Finansanalytiker Per Grønborg skriver om, hvorfor han er meget skeptisk over for de børsnoterede selskabers udmeldte årsforventninger. Ikke mindst medieverdenen sluger topchefernes udmeldte årsforventninger råt. Også selvom de ofte ikke hænger sammen med virkeligheden, mener han. Forleden så vi et skoleeksempel på, hvor galt det kan gå, skriver han i denne kommentar
Denne kommentar kunne jeg også have skrevet for et halvt år eller et år siden. Generelt er jeg meget skeptisk over for ledelsernes udmeldte årsforventninger, fordi de ofte angives uden klare forudsætninger. Når jeg skriver denne kommentar nu, er det fordi, jeg synes, at vi forleden så et grelt eksempel på noget, der ligner manipulation. Selskabet, jeg hentyder til, er forsikringsselskabet Alm. Brand. Et selskab der i år har opjusteret sine overskudforventninger tre gange – indtil nu. Så alt burde være rosenrødt.
Men er det nu også den rigtige historie?
Lad os kigge på tallene: Ved årets start guidede Alm. Brands ledelse om et forsikringsteknisk resultat på 1,5-1,7 mia. kr. ekskl. afløb. I 1. kvartal løfter ledelsen guidance med 50 mio. kr. – det samme sker i 2. kvartal, mens i det netop aflagte 3. kvartalsregnskab løftes top-enden med ekstra 50 mio. kr. og bunden med 150 mio. kr. så guidance nu hedder 1,75-1,85 mia. kr. for helåret.
Skurken, som det får det hele til at være mindre entydigt, er den lille tilføjelse: ”ekskl. afløb”.
Hvad er afløb? Afløbsresultatet viser, om man har hensat for lidt eller meget til tidligere års skader, dvs. det har intet med indeværende års risiko at gøre. F.eks. har Topdanmark år tilbage forklaret, at man ikke må guide inkl. afløb, da man derved signalerer, at man har hensat for meget til tidligere års skader. Hvis man mener, at man har hensat for meget, burde man straks tilpasse sin hensættelse, dvs. indtægtsføre den for året før.
Derfor guider man uden fremtidigt afløb. Det betyder, at når regnskabet for 1. kvartal er udarbejdet og guidance justeret, vil den nu indeholde afløbsresultat for 1. kvartal, men ikke noget afløb for 2., 3. og 4. kvartal. Nu har vi fået 3. kvartalsregnskabet. Det betyder, at den opdaterede guidance nu indeholder afløbsresultat for årets første ni måneder.
Hvor stort har afløbsresultatet så været indtil nu? Samlet har det været på 128 mio. kr. i årets første ni måneder. Så af den opjustering, Alm. Brand har varslet på 150 mio. af top-enden af deres guidance, er 85 pct. forklaret med afløbsgevinster, der tidligere ikke var medtaget i guidance. Opjusteringen kommer altså ikke fra en markant bedre drift, men alene teknikaliteter.
Hvad er der sket for analytikernes estimater?
Hertil kommer at Alm. Brand i 3. kvartal har en engangsindtægt på 48 mio. kr., som forklares med ”en engangseffekt fra udvidelsen af den partielle interne model, som nu også omfatter forsikringsaktiviteterne fra Codan”. I al fairness tages den ud, når Alm. Brand viser udviklingen i den underliggende skadesprocent.
Så blot, man orker at komme til side syv i regnskabet er den klart specificeret, ligesom afløbsresultatet er klart specificeret.
Disse 48 mio. kr. bør lægges oveni afløbsresultatet, så vi i alt har 176 mio. kr. forbedret forsikringsresultat, der kan forklares med teknikaliteter – ud af en opjustering på 150 mio. kr. af top-enden af guidanceintervallet og 250 mio. kr. af bunden af guidanceintervallet.
Hvad er det sket med analytikernes konsensusestimater? Konsensus indsamlet inden 1. kvartal viser en combined ratio for 2025 på 84,2 pct. Det gør den fortsat på de senest indsamlede konsensustal, dvs. inden 3. kvartalsregnskabet. Måske mere interessant er, hvad analytikerne har gjort ved deres estimater for 2026. Her er combined ratio uændret 83,6 pct. over perioden.
Analytikerne kan altså godt gennemskue Alm. Brands kommunikation. Altså at det går faktisk ikke bedre end ventet – det går præcist som ventet.
Men hvad med medierne? Formålet med denne artikel er at klæde ØU’s læsere bedre på til at forstå den kommunikation, der kommer fra selskaber – ikke at hænge specifikke medier eller journalister ud. Så derfor ingen kilde-angivelse.
Et af de største medier skriver: ”Selskabet kunne onsdag morgen opjustere sine forventninger efter et regnskab, der i tredje kvartal viste en vækst på knap 34 pct. i forsikringsforretningen”.
En andet større medie skriver: ”Forsikringsselskabet Alm. Brand er kommet fornuftigt ud af tredje kvartal og løfter derfor sine forventninger til hele året. Alm. Brand regner med, at forsikringsresultatet lander i intervallet 1,75-1,85 milliarder kroner. Intervallet er dermed blevet løftet med 100 millioner kroner”.
MarketWires børskommentar skriver: ”Forsikringskoncernen opjusterer forventningerne til 2025 og spår nu et forsikringsresultat på 1750-1850 mio. kr. eksklusive afløb i årets sidste kvartal. Det er et løft fra den seneste prognose på 1600-1800 mio. kr.” MarketWire nævner trods alt afløbsfinten, men forstår den tilsyneladende ikke.
Per Grønborg
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.







