I forhold til konsensusforventningerne var det et lidt svagt regnskab fra Alm. Brand, mens Tryg leverede bedre end ventet. Måles på udviklingen det seneste år, altså fra 1. kvartal 2024, så viser Alm. Brand den største fremgang hjulpet af et større bidrag fra synergier. Går man under overfladen, var Alm. Brands opjustering teknisk betinget. Tryg vandt i 1. kvartal over Alm. Brand i forhold til analytikernes forventning, skriver finansanalytiker Per Grønborg.
De to børsnoterede skadesforsikringsselskaber Alm. Brand og Tryg leverede begge i kvartalet lidt svagere volumenvækst, end analytikerne havde ventet. Til gengæld er det forsikringstekniske resultat hos begge selskaber bedre, end analytikerkonsensus havde forventet.
Omkostninger til storm- og regnskader, såkaldt vejrlig, var klart bedre, end analytikerne havde forventet – til gengæld var der flere store skader hos Alm. Brand, men færre hos Tryg. Det betyder, at Tryg har en combined ratio (skader+omkostninger i forhold til præmieindtægter), der er 2,4 procentpoint bedre end konsensus havde ventet, mens Alm. Brand kom ud mere beskedne 0,2 procentpoint bedre end konsensus.
Når vi korrigerer for vejrlig, store skader og afløb kom Tryg ud 0,5 procentpoint bedre end ventet, mens Alm. Brand kommer ud 0,6 procentpoint værre end ventet. Så konklusionen er klar: Tryg vandt i 1. kvartal dysten i forhold til analytikernes konsensus.
Billedet er anderledes, hvis der ses på den absolutte udvikling i forhold til 1. kvartal 2024. Altså over et helt år, hvilket er mere relevant, da forsikringsresultater påvirkes meget fra kvartal til kvartal af ”tilfældigheder” og engangsforhold. På ét års sigt forbedrer Alm. Brand den underliggende combined ratio med 0,9 procentpoint, i forhold, en forbedring på 0,3 procentpoint for Tryg.
I den underliggende combined ratio før diskontering opnår Alm. Brand en forbedring på hele 2,3 procentpoint mod Trygs mere beskedne 0,7 procentpoint. For Alm. Brand bidrager synergier med 1,5 procentpoint mere end for et år siden, mens Tryg alene får 0,5 procentpoint i yderligere medvind, hvilket næppe kommer som nogen overraskelse for analytikerne.
Alm. Brand høster fortsat synergier, mens Tryg synergierne fra RSA-købet er færdighøstet. Det har tidligere stået klart.
Opjustering fra Alm. Brand – intet fra Tryg
Alm. Brand opjusterer efter 1. kvartal det forsikringsmæssige resultat for helåret med 50 mio. kr., men det skyldes en teknikalitet. Afløbsresultatet indgår først i Alm. Brands guidance, når det er realiseret. Det betyder, at afløbsgevinsten på 34 mio. kr. i 1. kvartal nu regnes med, og det forklarer stort set hele opjusteringen. Analytikerne havde endda forventet en afløbsgevinst på 60 mio. kr.
Så reelt er der maksimalt tale om en opjustering på 16 mio. kr. fra Alm. Brand – dvs. tæt på ingenting. Noter også, at investeringsafkastet, der var 48 mio. kr. bedre end ventet i 1. kvartal, ikke udløste en opjustering – muligvis fordi der ligger et tab på værdipapirer i april måned. Tryg har en 2027 finansiel målsætning og guider ikke indeværende års indtjening.
Alm. Brand: stærkt investeringsresultat
Investeringsafkastet var dobbelt op på såvel konsensusforventningen som den guidede run-rate på 200 mio. kr. årligt. Et afkast, der blev opnået til trods for et mindre tab på aktieporteføljen.
Til gengæld var bidraget markant mindre end ventet for den ophørende forretning, dvs. Energi og marineforretningen, som blev solgt til Guard i løbet af kvartalet. Årsagen var en storskade i den solgte forretning, som Alm. Brand måtte dække. Derfor endte nettoresultatet 13 pct. lavere end ventet, mens den fortsættende forretning klarede sig 16 pct. bedre end ventet.
Tryg: afkast markant bedre end ventet
Trygs investeringsafkast var over fire gange højere end ventet, idet specielt match porteføljen (der burde risikoafdække renterisikoen imellem aktiver og passiver) bidrog med hele 266 mio. kr. Til gengæld var øvrige poster – der inkluderer en række volatile afdækningsposter – mere negative end Trygs langsigtede guidance for denne linje.
Stadig endte nettoresultatet 18 pct. højere, end konsensus havde forventet, mens der var en fremgang på 37 pct. i forhold til året før.
Per Grønborg ejer aktier i Alm. Brand og Tryg
Per Grønborg
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.