Sjældent har en stor dansk ikon-virksomhed været så meget ude i tovene og finansielt overlevelsestruet, hvor topledelsen efterfølgende har formået at ændre virksomheden til en mulig vinder i en ekstremt konkurrencepræget branche. Bang & Olufsen har gennemgået en gennemgribende forandring, og nu begynder det for alvor at virke.
Siden årsskiftet er B&O-aktien steget 30 procent, og det sidste nøk på 10 procent kom med aflæggelsen af et overbevisende regnskab for 2. kvartal 2017/18. Regnskabet viste en omsætningsfremgang på 15 procent for koncernen, især drevet af øget salg i B&O Play. Driftsresultat (EBIT) blev øget fra 37 mio. kr. til 70 mio. kr.
Som tidligere beskrevet i Økonomisk Ugebrev har det ligget i kortene, at ledelsens ændring af Bang & Olufsen nu ser ud til at blive en succes, og det har givet analytikere og investorer tro på mere forude. Analytikerne er med deres konsensusestimat på kurs 130 tydeligvis blevet taget på sengen, og der må forventes en stribe opjusteringer.
Især efter et par skuffende kvartaler for det unge nye brand, B&O PLAY, er der for alvor kommet hul igennem. I investorpræsentationen skriver ledelsen, at “the revenue in the B&O PLAY business unit grew 30 per cent and realised a revenue of DKK 483 million. The main growth contributors were existing products such as Beoplay A1, H5 and A9 together with the recently launched Beoplay E8 wireless earphones • B&O PLAY revenue through the B1 and shop-in-shop channel grew 21 per cent. Revenue through third-party retail and e-commerce increased by 35 per cent “
Gennembruddet for B&O kommer efter en lang omstillingsrejse, som tidligere har været beskrevet i Økonomisk Ugebrev, og hvor der skete et markant skifte i markedets opfattelse for et år siden. I april 2016 skrev vi i forlængelse af Henrik Clausens tiltrædelse som ny CEO: ”På mange måder kan man sige, at Ole Andersen og Tue Mantoni har løst den strategiske omstillingsopgave for B&O, og at der nu skal en mere driftsorienteret styrmand til. Her kan det meget vel vise sig, at den nye CEO fra juli, Henrik Clausen, som kommer fra Telenor-koncernen, er den rette mand.”
B&O’s strategiske initiativer
B&O PLAY
Efter en stribe børnesygdomme ser det ud til, at B&O PLAY rettet mod et yngre publikum er ved at komme på sporet med en bred produktpallette med bærbare produkter, trådløs teknologi og hyppige nylanceringer. På tre år er salget af B&O PLAY steget fra 60 mio. kr. i tredjepartssalg til forventede en halv mia. kr. i år. Udviklingen vil i høj grad afhænge af antallet af nye tredjepartsdistributører. En mulig booster af B&O PLAY-salget kan blive Apples overtagelse af elektronikproducenten Beats, hvor Apple har fyret flere tusinde forretninger og skabt en entre for B&O PLAY. Dette har løftet antallet af PLAY’s tredjepartsdistributører til nu 5500, voksende med ca. 500 i kvartalet.
Hullet i TV-forretningen lukkes
I den strategiske tænkning skal salg af TV ikke længere være en kerneforretning. B&O vil fortsat gerne sælge TV, da det er essentielt for concept stores. Men de skal ikke længere selv udvikle og producere disse. Aftalen med LG betyder, at hele produktionen outsources, og det forventes at give en besparelse svarende til en bundlinjeeffekt på 200 mio. kr. i 2017.
Fortsat satsning på kernekompetence indenfor lyd
B&O har fortsat unikke kompetencer indenfor lyd, som kan tiltrække et meget kræsent og købedygtigt publikum. Sidste efterår blev en ny højttaler, Beolap 90, lanceret til en salgspris på en halv mio. kr. Efter det oplyste forventes et salg i dette regnskabsår på 500 sæt, svarende til en bruttoomsætning på 250 mio. kr. på detailniveau.
Salg af B&O’s autolydanlæg til amerikanske Harman for 1,2 mia. kr.
Umiddelbart har salget givet over 1 mia. kr. i kassen, men efter gældsreduktion er der 640 mio. i kassen. Derudover er selskabet sikret royalties de næste tyve år. Sælges B&O lydanlæg til nye bilmærker, vil det give ekstra. Harman har oplyst, at der var solgt B&O lydanlæg til nye bilmærker.
Aftale med HP og salg af Icepower vil give licensindtægter
Salget af datterselskabet Icepower skete til en lavere pris, end analytikerne havde forventet, for 32 mio. kr. mod forventet over 100 mio. kr. Forklaringen er, at licensdelen af Icepower er flyttet op i B&O’s moderselskab. Herfra forventes licensindtægter på mindst 15-20 mio. kr. årligt fra nye aftaler med HP og LG.
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her