Økonomisk Ugebrev fremlægger her en Etik Rating af landets ni største banker, baseret på knap 500 svar fra erfarne bankkunder: Danske Bank får dumpekarakter på etik og moral, og banken er den eneste bank, der scorer lavere end i et tilsvarende survey for to år siden. Halvdelen af de knap 500 respondenter mener ikke, at Danske Bank på troværdig vis har redegjort tilfredsstillende om sine hvidvaskningssager, og hvordan banken vil undgå gentagelser.
Blandt de ni større danske banker, som indgår i Økonomisk Ugebrevs årlige survey af ”Etik i Erhvervslivet”, er det kun Danske Bank, der får lavere score end i den seneste undersøgelse for to år siden. På en skala fra ét til fem, hvor tre er neutral, får landets største bank en score på 2,39, altså et godt stykke under en neutral bedømmelse, mens Nordea får en lidt bedre score på 2,43. Forskellen på de to storbanker er, at Nordea er rykket markant op ad ranglisten fra en bundscore for to år siden på 2,17. I samme periode er Danske Bank gledet tilbage på ranglisten fra en tidligere score på 2,66.
I Økonomisk Ugebrevs survey, som bygger på svar fra 480 respondenter (se tekstboks: Sådan har vi gjort ), giver 31 pct. Danske Bank bedømmelsen ”meget lav moral og etik” og andre 25 procent ”lav moral og etik.” Kun 22 procent mener, at banken har en høj eller meget høj moral og etik.
Generelt er der stor forskel på respondenternes bedømmelse af de ni banker i Økonomisk Ugebrev Etik Rating. Ligesom i undersøgelsen for to år siden får Arbejdernes Landsbank og Ringkjøbing Landbobank de bedste moralske scorer med omkring 3,6. Altså et godt stykke over en middelbedømmelse. Selv for de to bedst vurderede banker er der knap 10 pct. af respondenterne, der giver dem en negativ moralscore.
Økonomisk Ugebrev vil de kommende år udbygge den årlige Etik Rating af bankerne med flere målepunkter, da danskerne tydeligvis lægger vægt på, at ”deres” bank opfører sg ordentligt. Tidligere har både Forbrugerrådet og Oxfarm Ibis efterlyst en Etik Rating af de danske banker, efter svensk og norsk forbillede. Økonomisk Ugebrevs survey viser, at 65 pct. af respondenterne mener, at deres valg af bank er påvirket af, om banken har en god moral og etik. Kun 18 pct. er mere eller mindre ligeglade.
Tilsyneladende er der sjældent handling bag hensigten om at gå efter en bank med god moral. Økonomisk Ugebrevs survey viser, at kun nogle få procent af de adspurgte har droppet banken i forbindelse med hvidvasksagen, mens hele 21 pct. har overvejet en flytning til andre banker. Men samtidig siger et klart flertal, at det betyder meget for dem, at deres bank har en høj moralsk og etisk standard.
”Tilsyneladende er der stor forskel på, hvad bankkunderne siger omkring betydningen af god etik i banken ved valg af bank, og det de så faktisk vælger bank efter. Mange har overvejet at flytte bank efter de store hvidvaskskandaler, men der er ikke sket så meget. Man handler altså ikke på sin antipati og uvilje. Men det er typisk, at der er langt fra holdninger til konkrete adfærdsmæssige actions,” siger ESG-ekspert, lektor Steen Villum fra CBS.
Bedømmelserne afspejler en generel mistillid til de større banker. På et spørgsmål om respondenternes generelle opfattelse af etik og moral i den finansielle sektor svarer 45 pct., at moralen er lav eller meget lav. For det øvrige erhvervsliv er den tilsvarende score betydeligt bedre, idet kun 14 pct. ser en lav eller meget lav moral uden for den finansielle sektor.
Eksempelvis skriver en respondent i en kommentar: ”At finde en bank med høj moral er som at finde en cykelrytter i 90’erne, der ikke var dopet”. Andre respondenter giver udtryk for en vis tro på fremtiden omkring bankernes opfattelse af moral og etik. ”Jeg tror, at de fleste har strammet op”. En tredje skriver: ”Jeg vil tro, at bankerne efterhånden er ved at have styr på deres shit. Alle ledelserne er skrækslagne ved udsigten til at blive sovset ind i hvidvask-retssager, som f.eks. Thomas Borgen m.fl., med deraf følgende tab af prestige, penge og velfærd.”
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her