Tivolis 3. kvartalsregnskab var en anelse dårligere end for samme periode i fjor, og dermed bidrog delårsregnskabet til at trække de første tre kvartaler af 2017 ned på et lavere niveau end i 2016.
Det er dog ikke et signal om, at Tivoli er på vej til at blive en nødlidende forretning. Dels har fire færre åbningsdage end i fjor haft en negativ effekt på både omsætning og indtjening, og dels har det dårlige sommervejr også påvirket Tivolis indtjening i negativ retning.
Som en primært udendørs forlystelse er Tivoli meget sårbar overfor dårligt vejr, og eftersom Tivoli allerede i halvårsregnskabet noterede færre gæster end det foregående år pga. vejret, kommer omsætningens tilbagegang i 3. kvartal ikke som en overraskelse.
Og selvom det er umuligt at spå om vejret, kan vi med stor sandsynlighed allerede nu konstatere, at 4. kvartal i bedste fald bliver på niveau med i fjor, og muligvis lidt ringere. Det skyldes, at 4. kvartal i 2016 var ”væsentligt positivt påvirket af en rigtig god julesæson med godt vejr”.
De negative forhold omkring Tivolis første tre delårsregnskaber – og sandsynligvis også det kommende årsregnskab – er altså almindelig kendt, og bør derfor være indregnet i aktiekursen.
Det er derfor mere interessant at se på de positive forhold: Her hæfter vi os ved, at Tivolis vejrpåvirkede besøgstal ganske vist er faldet i år, men at man til gengæld har tjent mere på den enkelte gæst. Eftersom vi i år har ramt et bundniveau mht. vejret er det en væsentlig oplysning, da det lægger op til en højere indtjening de kommende år.
I samme retning trækker Tivolis planer om at udvide sæsonen betydeligt. I den nye sæson holder Tivoli således for første gang i sin 175-årige historie åben i februar med både skolernes vinterferie, kinesisk nytår, Fastelavn og Valentines Day.
Det oplyses i Tivolis pressemeddelelse, at turismen i København gennemsnitligt er steget med 9,3% om året siden 2010, hvilket er dobbelt så høj en vækst som den gennemsnitlige vækst i sommermånederne juni, juli og august på 4,8%. Det begrunder Tivolis skridt mod en fremtidig status som helårsvirksomhed, og det er i det lys de høje nøgletal i Tivoli-aktien skal ses.
Men der indregnes meget høje forventninger i den aktuelle aktiekurs, og med en værdiansættelse, som er dobbelt så høj som branchemedianen, er det vanskeligt at se grundlaget for en markant kursstigning på kort sigt. Vi nøjes derfor med at hæve kursmålet fra AktieUgebrevet nr. 29/2017 med 25 kurspoint til 575-625.
Børskurs på analysetidspunktet: 606,00
AktieUgebrevets kursmål (6 mdr): 575-625
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her