Bettingindustrien er en branche i stor vækst, og den er rent ud sagt en guldgrube for aktørerne. Det har danske børsnoterede Better Collective opbygget en guldrandet forretning omkring, men efter års meget stærk vækst kom den første nedjustering i oktober. Nu er analytikere og investorer blevet usikre på, om selskabet kan gøre comeback i USA. Chefredaktør Morten W. Langer har set nærmere på selskabet.
Børsnoterede Better Collective har siden 2004 været en fantastisk væksthistorie, baseret på indtægter fra Bettingindustrien, som betaler henvisningsprovisioner for at få bettingkunder ind i forretningen. Kunder, som Better Collective skaffer gennem egne sportsmedier i Europa og Syd- og Nordamerika og gennem samarbejder med internationale medier som New York Post.
Vækstrejsen har over en årrække været stabil og stærk, blandt andet på ryggen af opkøbte sportsmedier for 850 mio. euro særligt i USA, Europa og Sydamerika. Derfor kom det som et chok for investorer og analytikere, da selskabet den 24. oktober i år kom med en markant nedjustering af årsforventningen: Omsætningen for helåret blev sat ned til 355-375 mio. euro fra tidligere forventet 395-425 mio. euro. Og EBITDA-driftsresultatet blev reduceret til 100-110 mio. euro mod tidligere130-140 mio. euro. Altså en ret heftig nedjustering af det forventede årsresultat.
Aktiemarkedets dom kom da også prompte: Aktien blev i løbet af få timer sendt knap 40 pct. ned til omkring kurs 90, og efterfølgende er kursen sivet yderligere til kurs 80. Analytikerne, der følger aktien, har tilsvarende nedjusteret forventningerne til overskuddet i 2024 og de følgende år.
Det store spørgsmål er, om omsætningsfaldet i anden halvdel af 2024 har permanent karakter, og flere års væksthistorie er ved at vende – eller om det er en parentes, før den mistede omsætning kommer tilbage. Indtil videre er analytikerne og markedet i tvivl – og denne usikkerhed sætter sig fortsat i kursen som en ekstra risikopræmie.
Efter det seneste Q3-regnskab holdt ledelsen investormøde, hvor analytikerne borede i netop disse forhold. En del af omsætningsfaldet kan uden tvivl henføres til generelt lavere omsætning på det brasilianske marked, som har været hæmmet af en ny licensordning fra årsskiftet.
De brasilianske bettingudbydere har derfor holdt igen med markedsføringen det seneste halve år for ikke at provokere politikerne og de myndigheder, der skal fastlægge de nye licensregler. Når de nye regler er på plads fra årsskiftet, ventes dette marked at komme tilbage med fuld styrke.
CEO Jesper Søgaard sagde om det brasilianske marked (frit oversat); at “Vi har bemærket, at flere sportsbooks har reduceret eller endda helt stoppet udgifterne (til markedsføring, red.) i forventning om den officielle regulering i begyndelsen af næste år.”
Efter nytår forventer han fornyet vækst på det brasilianske marked, som udgør 20 pct. af Better Collectives samlede omsætning.
Derimod er udviklingen på det amerikanske marked mere en black box. Jesper Søgaard forklarede, at det amerikanske marked er præget af få store profitable udbydere af sportsbetting.
Better Collective har i USA over de seneste år omlagt indtjeningsmodellen til såkaldt revenue sharing, hvor Better Collective får en andel af de løbende indtægter på de enkelte bettingkunder. Værdien af disse kontrakter med bettingfirmaerne har selskabet skønnet til 155 mio. euro over de kommende 5-7 år, hvoraf 35 mio. euro allerede er indtægtsført.
Nedturen på det amerikanske marked betyder, at der dette efterår er skåret 50 mio. euro i omkostningerne med henblik på at opretholde en lønsomhed på mindst 20 pct. i EBITDA-marginal i USA. Men det er fortsat ikke helt klart, hvad der har forårsaget nedturen på det amerikanske marked, som generelt fortsat er i vækst ifølge en aktuel opgørelse i Sportsbook Review.
Analytikerne forsøgte på investormødet med nærgående spørgsmål om den svagere udvikling for Better Collective. Men det kom der ikke meget ud af. Jesper Søgaard oplyste, at problemstillingen ”relates to the commercial developments with partners in the US.”
Fortsætter omsætningsnedgangen i USA ind i 2025, kommer der muligvis en helårseffekt af denne opbremsning, og det kan betyde, at analytikerne skal nedjustere deres forventninger endnu mere. Det ændrer dog ikke på, at Better Collective fortsat vil være en meget lønsom forretning, blandt andet baseret på online marketing overfor 400 mio. sportsfans.
Morten W. Langer
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.