Nynoterede Netcompany har præsteret en overvældende succesfuld entré på den danske aktiebørs. Men topledelsen er tilsyneladende så overvældet af succesen, at den har glemt at fokusere på den eksterne kommunikation. I hvert fald i de tilfælde, hvor nogen tillader sig at udfordre succeshistorien, skriver chefredaktør Morten W. Langer i denne kommentar.
For to uger siden bragte Økonomisk Ugebrev en analyse af Netcompany, som påpegede en stribe underliggende forretningsmæssige og finansielle risici, som meget let kan få den blankpolerede succeshistorie til at slå revner indenfor de kommende år. Analysen er baseret på oplysninger fra tidligere ansatte, konkurrenter og brancheiagttagere.
Den konkluderer, at det næppe vil holde i længden, at Netcompany er værdisat til langt over det dobbelte af NNIT. De to selskaber er næsten lige store og tjener lige mange penge. Forskellen skyldes Netcompanys imponerende vækst og lønsomhed, som dog synes at være baseret på forhold, der ikke er langtidsholdbare.
Analysen er langt hen ad vejen baseret på fakta. Blandt andet at de seneste års kanonvækst i høj grad er baseret på andres ”ulykke”, hvor blandt andet EG og KMD har måttet opgive at gøre projekter færdige, at lønsomheden i det tilkøbte UK selskab er markant lavere end i den danske forretning, at Netcompany har haft succes med at tiltrække supertalenter fra uddannelsesinstitutionerne, der ”arbejder røven ud af bukserne”, og at der er risiko for, at det ikke kan fortsætte med samme fortsatte vækst.
Vi skrev videre, at Netcompany har formået at levere stort set fejlfrie projekter, og det bliver vanskeligere jo større de nye projekter bliver. Desuden pegede vi på, at ansvarsforsikringen på ti mio. kr. på fejlprojekter giver en enorm indbygget finansiel risiko, i forhold til sammenlignelige selskaber, som har markant større ansvarsforsikringer.
Straks efter offentliggørelsen af vores analyse mandag morgen for to uger siden tog vi kontakt med selskabet – med henblik på et interview med CEO André Rogaczewski.
Vi fremsendte artiklen til selskabet og mailede til CFO’en og CEO’ens sekretær, men blev først efter et par dage senere kontaktet af en ekstern kommunikationsrådgiver, som har skyndt sig meget langsomt med at skaffe en interviewaftale. Efter knap to uger var konklusionen, at André Rogaczewski ikke kunne finde femten minutter til et kort interview, hvor han i mellemtiden dog fandt tid til et besøg på Folkemødet på Bornholm.
Hvis denne proces afspejler Netcompanys generelle holdning til kommunikation med erhvervspressen og andre stakeholdere, der tillader sig at forholde sig lidt kritisk til firmaet, er det et alvorligt problem.
Som børsnoteret selskab er Netcompany både underlagt oplysningsforpligtelser og anbefalinger om god selskabsledelse, som blandt andet anbefaler udarbejdelse af en stribe politikker, herunder en kommunikationspolitik, som for Netcompanys vedkommende stadig ikke er tilgængelig på hjemmesiden. Men der er dog en politik for investor relations .
Fejes problemer ind under gulvtæppet?
Økonomisk Ugebrev har forsøgt at finde ud af, om det er et generelt billede, at Netcompanys eksterne kommunikation halter, eller om det blot er begynderfejl, eller på grund af en uerfaren ekstern kommunikationsrådgiver, som måske mest er vant til den politiske verden, hvor spillereglerne er noget mere flagrende.
Økonomisk Ugebrev har ikke noget klart svar endnu på denne undersøgelse. Men desværre trækker det i retning af en vis arrogance og manglende respekt for selskabets aktionærer og andre interessenter, som interesserer sig for selskabets udvikling og sundhedstilstand.
Skiftet fra unoteret selskab, ejet af en kapitalfond, til børsnoteret selskab er uden tvivl en kæmpeopgave. Men som børsnoteret er man et ”offentligt selskab,” hvor aktionærer og andre interessenter, herunder erhvervspressen på vegne af disse interessenter, har en berettiget forventning om åbenhed og villighed til også at svare på spørgsmål, der måske er lidt udfordrende.
Økonomisk Ugebrevs mangeårige erfaring er, at topledelser, der ikke ønsker at indgå i denne dialog, meget ofte synes, at der i virkeligheden er noget om det, og derfor forsøger at feje det ind under gulvtæppet.
Det er dog sjældent den rigtige vej frem og i sidste ende også til ugunst for selskabet.
Læs tidligere analyser af Netcompany her. Password er abonnent email, og adgangskode kan hentes her .
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her