E-Business og digital transformation: Det er ikke nok at investere i de nyeste digitale systemer og isenkram.
Man er også nødt til at forstå sin forretning som en IT-virksomhed. Det er den lære, som Kaare Danielsen, stifter af Jobindex, har draget i konkurrencen om jobannoncemarkedet. Han er konkurrenterne Jobzonen og Ofir overlegen.
Hvad adskiller Jobindex fra konkurrenterne?
”Vi begyndte med en anden model end dem, hvor vi ikke bare havde egne jobannoncer, men også hentede annoncer fra nettet, så vi kunne give brugerne en komplet oversigt over jobmarkedet. Og det viste sig at være et godt koncept. Men det kopierede de andre. Jobzonen og Jobnet begyndte at gøre det for ca. fem år siden. Men dette er et winner-take-all-marked. De jobsøgende vil helst klikke det sted, hvor der er flest jobannoncer. Annoncørerne vil helst annoncere, hvor der er flest ansøgere. Det giver en netværksdynamik, hvor den største bliver større og større. Og det er bare meget svært at være nummer to.”
Men hvis andre kopierer en, hvordan bevarer man så den kritiske masse af brugere?
”Man skal hele tiden udvikle nyt. De andre har nok kopieret ting, som Jobindex har fundet på. Men det bliver man ikke nummer ét på. Vi sørger for, at vores teknologi hele tiden er lidt bedre. Det handler fx om, at jobannoncer kommer i de rigtige kategorier og om at fjerne dubletter.”
Så I har haft fordel ved at være first-mover? ”Selvfølgelig hjælper det at være first mover. Og Jobindex var den første jobdatabase. Men tjekker man historien, så var aviserne ret hurtigt ude med Jobzonen. Og med det bagland og markedsføring var Jobzonen i 2003 dobbelt så stor som Jobindex. Så det er ikke nok at være first mover. Men de var på udebane, hvor vi var på hjemmebane. Det var som om de ikke altid forstod IT-verden, som jeg er født og opvokset i. Selvfølgelig hjalp det os lidt at være first mover. Ellers havde vi ikke fået et ben til jorden. Men det spillede en vigtig rolle, at de ikke forstod IT-verdenen. Jeg er datalog, og de første programmer lavede jeg selv. Konkurrenterne kom fra en avisverden, og de ved rigtigt meget om at drive et nyhedsmedie. Men det er noget helt andet at drive en IT-virksomhed.”
Hvorfor er det vigtigt?
”Jobindex er en IT-virksomhed, der er ledet af folk, der ved noget om IT. Jobzonen har fx outsourcet deres IT-afdeling for at købe færdige systemer. Vi betragter IT som noget, vi skal have in-house. Det handler om, hvordan du ser dig selv. Og vi ser os selv som en IT-virksomhed. IT er vores kerneforretning.”
Og det giver en anden tilgang til at drive forretning?
”Ja. Rigtigt mange er fx blevet overrasket over, hvor hurtigt tingene går i IT-branchen. Det kommer ikke bag på os. Det er den virkelighed, jeg har levet i, siden jeg begyndte i IT-branchen for 30 år siden. Verdenshistorien er fuld af eksempler på, at markeder forandrer sig. Men vi har aldrig før set forandringer ske så hurtigt. Og det handler om, at computere er underlagt Moores Lov, hvor kapaciteten bliver fordoblet cirka hvert andet år. Hastigheden er gået lidt ned, men kapaciteten vokser stadig med godt 30 procent om året. Og det er første gang, at vi har en teknologi, der bliver effektiviseret med 30 procent hvert år – 30 år i træk.”
Hvad betyder det?
”Nu skal etablerede virksomheder lige pludselig konkurrere med IT-virksomheder, fordi alle brancher nu bliver digitale. Så nu skal de til at tænke på en helt anden måde. De skal vænne sig til, at tingene vokser med 30 procent om året – og ikke tre procent. De ser nye konkurrenter med helt andre forudsætninger. Og det er ikke alle virksomheder, der er gearet til det.”
Hvorfor det?
”Det kan være vanskeligt at omstille sig, når markedet ændre sig. Tag eksemplet med Kodak, hvor den accepterede historie er, at de faktisk opfandt det digitale kamera, men ikke udnyttede det. Men det passer ikke. De brugte milliarder af dollars på at udvikle teknologien, som fik succes inden for professionelt brug. Men digitale kameraer blev til forbrugerelektronik. Og pludselig stod Kodak over for virksomheder som Sony. Og her blev de udkonkurreret. Men selv hvis Kodak havde slået Sony, var de slået af Nokia 10 år senere, da alle begyndte at tage billeder med deres mobiltelefoner. Og senere kom Apple. Nogle gange kan man ikke omstille sig. Men man kan gøre meget ved at tænke som en IT-virksomhed. Det er ikke nok at gøre, som man altid har gjort.”
Peder Bjerge
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her