Managing partner Finn Rants fra Boyden har de seneste år trukket Boyden frem fra en bundplacering i Top 30 til en placering i Top 10. Økonomisk Ugebrev har spurgt Finn Rants om baggrunden for den stærke fremgang.
Nu ved vi, at searchbranchen er meget personafhængig, og du har været med i front i mange år, tidligere hos Amrop. Kan væksten forklares med, at du har formået at trække dine gamle kunder med over? ”Det er klart, at en del af forretningen de første år blev genereret af de kunder, jeg kendte fra tidligere, og som fortsat gerne ville samarbejde med mig. Men den næste fase i væksten skyldes i høj grad det dygtige team, vi har fået skabt. Det ville jeg ikke kunne løfte alene. Det er et teamarbejde, hvor vi har et rigtigt godt samarbejde, og hvor vi også fortsætter med at tage markedsandele. Det er ikke ”Finn Rants” det hele.”
Men mon ikke dit brand betyder noget for firmaets fremdrift? ”Det er klart, at mange virksomheder ved, hvad jeg står for. Og at jeg er garant for god kvalitet, som der skal være i hele huset.”
Flere andre searchfirmaer breder produktpaletten ud til også at omfatte ledelses-assessment og talentudvikling. Hvor har I især hentet væksten? ”Vores vigtigste forretning er fortsat search på C-level og bestyrelsesrekruttering. Vi laver også ledelses-assessments, men det er ikke vores primære område. Hvis kunden efterspørger det, tilbyder vi det naturligvis. Andre headhuntere udbyder ledelses-assessments med en måske efterfølgende search – men der kan være en indbygget interessekonflikt i dette. Vi fokuserer i stedet og tror ikke på, at man skal blande tingene for meget. Man skal huske sine rødder og ikke blive for ivrig efter at skabe toplinjevækst.”
Hvor peger jeres vækstambitioner hen? ”Vi kan jo se, at vores markedsandel i branchen er klart stigende. Vi kommer bagfra, så det kan ikke undgås, at vi tager markedsandele. Vi vokser både som følge af personlige relationer og ved at vinde udbud – som der kommer stadigt flere af – af såvel enkeltopgaver som rammeaftaler med de større danske virksomheder. Virksomhederne kigger typisk ikke mest på prisen, når de vælger headhunter – selv om den selvfølgelig også har betydning. Det mest afgørende er en kombination af faglige kompetencer, at man forstår kundens forretning, at man har netværket, og at kunden stoler på, at man kan levere. Man skal være ”trusted advisor”, og en del af dette er selvfølgelig den personlige kemi. Kunden skal føle sig tryg.”
Hvor vigtigt er det for jer, at I er en del af en global virksomhed? ”Det er utroligt vigtigt. Op mod halvdelen af de opgaver, vi løser, er globale søgninger. Det er virksomheder i Danmark, der igangsætter søgninger, hvor vi også skal søge uden for landets grænser. National baggrund er ikke det afgørende for mange. Man vil have den bedst kvalificerede. Der er dog fortsat en lille overvægt til fordel for valg af danskere, fordi den samme kulturelle og sproglige baggrund nu engang gør mange ting nemmere. Nogle virksomheder har længe været globale og er vant til at inkorporere udlændinge i organisationen. Andre tror måske nok, at de er globale, men de er der ikke helt endnu. Flere vil gerne have afdækket markedet internationalt, men ender jævnligt med at vælge en dansker.”
MWL
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her