Nykredits ledelse har ikke formået at få kunderne til at forstå og acceptere fremgangsmåden det seneste halve år. Det gælder både salg af aktier til en række pensionskasser og den efterfølgende store udbyttebetaling. Utroværdigt, lyder det fra en række kunder.
Kun 11 procent af realkreditlånerne i Økonomisk Ugebrevs survey om realkredit viser forståelse for, at ledelsen i ejerforeningen bag Nykredit, Forenet Kredit, valgte at sælge en større aktiepost til en række pensionskasser i slutningen af 2017. Besvarelserne vedrører kunder, der faktisk har lån i Nykredit/Totalkredit. Hele 50 procent af låntagerne vurderer, at det enten var helt unødvendigt eller næppe nødvendigt, at ledelsen besluttede et aktiesalg. I alt har 632 respondenter med lån hos Nykredit/Totalkredit besvaret spørgsmålet, og en ganske stor del – 39 procent – svarer ”ved ikke” til spørgsmålet om nødvendigheden af aktiesalget.
Læs også: Overvældende flertal ønsker en ny realkreditiudbyder
Aktiesalget i Nykredit Holding A/S skete som bekendt som ledelsens håndtering af forventede stigende kapitalkrav. Som Økonomisk Ugebrev tidligere har omtalt, skete salget muligvis efter pres fra Finanstilsynet. Derfor er reaktionen på, at ledelsen meget kort tid efter aktiesalget foreslog udlodning af et gigantisk aktieudbytte på 4 mia. kr., også meget skarp.
Selvom en del af udbyttet til aktionærerne blev anvendt til at tilbagebetale kunderne i form at kundekroner, vurderer hele 67 procent af kunderne, at Nykredits ledelse foretog en uhensigtsmæssig ledelsesdisposition. Kun 10 procent mener, at den var hensigtsmæssigt. Tallene viser, at ledelsen på ingen måde har formået at kommunikere beslutningen ud på en måde, så kunderne accepterer eller forstår den.
Svarene viser også, at ledelsen har fejlet, hvis den forventede, at kundekroneprogrammet ville blive positivt modtaget. Kundernes helt klare vurdering af, at aktieudbyttet er en uforståelig disposition, lige efter at retorikken har handlet om polstring og mere kapital, bliver underbygget i en lang række kommentarer fra respondenterne. Her hjælper det så ikke meget, at ledelsen benytter noget af udbyttet til deres kundekroneprogram.
Læs også: Konkurrencen i realkreditten får stadig dumpekarakter
”Argumenterne for højere bidragssatser er løgnagtige, og kundekroner er det mest latterlige manipulerende tiltag, som skaber stor uigennemsigtighed i realkreditmarkedet,” lyder en af de skarpe kommentarer.
Generelt får kundekroner stort set kun negative kommentarer med. Der er således ikke nogen, der kan se det smarte i først at opkræve et for stort beløb i bidrag, for derefter at sende nogle af pengene tilbage som kundekroner. Halvdelen af det forhøjede bidrag i Totalkedit tilfalder som bekendt Totalkreditbankerne.
”Jeg betragter kundekroner som en latterliggørelse af mig som kunde. Først sættes bidragssatsen op med undskyldning om kommende kapitalkrav. Herefter kommer de nye kapitalkrav ikke. Men bidragssatsen sættes ikke ned igen, og jeg får en lille del tilbage i Kundekroner. Resten bliver ikke brugt til polstring, men udbetalt som overskud til aktionærerne. Tyveri og løgn ved højlys dag!,” skriver en respondent.
Læs også: Protesterne over realkreditten vokser fortsat
”Totalkredit har nødtvungent indført kundekroner, der gør priserne mere ugennemsigtige. Strategien er at få kundernes protester til at lægge sig, og så nedsætte kundekronerne til nul. Konklusionen er at kunderne er fuldstændig i kløenepådefinansielle chefer. Håber virkelig denfinansielle sektor bliver disruptet snarest,” skriver en Totalkreditkunde. Netop forløbet med at øge bidragssatserne med henvisning til kommende kapitalkrav, og så her to år efter foreslå et kæmpe aktieudbytte, møder særdeles mange skarpe kommentarer. ”Stigning i bidragssatserne i foråret 2016 under påskud af polstring og Baselkrav, som endnu ikke er blevet til noget, og nok også bliver mildere i omfang end først antaget. Året efter har moderkoncernen rekordregnskab og udbetaler aktieudbytte. Langt fra særlig troværdigt,” skriver en respondent.
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her