Med netop fremsat lovforslag i Folketinget er det åbnet for førerløse biler i Danmark, dog i første omgang som et eksperiment. 30 procent af branchens indtægt og overskud er reelt i farezonen.
Et lovforslag har længe været varslet og efterspurgt og ser nu endelig dagens lys. Fremtiden skal køre førerløs forbi uden for vores vinduer. I går sendte transport- og bygningsminister Hans Christian Schmidt et lovforslag om en forsøgsordning for selvkørende biler i høring. Forsøg med selvkørende og førerløse biler forventes igangsat fra og med sommeren 2017, hvor loven foreslås at træde i kraft, skriver advokatfirmaet Bech-Bruun i et nyhedsbrev.
Lovforslaget lægger op til forsøg med biler, der er endnu mere autonome, end det vi ser på de danske veje i dag, og som ikke kan rummes inden for den nuværende færdselslov. Forsøget med selvkørende biler er ikke betinget af, at der er en fører til stede i bilen. Det tillades således, at kontrollen over bilen overføres til en operatør, som ikke nødvendigvis har køretøjet inden for sin synsvidde. Der stilles dog krav om, at operatøren er en fysisk person. Trods krav om verifikation forud for forsøgets indledning, gør lovforslaget også op med de forsikringsretlige og ansvarsretlige udfordringer i den gældende færdselslov. Færdselslovens objektive erstatningsansvar vil også finde anvendelse på selvkørende biler. Ansvaret foreslås med den nye lov at flyttes fra ejeren af køretøjet til ”tilladelsesindehaveren”. Ejeren og tilladelsesindehaveren kan imidlertid være sammenfaldende. Det forventes derfor, at de gældende ansvarsregler kan overføres på selvkørende biler under forsøgsordningen, da reglerne antageligvis kan rumme tilfælde, hvor en selvkørende bil er involveret i et uheld. Som konsekvens af, at ansvaret transporteres til tilladelsesindehaveren, følger forsikringspligten ligeledes med. Færdselslovens pligt til at tegne forsikring under forsøgsordningen påhviler således tilladelsesindehaveren.
Forsikringsselskabets regresmuligheder over for en fysisk fører skal fortsat vurderes efter de almindelige forsikringsretlige regler herom, skriver Bech-Bruun. Lovforslaget forventes fremsat i anden halvdel af november, og loven er foreslået til at træde i kraft den 1. juli 2017. Lovforslaget kan læses her .
Herhjemme ved forsikringsbranchen godt, at de førerløse biler åbner for helt nye former for forsikringsansvar. Der er i brancheforeningen Forsikring & Pension nedsat en arbejdsgruppe om emnet, og
Forsikringsakademiet holdt for nylig en konference om de kommende problemstillinger. Groft sagt er problemstillingen, at forsikringsansvaret meget vel kan flytte fra bilens ejer til bilproducenten, som i sidste ende kan blive ansvarlig for eventuelle uheld eller erstatningskrav, fordi de kan skyldes tekniske fejl i bilens radar og styresystem.
Det britiske forsikringsselskabet Adrian Flux har denne sommer udbudt en speciel forsikring til folk med selvkørende biler eller med biler, der har selvkørende funktioner. Til nyhedstjenesten eandt. theiet.org har den engelske transportminister udtalt følgende: ”Ved en seriøs kollision i førerløs tilstand bør det for eksempel ikke være føreren, men bilen, der holdes ansvarlig,” siger den britiske transportminister, Andrew Jones.
Ifølge Adrian Flux selv skal den nye forsikring bidrage til debatten om, hvad selvkørende biler bør og skal hjælpe os med. ”Efterhånden som Storbritannien investerer mere og mere i forskning i førerløse køretøjer, vil vi gerne bidrage med et pejlemærke om, hvem der er ‘ansvarlig’, når der sker uheld, der implicerer førerløse biler,” siger administrationschef for Adrian Flux, Gerry Bucke, til eandt.theiet.org. Forsikringen adskiller sig fra almindelige forsikringer ved at dække både hackerangreb som følge af manglende sikkerhedsopdateringer og deciderede trafikuheld, der skyldes fejl i teknikken.
På den korte bane vil biler blive mere og mare automatiserede med radarer, alarmer og inter-connect så de kan ”se” hinanden, og det vil i sig selv reducere skaderomfanget, fremgår det af en analyse fra Swiss Re .
Amerikanske Informations Insurance Institute forsker i konsekvenserne af interconnectede og selvkørende biler: ” Each new generation of cars is equipped with more automated features and crash avoidance technology. Indeed, many of today’s high-end cars and some mid-priced ones already have options, such as blind-spot monitoring, forward-collision warnings and lane-departure warnings. These will be the components of tomorrow’s fully automated vehicles. At least one car manufacturer has promised to have fully automated cars available by the end of the decade.”
At fremtiden ikke er så langt væk fremgår af denne video fra Tesla, som viser en førerløse bil, der navigerer helt uden menneskestyring.
MWL
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her