Carlsbergs kortfattede periodemeddelse for det sæsonmæssigt mindste 1. kvartal bød ikke på mange overraskelser. En enkelt detalje viste dog, at Asien nu også officielt er vigtigere end det udfordrende russiske marked – trods det forestående fodbold-VM i Rusland.
Carlsberg viste i 1. kvartal en organisk vækst på 2%, drevet ligeligt af volumen og pris/mix-ændringer. Vesteuropa er fortsat klart det største marked og naturligvis den division, der omtales først. Til gengæld var der nyt i forhold til division nr. 2. Her har Østeuropa hidtil været at finde, men denne gang var Asien rykket frem.
Signalet er tydeligt: Asien er det næstvigtigste område. Sekundært håber Carlsberg måske også, at det negative fokus og de mange spørgsmål til det russiske marked vil blive færre. Med 16% organisk vækst er fremgangen og potentialet i Asien tydelig. 1. kvartal var dog påvirket af det asiatiske ”nytår” Têt, som var rykket fra 4. kvartal til 1. kvartal i år. Forventningen til 2018-resultatet blev fastholdt, hvilket betyder en midt-encifret organisk vækst i driftsresultatet, der i 2017 landede på 8.876 mio. kr.
Rusland og fodbold-VM?
Selvom Østeuropa er rykket ned i rangordenen er det måske netop denne division, der vil have fokus henover sommeren pga. fodbold-VM i Rusland, der løber af stablen i juni og juli, men sandsynligvis med størst effekt i 2. kvartal.
Rusland, som er klart den vigtigste komponent i divisionen Østeuropa, er fortsat et udfordrende marked. Der estimeres en generel markedstilbagegang på 4-5% i 1. kvartal og i forhold til 1. kvartal 2017 vurderer Carlsberg at have tabt markedsandele.
Som en lille trøst blev det oplyst, at markedsandelen i forhold til 4. kvartal 2017 var fastholdt. Det er lykkedes at forbedre priserne, og sammen med et højere salg af enheder medførte det en pris/mixforbedring på 3%, men det kunne ikke opveje en volumentilbagegang på 6%.
Sammenlægningen af AB InBev’s og tyrkiske Efes’ russiske forretninger er nu gennemført, men indtil videre uden ændringer i konkurrencesituationen. Der må dog forventes nogle forskydninger henover sommeren, da AB InBev er global, eksklusiv ølsponsor for VM, og efter eget udsagn vil lancere den største aktivering af sponsoratet nogensinde. Carlsbergs CEO Cess ’t Haart sagde på telefonkonferencenovenpå 1. kvartal: “We expect the main sponsor to activate their sponsorship which may have a positive impact on their market share but obviously we have activations as well“
Det er svært at spå om de konkrete effekter, men går vi tilbage til Carlsbergs kommentarer forud for EM-2016, hvor Carlsberg var ølsponsor, blev det sagt, at der kan forventes øget salg, men også en betydelig stigning i (markedsførings-) omkostningerne. I forhold til markedsandelen er det erfaringen, at der kan forventes en lidt forsinket positiv effekt, der stadig kan ses året efter.
Fair værdi på kort sigt
Vi konkluderede sidst (primo februar), at vi ikke så noget kæmpe kurspotentiale i aktien på kort sigt, og forventede at aktien ville fortsætte i et kursinterval på 670-730, hvilket den også gjorde. Siden årsregnskabet i februar er det gennemsnitlige kursmål blandt de 28 analytikere der følger aktien justeret en smule ned fra 730 til 705.
Det er meget lig den aktuelle kurs, og qua Carlsbergs forudsigelige forretning er det stadig svært at se, hvad der på kort sigt skal ændre ved det. Vi fastholder derfor vort kursmål, om end vi i øjeblikket ser lidt større sandsynlighed for, at kursen vil ligge i den høje ende end i den lave ende af intervallet. Kigger vi lidt længere frem, er det den fortsatte fremdrift i strategiplanen Sail’22, der skal levere bedre pris/mix-udvikling og følgelig vækst på både top- og bundlinje. Først når (og hvis) fremdriften her bliver tydelig, vil investorerne være klar til at sende Carlsbergs aktiekurs højere op.
Børskurs på analysetidspunktet: 710,00 AktieUgebrevets kursmål (6 mdr): 670-730
Læs tidligere analyser af Carlsberg her. Password er abonnent email, og adgangskode kan hentes her .
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her