Flere af Danmarks store børsnoterede industrivirksomheder øger fortsat deres absolutte CO2-udledningerne, viser data fra Nasdaq Nordics nye ESG-portal for bæredygtige investeringer. Virksomhedernes kerneformål er helt afgørende for, om den øgede udledning af drivhusgasser fra produktionen er et samfundsproblem eller ej, vurderer miljøøkonomiekspert.
Flere af Danmarks største industrivirksomheder oplyser i deres investorpræsentationer om relative CO2-udledninger eller indirekte drivhusreduktioner hos kunderne. Men de relative og indirekte opgørelser siger intet om den faktiske miljøpåvirkning selskaberne forårsager. Novozymes og Mærsk er eksempler på virksomheder, som i deres investorkommunikation fremhæver netop relative og indirekte resultater for CO2-udledningerne.
Data fra Nasdaqs ESG-portal, som Økonomisk Ugebrev har fået adgang til, viser at de absolutte CO2-udledninger stigende hos, Chr. Hansen, Coloplast, FLSmidth, Lundbeck, ISS, Vestas og Carlsberg.
En relativ opgørelse betyder, at miljøpåvirkningen pr. enhed-økonomisk-output ændres. Det er altså ikke et mål som viser, at miljøpåvirkningen i sig selv er faldende. Et relativt reduktionsresultat siger blot, at væksten er steget mere end miljøpåvirkningen.
Ifølge professor Inge Røpke fra Center for Design, Innovation og Bæredygtig Omstilling på Aalborg Universitet er virksomhedernes kerneformål – afgørende for, hvorvidt det er et samfundsproblem at gemme de absolutte udledninger væk og i stedet for prale med de relative betragtninger, der ofte ser langt mere positive ud.
”For virksomheder er det vigtigt at inddrage virksomhedens formål og rolle i forhold til den grønne omstilling. Det er gode grunde til at acceptere, at CO2-udledningerne fra produktionen af fx vindmøller stiger, fordi vi gerne vil have flere vindmøller, som fremmer den grønne omstilling,” siger professor Inge Røpke fra Center for Design, Innovation og Bæredygtig Omstilling på Aalborg Universitet. I Novozymes’ årsrapport fremhæves såkaldte scope 3 CO2-reduktioner, som er de estimerede indirekte reduktionerne, som Novozymes kunder samlet set har opnået ved at anvende selskabets enzymer. Kigger man på Novozymes’ egen produktion er billedet dog et helt andet. Novozymes samlede direkte CO2-udledninger (scope 1 og 2) for 2018 er nemlig stigende.
Det samme gælder for eksempel Vestas, der ligesom Novozymes via produkterne kan hævdes at bidrage til den grønne omstilling. Og det er helt afgørende for den etiske dom over CO2-udledningerne fra produktionen.
De absolutte stigninger i CO2-emissioner hos Novozymes og Vestas er altså, ifølge Inge Røpke, ikke nødvendigvis et samfundsproblem, fordi de indirekte reduktioner bidrager til den grønne omstilling. I den betragtning skal også inddrages, at enzymer er langt mere komplekse end vindmøller i forhold til at vurdere om de indirekte effekter bidrager til den grønne omstilling. Novozymes’ Vice President for Supply Engineering, Flemming Funch, erkender de aktuelt stigende absolutte CO2-udledninger. Men han mener også, at man skal se på udviklingen i et større perspektiv.
”Vores indsats indenfor bæredygtighed er noget vi har arbejdet med over flere årtier. Det er en integreret del af den måde, vi tænker produktion og investeringer på. Vi nåede ikke vores mål for 2018, blandt andet fordi CO2 emissionerne fra vores fabrikker i USA og Kina er højere end DK, hvor vi får energi fra kilder som vindkraft, biomasse og biogas. Siden 2010 er vores C02 emissioner fra produktionen steget med 6%, mens indtægten er steget med 48%, og vi har således afkoblet vores miljøpåvirkning fra væksten. Vi vil anbefale, at man ser på udviklingen over en længere årrække, fordi det kan svinge fra år til år alt afhængig af, hvad vi sælger, hvor vi producerer og hvilke ressourcebesparende projekter, vi får færdiggjort,” siger Flemming Funch.
Mærsk fremhæver på side 5 i sin 2018-sustainability-rapport selskabets 41 procent relative CO2-reduktioner pr. fragtet container. Fordyber man sig som læser af årsrapporten skal man helt frem til side 40 for at finde ud af, at de absolutte CO2-udledninger er stigende. På side 12 og 13 gennemgås de nye 2050 klimamål om netto nul-udledninger. Men heller ikke her nævnes de absolutte CO2-udledninger.
Mærsks kerneformål kan til forskel fra Novozymes og Vestas ikke siges at bidrage særligt til den grønne omstilling. ”Det er svært at acceptere stigende drivhusgasser fra transportsektoren, fordi det kun forværrer klimaet og ikke bidrager til grøn omstilling,” siger professor Inge Røpke.
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.