GN Store Nord leverede i Q1 rigtig flot i høreapparatforretningen, som dog kun udgør 40 pct. af den samlede forretning. Nu er der mest fokus på de to nye headset-divisioner, hvor der er foreløbige små tegn på en positiv vending. På tirsdagens kapitalmarkedsdag blev forventningerne til vækstbilledet nedtonet, da den tidligere forventning om 10 pct. markedsvækst fjernes. Men det er stadig bedre end den aktuelle nulvækst, skriver redaktør Steen Albrechtsen.
Det er fortsat høreapparaterne, der driver væksten i GN Store Nord. Q1-regnskabet fra forleden viste, at Hearing leverede flot organisk vækst på hele 14 pct., efter fremgang på 15 pct. i sammenligningskvartalet sidste år.
Med andre ord må man sige, at den selvtillid for Hearing divisionen, som vi beskrev sidst hos GN ovenpå årsregnskabet, bestemt var berettiget.
Det nyligt lancerede topklassehøreapparat Nexia er den afgørende vækstdriver, som sikrer GN større markedsandele. Med den løftede omsætning følger også, helt som forventet, stordriftsfordele og dermed en højere overskudsgrad.
Efter at GN fra nytår er overgået til den nye struktur med tre divisioner (Hearing – Enterprise – Gaming & Consumer) er fokus ikke længere på koncernens samlede EBITA-margin, men i stedet på divisional profitmargin, som i 1. kvartal steg fra 26,3 pct. til 34,5 pct. Det kan naturligvis ikke sammenlignes 1:1 med den tidligere EBITA-margin, som i 2023 nåede op på 14,7 pct., og dermed stadig et godt stykke fra den tidligere top (og målsætning) omkring 20 pct.
GN oplyste i regnskabet, at opgjort efter den gamle struktur og omkostningsfordeling ville EBITA-marginen for Hearing kunne opgøres til 19,9 pct. I sig selv et flot niveau, men her spiller det ind, at 1. kvartal var begunstiget af en justering af en tidligere pensionsforpligtelse som isoleret set påvirkede marginen positivt med to procentpoint.
Justeret herfor lander EBITA-marginen altså omkring 18 pct. og dermed indenfor årsforventningen på 18-20 pct. Med tanke på at 1. kvartal normalt er lavsæson og ligger under gennemsnittet, så stiller det berettiget spørgsmålet, om ikke marginen er på vej til at ende i den høje ende.
Et andet relevant spørgsmål er om Hearings organiske vækstforventning for helåret på 8-12 pct. er til den lave side. Det kan godt være tilfældet, men selskabet kommunikerede også en vis usikkerhed om resten af året. Især i forhold til effekten fra konkurrenters forventede lanceringer af nye høreapparater.
Selvom man indrømmede at være kommet lidt bedre fra start i år end forventet, så regner GN altså ikke med at kunne fastholde den høje vækst resten af året, og derfor finder man det passende at fastholde målsætningen på 8-12 pct. organisk vækst.
I headset-forretningen, som nu er opdelt i Enterprise og Gaming & Consumer, leverede begge organisk vækst på nul pct. Men især for Gaming & Consumer er værd at fremhæve, at sammenligningskvartalet sidste år var højt, så i det lys var status quo godkendt. For Enterprise, altså headset til erhvervslivet, som er rundt regnet dobbelt så stor som Gaming & Consumer, er budskabet stadig at markedet er i gang med en stabilisering. Ledelsen ser flere ledende indikatorer på, at markedet i 2. halvår kan vende tilbage til vækst
Langsigtet vækstudsigt i fokus
Mest interessant er dog, at på regnskabets telefonkonference gled man af på et meget enkelt og direkte spørgsmål om, hvorvidt man stadig fastholder antagelsen/prognosen om en årlig vækst på 10 pct. for Enterprise segmentet. I særdeleshed i lyset af de senere års nulvækst i bedste fald.
Det bringer os direkte frem til kapitalmarkedsdagen den 7. maj, hvor man opdaterede på 2028-målsætningerne og også præsenterede en organisk vækst på 3-5 pct. for Enterprise og 5 pct. for de underliggende markeder hos Consumer & Gaming. Kun videokonferencedelen under Enterprise forventes at præstere en markedsvækst på 10-12 pct. frem mod 2028.
For de tidligere Audio-divisioner er det spændende, at man især indenfor Consumer & Gaming bevæger sig opad mod premiumsegmentet for Consumer med Jabra-brandet, mens SteelSeries allerede er et klart premium-produkt. Det giver håb om, at man vækstmæssigt kan profitere af stigende gennemsnitlige salgspriser udover markedsvæksten og forbedrede marginer på sigt.
Steen Albrechtsen
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her