Smykkekoncernen Pandora fremlagde igen et stærkt kvartalsregnskab og styrer direkte mod toppen af den udmeldte årsforventning. Man holder endda vigtige strategikort i baghånden: Nemlig udrulningen af strategiplanen om at supplere med de nye smykketyper øreringe, ringe og perler, som skal gøre Pandora til et fuldtonet smykkebrand. Chefredaktør Morten W. Langer har kigget på Pandoras 1. kvartalsregnskab.
Pandoras ledelse formår hele tiden at holde nye vækstdrivere i baghånden, hvor det virker som om, at de holdes parate, hvis den traditionelle forretning begynder at skuffe.
Indtil videre har der ikke været behov for at accelerere de nye Essence-kollektioner, som inkluderer nye smykketyper i sortimentet, og ej heller at accelerere satsningen på salg og markedsføring af laboratoriefremstillede diamanter.
Pandora leverede i 1. kvartal organisk vækst på hele 18 pct. i forhold til samme kvartal sidste år. Fremgangen var i høj grad trukket af mersalg på det tyske marked og stærk fremgang på det store amerikanske marked, hvor smykkekoncernen tager markedsandele fra konkurrenterne.
Selvom 2. og 3. kvartal bliver lidt vanskeligere på grund af stærkere sammenligningskvartaler fra sidste år, lugter meget af, at ledelsen kommer til at levere i toppen af den udmeldte opjusterede forventning til salgsvæksten på 8-10 pct. Ledelsen betoner ovenikøbet, at bunden af forventningen afspejler, at det makroøkonomisk miljø forværres senere på året.
Med åbning af nye forretninger, blandt andet i Japan og Korea, venter ledelsen alene herfra salgsvækst på fire procentpoint. Alene i år ventes åbnet 100 til 175 nye forretninger. Og Kina er endda fortsat sat delvist på venteposition for at genstarte forretningen. Vejen frem er altså solid og positiv ud. Men der kan være meget mere i vente.
For det første afventer udrulningen af Essence-kollektionerne, der skal positionere Pandora som et bredt smykkebrand i den strategi, det endelige startsignal. Strategien, der hedder Phoenix, skal ændre opfattelsen af Pandora fra charms & bracelets til et komplet smykkebrand.
Ledelsen præsenterede sidste år på en kapitalmarkedsdag den nye plan, som så småt er blevet markedstestet fra starten af 2024. Men indtil videre er det kun sket i Holland, hvor resultaterne efter det oplyste er gode. Men Pandoras ledelse var på investormødet ikke meget for at fortælle om de konkrete planer.
For det andet foregår udrulningen af salget af de laboratoriefremstillede diamanter indtil videre afdæmpet. Ledelsen oplyser, at salget steg 87 pct. i 1. kvartal i forhold til samme kvartal sidste år. Ifølge investorpræsentationen var salget i kvartalet 63 mio. kr. mod 34 mio. kr. for et år siden.
På investormødet sagde CEO Alexander Lacik, at (frit oversat): ”For vores Lab-Grown Diamonds gør vi fortsat fremskridt med 87 pct. like-for-like vækst. Dette hjælpes på vej af udvidelsen af det sortiment, vi havde sidste år i 3. kvartal, som vi stadig er ved at annualisere. Vi har stadig meget at lære og optimere her.”
Konklusion
Aktuel kurs 1169,50
Kortsigtet (< 3 mdr) Sælg
Langsigtet (12 mdr) Kursmål 1230
Morten W. Langer
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.