Skellet mellem ledelseskonsulenter, PR-bureauer kommunikationsrådgivere, reklamebureauer og digitale bureauer bliver i disse år udvisket.
Faktisk undergår de traditionelle opgaver for landets kommunikationsrådgivere for tiden enorme forandringer, og på grund af en voldsom brancheglidning er det i dag vanskeligt at tale om en veldefineret branche.
Baggrunden er, at erhvervslivet i dag bliver nødt til at tænke i kommunikative helhedsløsninger, som dækker alle aspekter af kommunikationen med kunderne og det omgivende samfund, og denne tænkning skal samtidig forankres i strategien, forretningsudvikling og virksomhedskultur.
Meget tyder således på, at der de kommende år vil ske en opsplitning af den traditionelle branche for kommunikationsrådgivere, hvor de store bliver endnu større og går stadig mere i konkurrence med ledelseskonsulenter, revisionsfirmaer og digitale designbureauer. Hovedparten af de mindre, traditionelle kommunikationsrådgivere kan blive tvunget til at gå nichevejen, hvor de bliver specialister inden for nogle helt afgrænsede områder.
Et eksempel på en succesfuld, mindre nicherådgiver er Ehrenbjerg Kommunikation, der oplyser, at det har fokus på transport og turisme – med kunder som Bornholmstrafikken, Scandlines, Mols-Linien og Stena Line. Rådgiveren øgede sidste år bruttoresultatet til 9 mio. kr., mod 6 mio. kr. året før.
En anden nicherådgiver er Molecule Consultancy, der sidste år øgede bruttoresultatet med 33 procent til 9 mio. kr. Firmaet oplyser, at det har specialiseret sig som kommunikationsrådgiver særligt inden for life science, og at det har specialiserede samarbejdspartnere inden for marketing og digitale løsninger.
Hovedparten af virksomheden ejes af den større kommunikationsrådgiver Mannov, som over de seneste fire år har haft en mere eller mindre stagnerende forretning med mindre fald i bruttoresultatet sidste år. Virksomheden synes ikke at have samme fokus på at opbygge kompetencer internt, som Operate og Advice har, til at håndtere integrerede løsninger med sammenhængende kommunikation på alle platforme med selskabets strategiske tænkning.
Flere af de mellemstore rådgivere synes at have valgt en fokus på særlige nicher. Eksempelvis Lead Agency øgede sidste år bruttoresultatet 24 procent til 15 mio. kr. Man har også gode ambassadører, som sikkert kan skaffe forretning: Bestyrelsen består af DR’s bestyrelsesformand Michael Christiansen, advokat Niels Kornerup fra Bech Bruun og partner Torsten Hvidt, Qvartz & Co.
Som et særskilt nicheområde synes Public Affairs (herunder lobbyisme) også at være i fortsat vækst. Eksempelvis Rud Petersen øgede sidste år bruttoresultatet med 14 procent til 24 mio. kr. Ledelsen skriver, at ”Rud Pedersens vækst er primært sket i andet halvår af 2015, hvilket særligt skyldes tilgangen af nye kunder inden for medicinalområdet, der har været udpeget som et strategisk fokusområde i 2015. Det er yderst tilfredsstillende. Derudover er en styrket nordisk position for alvor begyndt at vise sit afkast.”
Fremgang var der også i Hill + Knowlton Strategies. Herfra fortæller Bo Øksnebjerg, at et nyt vækstområde forventes at blive det, de internt kalder adfærds-kommunikation. ”Det handler om, hvordan man tilrettelægger kommunikationen på den måde, som modtagerne helst vil have det. Det er et nyt område, da man først for nylig har haft hjernescannere, der kan påvise, hvad der sker inden i hjernen. Vi forventer, at det bliver den helt store differentiator for os fremad,” siger Bo Øksnebjerg.
MWL
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her