Tryg leverede klart det bedste 2. kvartals regnskab af de tre danske børsnoterede forsikringsselskaber. Til gengæld er klagesangen enslydende fra alle tre: Flere og dyrere motorskader. Vi er gået fra frygten for, at autoforsikring var et døende produkt for 6-10 år siden til ”blot” stå over for en indtjeningstilbagegang – en tilbagegang, der er et relativ simpelt middel imod: Prisstigninger. Finansanalytiker Per Grønborg gennemgår Q2-resultaterne fra de tre store forsikringsselskaber
Forsikringsregnskaberne for 2. kvartal viste et noget blandet billede. Flot fremgang hos Tryg med en stigning i det forsikringstekniske resultat på 26 pct., mens Topdanmark vist en tilbagegang 9 pct. og Alm Brand en tilbagegang på hele 27 pct. Oversat til combined ratio (skader + omkostninger i forhold til præmieindtægter) viste Tryg en forbedring på 4,1 pct. point, mens Topdanmark viste en forværring på 3,8 pct. point og Alm Brand en forværring på hele 5,0 pct. point.
Man skal dog huske på, at skadesforsikring i en vis grad afhænger af held og uheld på den korte bane. Derfor kigger jeg mest på udviklingen i den underliggende combined ratio, hvor vi justerer for afløb (resultat af tidligere års forretning), vejrlig og store skader. Det reducerer forskellen noget, men billedet er stadig klart: Tryg leverer en ændret underliggende combined ratio før diskontering, mens Alm Brand trods alt kun rammes at en forværring på 1,1 pct. point, mens Topdanmark klarer sig dårligst med en forværring på 4,3 pct. point.
Undgået store skader
Kigger vi i forhold til forventningerne, klarer Tryg sig marginalt bedre end ventet, mens Alm Brands underliggende combined ratio er 1,2 procentpoint værre og Topdanmarks hele 2,2 procentpoint værre før diskontering.
Hvorfor gjorde Tryg det så meget bedre end de to andre i 2. kvartal? Svaret er Sverige, hvor combined ratio endte helt nede på 60 pct. med afløb på 4 procentpoint Tryg fortalte, at Sverige stort set havde undgået store skader i kvartalet. Men da Tryg ikke giver oplysninger om store skader og vejrlig på landebasis, har vi begrænsede muligheder for at tolke hovedtallene.
Alm Brand afhændede i juni sin internationale energiforretning – primært forsikring af vindmølleparker – hvilket burde betyde markant lavere volatilitet i den fremtidige indtjening. Så er det naturligvis uheldigt, at man bliver ramt af 8,8 pct. point på skadesprocenten i store skader i det første kvartal, hvor energiforretningen er dekonsolideret.
At frasalget giver mening, understreges af, at Alm Brand får et tab i kvartalet på 89 mio. kr. på den ikke-fortsættende forretning. Ledelsen forklarede på telefonkonferencen, at det store tab kan henføres til tidligere år på en enkelt forsikring i den afhændede energidivision. Tabet oplyses til at være tættere på 150 mio. kr. end på 50 mio. kr.
Per Grønborg
Per Grønborg ejer aktier i Alm Brand, Tryg og Sampo
Læs også denne artikel fra dette tema: Motorforsikring: Truslen mod sektorens guldkalv forsvundet
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.