DFDS har stadig ikke set toppen af sin “business cycle,” siger adm. direktør Niels Smedegaard. Et ROIC, der allerede har nået historisk høje 15 procent, bør kunne løftes yderligere af blot lidt mere vækst i Nordeuropa. Læs her om DFDS’ successtrategi i artikelserien ”The New Normal 2.0”.

Blot lidt mere vækst i Nordeuropa bør nu for alvor give gevinst i DFDS. Den gamle, danske rederikoncern har i de seneste 12 måneder til og med marts markant opnået et afkast af den investerede kapital på 15 procent, og dermed overtruffet sin egen målsætning om et afkast af den investerede kapital på 10 procent over en “business cycle.”

Men det betyder langt fra, at selskabet nu er på toppen af en konjunktur. Fremgangen skyldes især, at transportkoncernen har effektiviseret og “transformeret” sin organisation over de seneste fem år. DFDS har i første kvartal øget sin omsætning med 5,5 procent til 3088 mio. kr., mens ebitda er steget 61 procent til 405 mio. kr.

Koncernen står nu som et skole-eksempel på en virksomhed, der har effektiviseret i en lavvækstperiode. Efter at omsætningen kun er steget moderat over de seneste fem år, bør forøget aktivitet på hovedmarkederne kunne give yderligere markant resultatfremgang.

Stadig ikke på toppen
“Trods det ret høje ROIC over de seneste 12 måneder, tror vi ikke, at vi er på toppen af en business cycle,” siger koncernchef Niels Smedegaard og understreger, at “selv om det går godt nu, så har vi ikke en situation som i 2006-2007, hvor der var gang i alle segmenter på alle markeder.” DFDS er afhængig af en europæisk økonomi, som stadig udviser beskedne vækstrater. “Det britiske marked går godt, men det norske marked er på vej ned, og det russiske marked er fuldstændigt dødt. Der er mulighed for upside på mange områder. Og Europa er nu igen ved at blive lidt mere sexet, set fra et økonomisk synspunkt,” siger Niels Smedegaard.

Når DFDS i et marked, der stadig er temmelig afdæmpet, kan opnå et ROIC på 15 procent, kan målsætningen på 10 procent over en cyklus virke meget forsigtig. “Man vil nok se, at vi har mindre udsving i afkastet end så mange andre, og man kan spørge, om målsætningen på 10 procent skal revurderes,” siger Niels Smedegaard: “Vi håber og tror, at vi har skiftet niveau. Men vi skal ikke blive overmodige, for vi har tidligere i mange år rodet rundt med et utilfredsstillende afkast,” siger koncernchefen. Han understreget, at “de 10 procent skal bestemt ikke opfattes som en sovepude. Men vi bruger også målsætningen, når vi skal investerer og købe op. Og med en målsætning på for eksempel 14 procent, ville det være ret umuligt at finde nye investeringer, der kan give et tilstrækkeligt afkast.”

Kundefokus, effektivisering og opkøb er stadig vigtige elementer i DFDS’ strategi, som netop er blevet bekræftet i en strategiproces med deltagelse af topledelse og bestyrelse. Ifølge Niels Smedegaard bliver de vigtigste eksterne udfordringer for DFDS i de kommende fem år den økonomiske vækst, digitalisering og offentlig regulering i form af for eksempel nye miljøkrav.

DFDS-ledelse vil provokeres
“Jeg kan ikke afsløre over for vore konkurrenter, hvordan vi vil reagere på disse udfordringer. Men når det gælder digitalisering, forsøger vi nu at provokere os selv. Vi har ikke været pionerer på dette område, men vores ambitionsniveau er højt, og det vil man få at se i de kommende år.”

DFDS har løftet den årlige udgift, der skal bruges til at provokere ledelsen og organisationen, til “et tocifret millionbeløb,” ikke mindst ved at ansætte mennesker, der ikke har en traditionel shippingbaggrund. “Vi sætter os ikke i en mørk kælder og forsøger at regne ud, hvordan vi kan skabe disruption i hele branchen. Men vi arbejder med nye løsninger i et tæt samspil med vore kunder,” siger Niels Smedegaard.

Omsætningen bliver i år ikke mindst hjulpet på vej op af den tidligere så omstridte Dover-Calaisrute, der nu fungerer normalt. Men på længere sigt skal der flere initiativer til at skabe vækst i DFDS. Den faldende oliepris har øget indtjeningen i samt prisen på en del af de rederier, som betjener Nordsøen og Østersøen, og som kunne være oplagte købskandidater for DFDS. Alligevel er Niels Smedegaard stadig på jagt efter ekspansionsmuligheder.

Læs hele udgivelsen her

Del artiklen: