Analytikerne var imponerede over smykkefirmaet Pandoras 3. kvartalstal, der stort set levede op til forventningerne, trods flere hårde modvinde fra stigende guld- og sølvpriser, valuta og makroøkonomisk usikkerhed. Chefredaktør Morten W. Langer har gransket regnskab og investormødet med analytikernes Q&A.
Analytikere og investorer ved godt, at Pandora ikke længere er en velsmurt maskine, som bare kører derud af. Aktiekursen er siden starten af året faldet omkring 40 pct.
Analytikernes aktuelle forventning for i år lyder på en omsætningsvækst på 5 pct. til 33,1 mia. kr., men en lidt lavere overskudsgrad på 23,9 pct. mod 24,4 pct. sidste år. CEO Alexander Lacik har tydeligvis formået at neutralisere de fleste modvinde, blandt andet med et stort spare- og effektiviseringsprogram, højere salgspriser, åbning af nye butikker og lancering af nye smykkekollektioner.
Men spørgsmålet er, om han fortsat kan neutralisere modvindene næste år og året efter. Analytikernes estimater indikerer et svar, der lyder ”næsten, men ikke helt”. Næste år ses fortsat salgsvækst på 6 pct., blandt andet på grund af nye butiksåbninger og nye produkter, mens overskudsgraden vil falde yderligere.
Luften er altså taget en del ud af den tidligere meget stærke vækstmaskine, og værdiansættelsen på aktien på ti gange det forventede overskud næste år indeholder også en kæmpe risikopræmie på grund af usikkerhederne.
De seneste år har modvindene kostet dyrt på lønsomheden, men ledelsen har altså næsten neutraliseret faldet. Indsatserne har været satsning på nye markeder, øgede promoveringer, åbning af flere nye butikker og lancering af nye smykkekollektioner. Også den nyere strategi om at udvide til at blive et fuldtonet smykkebrand indgår i planen.
Alexander Lacik sagde, at ”som brand kommer vi primært fra at operere i omkring 18 pct. af markedet; at sigte mere og mere mod de øvrige 82 pct. af markedet er det, der gør vores vækstprofil virkelig spændende. Vi skærper noget af vores eksekvering for at tiltrække flere forbrugere til brandet og drive like-for-like-vækst, og vi kommer virkelig til at skrue op for vores innovationspipeline og marketingindsats.”
Og så har Pandoras ledelse også en hemmelig tryllestav i baghånden: ”Vi er langt i udforskningen af kreativ innovation, der er forankret i vores distinkte DNA som et ædelt metal smykkebrand i rummet for “accessible luxury”. Denne innovation vil gøre det muligt for os at afbøde en væsentlig del af de omkostningsmæssige modvinde, vi står overfor fra højere råvarepriser, især på ædle metaller.”
Analytikerne spurgte flere gange ind til de såkaldte ”kreative innovationer”, som ledelsen dog ikke ønskede at fortælle mere om af konkurrencehensyn.
”Denne kreative innovation – i det omfang vi faktisk kan gøre det – giver ikke kun et pænt marginløft, og det er en stærk forbrugermulighed for os, men det reducerer faktisk også råvareeksponeringen”, hed det.
Konklusion
Aktuel kurs 762,00
Kortsigtet anbefaling (< 3 mdr.) Hold Langsigtet kursmål (12 mdr.) 858,00
Morten W. Langer
Disclaimer: Læs her om ØU’s aktieanalyser.






