Det er snart 10 år siden der var happy days i tørlast. Det var i de gode gamle dage før finanskrisen, hvor tørlastrederierne havde bugnende kassebeholdninger, all time high fragtrater og skibsværdier. Siden er tørlastrederier gået konkurs på stribe og store mængder cash er forsvundet op i den blå luft.
D/S Norden har overlevet takket være, at de stod betydeligere stærkere finansielt, da krisen toppede. Men det har været hårdere år for de tålmodige investorer, som gentagne gange har troet på bedre tider. Der har været en massiv overkapacitet på verdenshavene af tørlastskibe, som har været med til at holde såvel fragtrater som skibsværdier nede. Der er tegn på lidt bedring i markedet – men en enkelt svale gør som bekendt ingen sommer.
Tirsdag aflagde D/S Norden regnskab for 2017. Selv om regnskabet var bedre end i mange år skuffede det markedet, og aktien er faldet 5-6%.
På grund af D/S Nordens størrelse og antal af chartrede skibe på forholdsvis korte kontrakter, er det muligt at udnytte deres størrelse i markedet. Markedskendskabet, global tilstedeværelse, nærkontakten til kunderne, fleksibilitet og højere kapacitetsudnyttelse af skibene gør det muligt for D/S Norden at tjene penge, uanset om markedet er godt eller dårligt. Det handler om at indchartre skibe til en lavere pris, end den de kan indtjene på kort sigt. Det vil aldrig blive den store guldrandede forretning, men sikrer en stabil indtjening, en indtjening som alt andet lige vil blive større i et stigende marked.
For Dry Owner er der tale om et mix af egne skibe og tørlastskibe på længere charter, eventuelt med købsoptioner. Med en forholdsvis ung flåde og over 40 skibe på lange charterkontrakter kan D/S Norden lukke yderligere lange kontrakter af nogle år ud i fremtiden, og dermed sikre et stabilt cash flow, såfremt der kommer et peak i markedet i det kommende år.
Som altid i tørlast drejer det sig om balancen i udbud og efterspørgsel. På udbudssiden er ordrebogen på nye skibe og faktiske leveringer på det laveste niveau i 15 år. Finansieringsvanskeligheder kan også lægge et låg på nye ordrer, ligesom lukning af en lang række værfter i Asien kan medføre højere nybygningspriser. I modsat retning på udbudssiden trækker, at tørlast er ved at være profitabelt, og det kan medføre, at der alligevel bliver afgivet flere ordre på skibe.
På efterspørgselssiden medfører den forholdsvis gode verdensøkonomi sammen med en højere stålproduktion i Kina en stigning i mængden af importeret jernmalm og kul. Sammen med et fortsat højt niveau for investeringer i den kinesiske infrastruktur vil det medføre en gunstig efterspørgsel efter transport af tørlast.
Et øget fokus på miljø i Kina betyder en stigning i importen af en højere kvalitet af jernmalm og kul. I modsat retning trækker en opbremsning af nybyggeri af boliger i Kina. Trumps trusler om told på stål og aluminium kan være jokeren i spillet, selvom de importerede mængder til USA er beskedne set ud fra en global målestok. Det vurderes dog, at de positive faktorer vil veje mest i 2018.
Skibsværdierne på D/S Norden for tørlast forventes fortsat at udvikle sig positivt som følge af moderate ratestigninger, hvorimod de forholdsvis gode fundamentale markedsforhold i produkttank, stadig venter på triggere, der kan få markedet til stige, og så igen smitte af på både rater og skibsværdierne. D/S Norden vurderer dog, at markedet vil bedres i 2018, og har positioneret sig på markedet for olieprodukter ved at tage 8 skibe ind på lange charteraftaler.
CEO Jan Rindbo guidance for 2018 var dog beskedne 10 til 50 mio. USD i resultat, mod det realiserede resultat for 2017 på 28 mio. USD. Denne guidance var skuffende, og var nok den væsentligste årsag til kursfaldet.
Modsat er det flere gange set, at D/S Norden løbende gennem året er kommet med små opjusteringer ved aflæggelse af kvartalsregnskaber og ved salg af skibe. Muligheden for at det sker igen i løbet af 2018 er sandsynlig. Et bundlinjeresultat på ca. 60-70 mio. USD anses som realistisk, hvis D/S Norden fortsat kan vende sejlretningen til medvind i 2018. Alt i alt vurderes det, at D/S Norden på den mellemlange sigt burde give mulighed for at stige til niveauer på kurs 130 eller derover, som følge af bedre markedsforhold i både tørlast og produkttank.
Lars Bjørnvik har aktier i D/S Norden
Børskurs på analysetidspunktet: 115,40
AktieUgebrevets kursmål (12 mdr): 130,00
D/S Norden præsentere deres investment case på Økonomisk Ugebrevs kapitalmarkedsseminar torsdag d. 15. marts 2018. Læs mere her.
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her