Året var endnu engang præget af svage markedsforhold for de to væsentligste divisioner i A.P. Møller-Maersk Gruppen. Container-markedet er præget af overkapacitet og lave fragtrater, mens den lave oliepris fortsat lægger en stor dæmper på indtjeningen i oliedivisionen. Til gengæld skilte selskabet sig ud med en sjælden set fyring af CEO Niels Smedegaard Andersen efter otte og et halvt år på posten i juni. Den nye CEO Søren Skou blev hentet internt i Maersk Line og gik straks igang med sit opdrag at udarbejde en ny strategi for Gruppen. Der er allerede sat handling bag ordene, da Mærsk 1. december kunne annoncere en opkøbsaftale med den tysk-ejede konkurrent Hamburg Süd, verdens syvendestørste containerrederi. Opkøbet, når gennemført i løbet af 2017, vil øge Mærsks andel af den globale kapacitetsandel med 3 procentpoint til 18,6 procent, og det øger sandsynligheden for, at branchens overkapacitetsproblem kan blive løst, når kapaciteten samles på færre hænder. Den nye strategi præsenteres i næste uge på en kapitalmarkedsdag, men de væsentligste punkter er i nogen grad blev afsløret allerede. Alt peger i retning af, at Maersk Group i praksis er på vej til at blive opløst i selvstændige børsnoterede selskaber, og det vil på sigt betyde, at den klassiske konglomeratrabat fjernes.
Steen Albrechtsen


Intro-pris i 3 måneder
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Fuld adgang til ugebrev.dk
- Nyhedsmails med daglige opdateringer
- Ingen binding
199 kr./måned
Normalpris 349 kr./måned
199 kr./md. de første tre måneder,
herefter 349 kr./md.
Allerede abonnent? Log ind her



