Coloplast har med to kostbare opkøb forsøgt at gøre Coloplast til en virksomhed, der kan vokse organisk med mere end de knapt 7 pct., der har været gennemsnittet over de seneste fem år. Tallene for første kvartal 2023/24 antyder, at det kan lykkes. Og det skal også lykkes, for prisen i form af stærkt stigende gældsætning og vigende kapitalafkast har foreløbig været høj, skriver fagredaktør Morten A. Sørensen.
Coloplast har i de seneste år dristigt købt virksomheder for at skabe mere vækst i koncernen. Med satsningen er Coloplast blevet en væsentligt mere risikopræget virksomhed. Derfor er det vigtigt, at satsningen nu begynder at give resultater.
Coloplasts vækst har i årevis været moderat solid mellem 6 og 8 pct. om året. I 2019/20 dykkede den til 4 pct., og man indledte derefter et opkøbstogt, der skal bringe væksten højere op ved at tilføje nye aktiviteter med mere vækstpotentiale.
Coloplast købte i 2021 den svenske virksomhed Atos, der fremstiller produkter til behandling af alvorlige skader i halsen, for 16 mia. kr. Det opkøb blev fulgt op med købet af islandske Kerecis, der fremstiller biologiske sårplejeprodukter, for 8,9 mia. kr. i 2023.
I tallene for første kvartal er der tegn på, at vækstkuren er ved at lykkes. Den organiske vækst i Coloplast er i første kvartal løftet til 8 pct. fra 7 pct. i samme kvartal sidste år. For hele året ventes en organisk vækst på 8 pct. – svarende til 2022/23.
Men på længere sigt skal ikke mindst væksten i Kerecis øge hele Coloplasts vækst med et procentpoint om året, så den organiske vækst fra 2024/25 bliver løftet til 8-10 pct. om året – et opadgående niveauskifte i forhold til de seneste ti år.
EBIT-marginen efter 2024/25 skal løftes til over 30 pct. – den lå på 28 pct. i 2023/24, men faktisk over 31-33 pct. i de foregående år. EBIT-marginen faldt i første kvartal til 28 pct. Og ledelsen forventer, at marginen bliver 27-28 pct. i 2023/24 – trukket ned af effekter fra Kerecis-købet og af valutaeffekter.
Umiddelbart falder det nok så meget i øjnene, at Coloplasts hidtil så imponerende finansielle identitet er forringet siden begyndelsen af 2021. Det kan illustreres med udviklingen i to nøgletal:
1) Da CEO Kristian Villumsen kom til i regnskabsåret 2018/19, var koncernens nettorentebærende gæld på 539 mio. kr. Ved udgangen af første kvartal af regnskabsåret 2023/24 er gælden som følge af de to opkøb på 20.719 mio. kr.
2) I regnskabsåret 2018/19 var afkastet af den investerede kapital (ROIC) 62 pct. før skat. Målt på dette nøgletal var Coloplast blandt de allerbedste store danske virksomheder. Ved udgangen af 2022/23 var ROIC imidlertid faldet til 21 pct. og ved udgangen af første kvartal af 2023/24 til 20 pct.
Hvis man mener, at en af de væsentligste opgaver for en koncernchef er at øge værdien af en virksomhed, så kan Kristian Villumsen blive udfordret.
Coloplasts meget høje markedsværdi betyder, at virksomhedens aktier handles til et forventet Price/Earnings-forhold på 36-37 – eller på niveau med Novo Nordisk, og markant over andre medicoteknologisk virksomheder som Demant, GN Store Nord og Coloplasts britiske konkurrent Convatech.
Konklusion
Aktuel kurs 931,80
Kortsigtet (< 3 mdr) Sælg
Langsigtet (12 mdr) Kursmål 811
Morten A. Sørensen
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her