgave, som Jens H. Lund har alle forudsætninger for at løse. Han har i væsentlig grad været med til at skabe den succes, som DSV har udviklet sig til.
Men opgaven er ikke blot rutinepræget i et marked, som forvandler sig, hvor konkurrenterne opruster med nye løsninger, og hvor forstyrrelser af transportvejene bliver mere almindelige. Fjerde kvartal 2023 har dog vist, at DSV evner at holde indtjeningen nogenlunde oppe, selvom omsætningen falder markant.
DSV har ambitioner om at kunne holde sin vækst måske et-to procentpoint over en forventet markedsvækst på 3-4 pct. i 2024. Samtidig venter koncernen et EBIT-driftsresultat på 15-17 mia. kr. før særlige poster mod 17,7 mia. kr. i 2023, og det er – efter DSV-målestok – en noget afdæmpet prognose.
For det andet skal Jens H. Lund sørge for, at DSV kan nærme sig de målsætninger for kapitalafkast, som virksomheden har sat for 2026, der jo nu kun ligger to år fremme. Koncernen skal nå et afkast af kapitalen (ROIC) på mindst 20 pct. – efter at koncernen præsterede 17,8 pct. i 2023, og efter koncernen gennem de seneste fem år kun er kommet over 20 pct. i 2022, der bød på helt ekstraordinær god indtjening for transportbranchen. De strategiske mål for 2026 kan altså virke ambitiøse, men DSV-ledelsen understreger, at de fastholdes. DSV regner i øvrigt med i 2025 og 2026 at få et særligt tilskud til indtjeningen, udover hvad der kommer fra hovedaktiviteterne.
For det tredje skal Jens H. Lund have det store logistik joint venture i NEOM-byprojektet i Saudi-Arabien kørt i gang. I år regner DSV med at investere omkring 200 mio. USD i projektet, der gerne hen mod udgangen af året skulle være i drift. Det er en betydelig opgave at etablere denne nye virksomhed, som ikke ventes at påvirke indtjeningen afgørende i 2024.
For det fjerde vil der være en forventning blandt investorer om, at DSV igen markerer sig på opkøbsmarkedet. Det er nu snart tre år siden, at DSV varslede overtagelsen af sit seneste store opkøb GIL, og inden da købte koncernen stort op cirka hvert andet år. DSV har formået at sluge stadigt større konkurrenter, som derefter er blevet effektiviseret og har bidraget med synergier til den samlede koncern. Derfor har koncernens opkøb som regel løftet aktiekursen. Men den er nu faldet siden det seneste store opkøb – selvom den i de seneste måneder har rettet sig noget op.
En lavere aktiekurs kan alt andet lige gøre det vanskeligere at finansiere et opkøb. Jens H. Lund skulle gerne finde en løsning på dette dilemma.
Hvis DB Schenker og C.H. Robinson bliver købt af andre end DSV kan det blive set som et slags nederlag for den danske koncern. Og vilkårene for M&A i logistikbranchen har ændret sig, siden DSV købte GIL.
Flere store containerrederier er blandt andet blevet stærkt interesserede i logistikvirksomheder, men DSV har stadig mulighed for at satse stort og dyrt. De er nok fra andet halvår 2023 løbet ind i en solid nedtur, men de sidder stadig på en store del af de mange ekstra milliarder, som de tjente i det ekstraordinære marked i 2022.
Morten A. Sørensen
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her