Statstilskud i milliardklasen og omstilling til en konkurrencedygtig logistikvirksomhed er kernen i udviklingen af et bæredygtigt PostNord. Men i Post Danmark står det i stampe, viser 2017 regnskabet. Andre store spillere på det kommercielle pakkepostområde øger såvel omsætning som bundlinje. Stadig mere tyder på, at hele grundlaget for redningsplanen for Post Danmark var baseret på kortsigtet politisk hjørnespark.
Politikernes store plan for det offentligt ejede PostNord er, at en national post- og pakkevirksomhed skal omstille sin forretning, så der satses på logistik med fokus på den voksende pakkeomdeling for at kompensere for de fortsat faldende brevmænger, der i årevis har fundet sted i Sverige og Danmark.
I første omgang har det tvunget de to statslige ejere til at tilføre et offentligt statstilskud på samlet 1,7 mia. kr., hvoraf 1,4 mia. kr. som bekendt kommer fra den danske stat direkte til Post Danmark. Pengene skal benyttes til at lukke huller og omstille forretningen, herunder især at afskedige ansatte på tjenestemandslignende vilkår. Det betyder i praksis, at de i henhold til deres kontrakt har ret til tre års løn, hvis de fyres, før de skal gå på pension. Men omstillingen går mere end trægt, viser de seneste regnskabstal. Post Danmark oplyser i sit 2017 regnskab, at der er ”øget” konkurrence på pakkeområdet. Det er på ingen måde nyt, men et grundvilkår for at ville være med. Post Danmarks seneste regnskab viser, at den danske statsvirksomhed fortsat har utroligt vanskeligt ved at konkurrere med de private aktører på pakkepostområdet, og det er vanskeligt at se, hvad der skal ændre på dette konkurrencebillede.
Det er ikke en problemstilling, som Post Danmark fokuserer på i regnskabet, eller politikerne særskilt har interesseret sig for. Grundlæggende er det også et spørgsmål, om den offentlige postvirksomhed overhovedet skal anvende ressourcer på at skabe en forretning på det kommercielle pakkepostområde. Post Danmark oplyser ikke sin lønsomhed på pakkeområdet. Men ifølge det fremlagte regulatoriske regnskab var omsætningen på forretningssegmenter ”uden befordringspligt” 2303 mio. kr. med et underskud på 419 mio. kr. Det er altså en aktivitet, Post danmark har mulighed for at trække sig ud af.
Ifølge segmentoplysningerne går det tilsyneladende den forkerte vej for pakkeområdet. I 2016 var omsætningen 1.928 mio. kr. Sidste år var den faldet til 1.910 mio. kr., viser årsregnskabet. Post Danmark skriver i årsrapporten om udviklingen: ”Omsætningen på pakker er på niveau med 2016, og markedsandelen er således faldet som følge af øget konkurrencepres.” Meget tyder således på, at de private aktører er bedre til at drive pakkeomdeling. I regnskabet for pakkepostkonkurrenten GLS, ejet af Royal Mail, steg omsætningen sidste regnskabsår med 163 mio. kr. – til 1138 mio. kr. Resultatet i samme periode gik fra 75 mio. kr. til 85 mio. kr.
Den anden konkurrent, DAO – eller Dansk Avisomdeling – gik fra en omsætning på 368 til 430 mio. kr. i 2017. Resultatet blev ligeledes øget fra 37 mio. kr. til hele 67 mio. kr. Mediehusene Syddanske Medier og JP/Politikens Hus ejer i fællesskab selskabet. Regnskabstallene dækker i høj grad også over omdeling af dagblade og ugeaviser.
Fortsat mere handel på nettet
Post Danmarks forventninger til 2018 virker ikke så klare eller ambitiøse: ”Forventninger til 2018: Der vil fortsat være et kraftigt fald i brevmængden i 2018, og sammen med udviklingen i salget af øvrige produkter er det forventningen, at Post Danmark realiserer et fald i den samlede omsætning (…).”
Post Danmark oplyser til Økonomisk Ugebrev: ”PostNords plan for at omstille forretningen i Danmark er velkendt og gennemtjekket på kryds og tværs af flere konsulenthuse og banker. Ambitionen er uændret at skabe sorte tal på bundlinjen i 2020 med en brevforretning, der er økonomisk rentabel selv med meget små mængder breve, og med en solid pakkeforretning, hvor PostNord kan spille en rolle og bidrage til alle led i logistikkæden hos vores kunder.”
Adm. dir. i Dansk Transport og Logistik, DTL, Erik Østergaard, er fortsat stærkt forundret over, at løsningen på PostNords problemer er checks fra statskasser: ”Det er en kendt sag, at PostNord herunder Post Danmark har haft og har svært ved at tjene penge. 2017 regnskabet viser, at der ikke sker meget.” Lars Abild
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her