Annonce

Log ud Log ind
Log ud Log ind
Ledelse

Tema Kommunikationsrådgivere: Friday har voldsomt vokseværk

Sten Thorup Kristensen

mandag 04. juni 2018 kl. 11:20

Friday & Partners er efter blot fire år i markedet rykket ind i top 10 i kommunikationsbranchen. Den stærke vækst skyldes hverken at man dumper priserne, eller at man har opfundet koncepter, der adskiller sig væsentligt fra konkurrenternes. Derimod er den organisationsform, man har valgt, meget mere smidig for både kunder og medarbejdere, fortæller partner og adm. direktør i Lars Bo Kirk i dette interview.

”Alle vore partnere og medarbejdere er seniorer, så vi kommer med en masse erfaring og et meget stort netværk, og det får jo kunder ind. Spørgsmålet er så, hvordan man får så mange seniorer ind,” siger Lars Bo Kirk, og fortsætter: ”I mange bureauer er der væ-sentlig flere juniorer for hver senior. Det har vi gjort op med. Vi begyndte i Friday med at spørge en lang række tidligere kunder, hvad de savnede i branchen. Alle sagde samstemmende, at de var trætte af, at der kommer en senior og sælger ind, hvorefter der kommer to juniorer og eksekverer.”

Videre fortæller han: ”Bagefter spurgte vi en række seniorrådgivere om det samme. De sagde sjovt nok, at de også var trætte af, at for meget af deres tid gik med at sælge og skaffe arbejde til kontoret i stedet for med det, de elskede, nemlig kommunikationsrådgivning. Der var altså et match mellem kundernes og seniorernes synspunkter, så hvis du spørger til en hemmelig ingrediens, er det må-ske bare dét – at vi er et seniorbureau,” siger Lars Bo Kirk, der selv har en fortid som adm. direktør i et af de klassiske kommunikationsbureauer, Jøp, Ove og Myrthu.

”Det, der for os skulle til, for at tiltrække seniorer, var en flad struktur og maksimal frihed og mulighed for at styre sit eget arbejdsliv – og liv i øvrigt. Så med fare for klichéer, så insisterede vi på at skabe en ny form for work/ life-balance. Det er også derfor, vi hedder Friday – fordi vi egentlig ikke ville arbejde om fredagen – hvilket dog ikke går helt efter planen. Samtidig har vi også alle sammen samme lønmodel, hvor vi som firma har en lav risiko ved at alle får samme faste, relativt lave grundløn og så en gavmild provision ved siden af. Det betyder, at folk kan komme ind til os og arbejde mindre end normalt, hvis de ønsker det – eller de kan arbejde meget og tjene meget. Den model var noget af det første, vi udviklede. Og så har vi forsøgt at skabe en lidt mere uformel og venskabelig kultur, så det forhåbentligt er lidt sjovere at være hos os end at være andre steder. Vi er sindssygt ambitiøse, og der er ikke rigtig noget corporate bullshit hos os.”

ØU: Andre bureauer bevæger sig over mod at lave markedsføring eller reklame. Hvordan ser I jer selv – formidler I viden, eller laver i markedsføring for kunderne?

”Vi skal hjælpe beslutningstagere med at løse deres problemer og udfordringer – og hjælpe dem med at indfri deres ambitioner og mål, meningsfyldt og med vilje – masser af vilje. Det bruger vi så kommunikationsfaget og alle dets nuancer til, sammen med dømmekraft, vovemod og ærlig ind-til-benet-rådgivning. Dét er vores rejse – hele tiden. Selvfølgelig er det sjovt at blive større og flere, men det skal da ikke være for vækstens skyld alene. Det skal være, hvis det gør os bedre til at hjælpe beslutningstagerne derude. Derfor har vi heller ingen ambitioner om at blive f.eks. et reklamebureau for vækstens skyld.”

”Når vi taler om de ting internt – at vi ikke skal jage noget, vi ikke behøver, kan jeg ofte mærke en lettelse gennem rummet: ”Gud ske tak og lov for, at vi bliver fri for at lave noget, vi ikke har lyst til eller er gode til”. Vi har heller ikke nogen budgetter for hvor meget, vi pinedød skal omsætte. Vores holdning er, at hvis der er en stille periode, så gælder det om at nyde pausen og holde lidt fri. Og hvis der slet ikke er nogen, der ringer, så må det jo være fordi, vi ikke gode nok – og så burde vi jo ærligt talt nok finde på noget andet at lave.”

Det lyder som om i har taget et buzzword fra den digitale verden – nemlig skalerbarhed – til jer. I kan hurtigt skrue op og ned for jeres forretningsomfang?

”Det er rigtigt, at vi er fleksible og derfor ret stærke. Jeg kan dog ikke lide ordet ”buzzword”, for det signalerer igen, at vi opererer efter, hvad der forventes, at vi gør, og det er ikke det, vi styrer efter. På den måde er vi enormt værdibårne. Det giver engang imellem en masse tæsk, en masse diskussioner – og nok også en masse ineffektivitet i forhold til mere strømlinede virksomheder. Men jeg tror på, at det er det, der på den lange bane skaber resultaterne. Vi er en 100 procent people business, og hvis vores folk ikke har det godt, eller hvis de skal ud og sælge et halvdårligt produkt for at nå budgettet – så er vi bare sådan nogle, der skubber døde varer ud, og så har vi tabt på forhånd.”

Vær et skridt foran

Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.

399,-

pr. måned

Allerede abonnent? Log ind her

Få dagens vigtigste
økonominyheder hver dag kl. 12

Bliv opdateret på aktiemarkedets bevægelser, skarpe indsigter
og nyeste tendenser fra Økonomisk Ugebrev – helt gratis.

Jeg giver samtykke til, at I sender mig mails med de seneste historier fra Økonomisk Ugebrev.  Lejlighedsvis må I gerne sende mig gode tilbud og information om events. Samtidig accepterer jeg ØU’s Privatlivspolitik. Du kan til enhver tid afmelde dig med et enkelt klik.

[postviewcount]

Jobannoncer

SUN-AIR i Billund søger en kreditorbogholder
Region Syddanmark
Finansiel controller med stærk forretningsforståelse
Region Sjælland
Financial Controller til HMF Group A/S
Region Midt
Udløber snart
Dansk Sygeplejeråd søger en regnskabskonsulent med digitalt mindset og med erfaring i regnskabsprocessen fra A-Z (barselsvikariat)
Region Hovedstaden

Mere fra ØU Ledelse

Log ind

Har du ikke allerede en bruger? Opret dig her.

*Tilbuddet gælder ikke, hvis man har været abonnent indenfor de seneste 6 måneder

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Og modtag ØU’s rapport om Top 40 Ledelseskonsulenter gratis.

FÅ VORES STORE NYTÅRSUDGAVE AF FORMUE

Her er de 10 bedste aktier i 2022

Tilbuddet udløber om:
dage
timer
min.
sek.

Analyse af og prognoser for Fixed Income (statsrenter og realkreditrenter)

Direkte adgang til opdaterede analyser fra toneangivende finanshuse:

Goldman Sachs

Fidelity

Danske Bank

Morgan Stanley

ABN Amro

Jyske Bank

UBS

SEB

Natixis

Handelsbanken

Merril Lynch 

Direkte adgang til realkreditinstitutternes renteprognoser:

Nykredit

Realkredit Danmark

Nordea

Analyse og prognoser for kort rente, samt for centralbankernes politikker

Links:

RBC

Capital Economics

Yardeni – Central Bank Balance Sheet 

Investing.com: FED Watch Monitor Tool

Nordea

Scotiabank