Allerede kort tid inde i det nye år fandt D/S Norden det nødvendigt at opjustere forventningerne til 2017 en gang mere. Efter mange års lidelser ser optimismen ud til for alvor at være på vej tilbage i tørlastmarkedet.
Da rederiet D/S Norden aflagde regnskab for 3. kvartal var budskabet, at man havde brugt kvartalet på at positionere sig til en opgang i raterne i 4. kvartal. Udsigterne og det realiserede resultat var dog så godt, at man opjusterede forventningen til helåret fra det tidligere interval på minus 20 til plus 20 mio USD til minus 10 til plus 30 mio. USD. Opgangen kom, og det foreløbige resultat i 4. kvartal blev så godt, så Norden i begyndelsen af denne uge igen måtte opjustere forventningen. Denne gang en noget større opjustering, da man løftede forventningen yderligere til et nyt interval på 20 til 35 mio. USD.
Toppen er ikke løftet meget, men til gengæld er den nedre del af intervallet løftet betydeligt, og til et niveau hvor Norden på justeret basis (dvs. excl. skibssalg) vil give et overskud efter skat på den rigtige side af 100 mio. kr. I 1. halvår var man endda lidt ramt af at have afdækket for mange skibe til lavere rater inden opturen kom henover året.
På helt kort sigt er raterne som forventet faldet noget tilbage fra den seneste top i 4. kvartal, fordi Kina nedlukker en del tung industri i 1. kvartal for at mindske forureningen.
Siden den såkaldte supercycle i 00’erne, hvor udbuddet af skibe slet ikke kunne følge med efterspørgslen (fra især Kina) har tørlastmarkedet lidt under de mange skibe, der blev bestilt inden finanskrisen rev tæppet væk under efterspørgslen. Den store ubalance mellem udbud og efterspørgsel har derfor lagt et tungt pres på tørlastraterne og skibsværdierne. Nu er stigningen i efterspørgslen efterhånden ved at have indhentet det store udbud, samtidig med at den samlede nettoflådetilvækst (nybygninger minus skrotninger) er faldet til ca. 3% i 2017 og forventes at falde yderligere til omkring 1,5% i hvert af 2018 og 2019. Da efterspørgslen, som der er noget større usikkerhed om end udbudsiden, forventes at stige med 2-4% om året, er udsigterne for de kommende år umiddelbart fornuftige. Det kan man måske lyde som små ændringer, men selv små stigninger i kapacitetsudnyttelsen kan have en voldsom positiv effekt på raterne. Den største udfordring er måske, at de børsnoterede rederier alle taler om de gode udsigter. Det kan derfor også forventes, at markedet er begyndt at positionere sig derefter, hvilket kan få det helt store rebound til at udeblive.
Skibsværdierne ser også til at vende rundt efter at have nået rekordlave niveauer i 2016-17. Det gælder i nogen grad også for tank, men det er især tydeligt at se indenfor tørlast. Det er grundlæggende et tegn på, at det går bedre, og at udsigterne er væsentligt forbedret for sektoren. 2018 kan derfor meget vel blive året, hvor det igen bliver profitabelt at drive et tørlastskib.
Mere upside end downside
Vi sætter et – måske lidt konservativt – kursmål på 140-150, som afspejler det kursniveau, hvor aktien indenfor de seneste 1-2 år har toppet. Vi ser klart større upside end downside i aktien, og er vendingen i tørlast reel og fortsættende, så ligger en solid opjustering af vort kursmål senere på året lige for, uanset om produkttankmarkedet ikke skulle blive prangende. Norden bliver nemlig efter vores vurdering i overvejende grad anset som en tørlastaktie.
Steen Albrechtsen og/eller dennes nærtstående ejer aktier i D/S Norden.
Børskurs på analysetidspunktet: 125,50 AktieUgebrevets kursmål (9 mdr): 140-150
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her