Konsulenthuset Implement Consulting Group fortsætter de seneste års stærke vækstspor.
Økonomisk Ugebrev har spurgt managing partner Niels Ahrengot om, hvad firmaet ser som de vigtigste drivkræfter i konsulenthusets udvikling.
ØU: Implement ser ud til at have placeret sig rigtig godt de seneste år i forhold til de behov, der er i erhvervslivet for konsulenthjælp?
”Vi har været på en indre rejse, hvor vi nu har placeret os rigtig godt i forhold til det, kunderne ønsker. For tiden er der i erhvervslivet et kæmpe behov for forandringer i erhvervslivet, hvor virksomhederne har brug for en meget tæt og konkret sparring. Vi ser et meget stort forandringspres, De lette besparelser er for længst hentet. Nu handler det om grundlæggende forandringer.”
Og hvad er det så konkret I kan levere på dette felt?
”Vi ligger rigtig godt til at levere på dette forandringspres. Man kan godt sige, at vi har været enormt heldige over de seneste mange år med have udviklet nogle services, som erhvervslivet nu faktisk efterspørger mere og mere. Vi er på den ene side ret specialiserede omkring de opgaver, vi kan løse. Og på den anden side har vi bred erfaring med og indsigt i at designe og implementere de nødvendige løsninger. Consulting er jo gået fra blot at udarbejde en god analyse, til også at hjælpe med at udføre opgaven og gennemføre transformationer, som planen lægger op til. Produktet, vi nu skal levere, er at flytte noget konkret, eksempelvis toplinjen, medarbejdertilfredshed eller gennemløbstider. Nu bliver vi målt på resultatet, mere end de store planer.”
Økonomisk Ugebrevs brancheanalyse af kommunikationsrådgiverne viser, at de mest fremgangsrige firmaer er dem, der har anlagt et helhedssyn på digital transformation og etableringen af en customer journey på alle kontaktpunkter med kunden. Er også det, der driver væksten hos jer?
”Den type rådgivning er også vigtig hos os. Men det er ikke den, der driver væksten alene. Vi arbejder meget på det område, men også på mange andre områder. Grundlæggende vokser behovet for transformationer og forandringer i disse år med lynets hast, og det vil fortsætte. Det kan være transformationer i afsætningssystemet, i teknologien og i ledelsessystemet. Der er forandringspres på alle funktioner. Og det er vi rigtige gode til at hjælpe med. Jeg tror, at det hjælper os meget, at vi fokuserer mest på, hvordan man får projektet i mål, så virksomheden opnår den ønskede effekt. Vores projekter omfatter normalt både analysen og gennemførelse. Og da vi selv skal være med til at gennemføre projektet og opnå konkrete resultatet, har vi nok også mere fokus på i selve analysen og planlægningen, at det faktisk kan lade sig gøre i praksis.”
Men er det ikke i virkeligheden meget traditionelle konsulentopgaver?
”Nej, der er nogle vigtige forskelle. Vi skal have folk med meget skarpe funktionelle erfaringer, som kan gå ind i forretningen og medvirke til at implementere de faktiske forandringer. Skal man ændre virksomhedskulturen, kræver det folk med mangeårig erfaring med, hvordan man gøre det.”
Hvilke typer virksomheder har I typisk som kunder i erhvervslivet?
”Der er typisk tale om store erhvervsvirksomheder, hvor de allerstørste internationale konsulenthuse typisk også er inde. Forskellen er bare, at vi går meget mere ind i selve implementeringen end de internationale konsulenthuse gør. Vi er først færdige, når vi har lavet forandringen. De internationale konsulenthuse udarbejder ofte de store strategiplaner, og det er de også superdygtige til. Grundlæggende synes jeg, at der er tale om to forskellige services. Og det tror jeg også er ved at gå op for markedet. Vi er meget mere nede i maskinrummet.”
MWL
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.