Få fri adgang til alle lukkede artikler på ugebrev.dk i 3 uger:
Tilmeld dig tre udgaver gratis af aktieanalysepublikationen ØU Formue, inden kampagnen udløber 31/8
Med de nye regler om markedsefterforskning har Konkurrencerådet får nye indgrebsmuligheder, som myndighederne ikke har haft tidligere. Beslutningen om at gennemføre en markedsefterforskning af forsikringsbranchen kommer efter Konkurrencestyrelsens rapport fra april sidste år om konkurrenceproblemer i sektoren. Chefredaktør Morten W. Langer har ud fra konklusionerne analyseret oplagte indgreb eller pålæg.
I rapporten påpeges en stribe problemstillinger, bl.a. at forsikringspriserne reguleres efter lønudviklingen i den private sektor (indeksregulering), og denne praksis betyder, at forsikringspriserne ofte stiger mere end de samlede drifts- og erstatningsomkostninger i sektoren. I 2023 var forsikringsavancen (andel af præmier tilbage, når drift og udbetalinger er fratrukket) ca. 14 pct. – én af de højeste i Europa. Aktieselskaber har markant højere avance (op til 15 pct.) end de gensidige (typisk en pct.).
Egenkapitalforrentningen i aktieselskaberne har de seneste fem år været omkring 15 pct. og generelt betydeligt over et estimeret markedskrav. Dette indikerer vedvarende høj indtjening og svagt konkurrencepres, oplyses det.
Forsikringsselskaberne prisdifferentierer betydeligt. Der er en klar tendens til, at ældre og loyale kunder (med høj anciennitet) betaler en signifikant højere margin/procentdel end nye kunder – også efter korrektion for risiko. For bil-, hus- og indboforsikring betaler kunder med 10+ års anciennitet en margin, der er 7–8 procentpoint højere end en ny kunde. For visse selskaber kan loyalitetsbetalingen nå helt op på 30–35 procentpoint.
Ældre betaler mere
Prisen på eksisterende kundeordninger hæves som branchepraksis automatisk med lønudviklingen, hvilket erfaringsmæssigt fører til højere priser for de mindst aktive og langvarige kunder. Særligt ældre, personer med lav indkomst/uddannelse eller lav finansiel forståelse samt personer uden for arbejdsmarkedet risikerer at betale en betydeligt højere margin end gennemsnittet.
På baggrund af analysens konklusioner ville det være oplagt med følgende indgreb eller pålæg overfor sektoren:
BEGRÆNSNING ELLER FORBUD MOD AUTOMATISK INDEKSREGULERING: Stil krav om, at alle prisstigninger – også dem begrundet i indeksregulering med lønudviklingen – fremover skal varsles individuelt og forklares overfor kunden. Alternativt kan man forbyde automatisk indeksregulering af præmier uden særskilt varsel.
LOFT PÅ LOYALITETSBETALING: Indfør et maksimalt spænd mellem den pris/margin selskaberne må opkræve hos tilsvarende nye og eksisterende kunder (altså med samme risikoprofil). Hvis loftet overskrides, skal selskabet nedsætte prisen eller refundere overbetalingen automatisk.
FORBUD MOD PRISDIFFERENTIERING PÅ IKKE-RISIKOBASEREDE FORHOLD: Forbyd selskaberne at prisdifferentiere baseret på forhold, der ikke har objektiv betydning for skade- eller tabsrisiko (f.eks. kundeadfærd, anciennitet eller lav markedsaktivitet).
STYRKELSE AF INFORMATIONSPLIGT OG GENNEMSIGTIGHED: Skærp kravene til at informere kunder om alle prisstigninger, om alternativer, og om muligheden for at forhandle eller skifte.
GENNEMSIGTIGHED PÅ OMKOSTNINGER OG AVANCER: Kræv, at forsikringsselskaberne årligt offentliggør standardiserede opgørelser over omkostnings- og avanceprocenter på deres hovedprodukter, så omverdenen kan vurdere disse.
OBLIGATORISK INTEGRATION PÅ UVILDIGE PRISPORTALER: Pålæg selskaberne at indrapportere alle relevante produkttyper og priser til uvildige, officielt sanktionerede sammenligningsportaler – og at gøre det på standardiseret format.
MERE EFFEKTIV FORBRUGERBESKYTTELSE FOR UDSATTE GRUPPER: Stil krav om målrettet regulering eller overvågning for ældre, lavindkomst-, lavuddannelses- og andre sårbare kundesegmenter – f.eks. i form af særligt lave marginlofter, særlig vejledning eller forenklede produkter.
FJERN SKIFTEBARRIERER OG GEBYRER: Forbyd gebyrer og urimelige betingelser ved opsigelse/skift; pålæg selskaberne at oplyse, hvordan man nemt skifter selskab, hver gang en police fornys.
KRAV OM PROAKTIV PRÆMIETILPASNING/TILBAGEBETALING: Forpligt selskaberne til løbende at identificere og kontakte kunder, som har (eller har haft) en unødigt høj margin, med krav om at nedsætte præmien eller tilbagebetale overskydende beløb.
UDVIDET MYNDIGHEDSTILSYN OG SANKTIONSMULIGHEDER: Udbyg Finanstilsynets og evt. Forbrugerombudsmandens kompetencer og sanktionsværktøjer til at gribe ind over for dokumenteret urimelig eller socialt skæv prissætning, samt indfør rutinemæssige sektoranalyser og pålæg, hvis der konstateres systematisk misbrug.
Morten W. Langer
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.