Log ind
Log ind
Finans

Sydbank vil kapre markedsandele, men plan ikke færdig

Morten W. Langer

mandag 08. november 2021 kl. 7:00

Med Sydbanks nye strategiplan er adm. direktør Karen Frøsig blevet kritiseret for, at det er ”mere af det samme”. Her fortæller hun chefredaktør Morten W. Langer om det konkrete indhold i strategiplanen med fokus på formuleringen om ”vækst”: Vi skal kapre markedsandele, siger hun.

Sydbanks nye strategiplan er ikke ligefrem nogen omfangsrig redegørelse, i hvert fald ikke med de oplysninger, som er fremlagt for offentligheden. Tværtimod er der tale om nogle få siders præsentation, som ikke vidner om store konkrete initiativer. Økonomisk Ugebrev har derfor talt med Karen Frøsig for at få lidt mere kød på.

ØU: Du skriver i strategiplanen, at I gerne vil vokse. Men hvordan skal man opfatte ”vokse”? Betyder det, at I vil vokse i samme takt som det generelle bankmarked, eller er ambitionen at tage markedsandele?

KF: Vores plan er, at vi skal vokse ved at tage markedsandele. Vi vil gerne slå markedet. Vi skal ikke vokse helt vildt, fordi det ville også betyde, at vi skulle flytte os på priser eller kreditrisiko. Og det er ikke planen. Vi har set mange gange gennem historien, hvor galt det kan gå, når en bank forsøger at vokse markant ved at øge kreditrisikoen. Så den vej skal vi ikke.

Overraskende ukendt
Hvad skal så være den afgørende drivkraft, som driver væksten fremad?

Første byggeklods i vores vækstplan er at bygge videre på, at godt nok er vi en stor dansk bank. Men vi er også blevet opmærksomme på, at vi mange steder i landet, ikke mindst de store byer, ikke er så kendte, som vi burde være. Nogle steder er vi overraskende ukendte på markedspladsen. Et eksempel på, hvad vi vil starte med at gøre, er kampagnen ”Danmarks Erhvervsbank.” På privatkunder og private banking skal vi selvfølgelig også skabe en mere klar profil dér, hvor vi ikke er så kendte i dag. Vores plan er at tage markedsandele på hele paletten, men vores landsdækkende udgangspunkt er stærkest i SMV-universet. Især i hovedstaden er vi ikke særligt kendte, og der er jo et meget spændende potentiale.

Hvad ser du i vækstplanens fase to, efter at I har skabt øget kendskabsgrad?

Jeg ved godt, at vi ikke umiddelbart får flere kunder af øget kendskabsgrad. Men det er en forudsætning, at de kender til os, for at vi kan komme videre. Den øgede kendskabsgrad skal vi bygge videre på. I disse uger arbejder vores områdedirektører på konkrete forretningsplaner, som gerne skulle udmøntes i, at vi får flere kunder.

Kommer en del af den forventede vækst fra yderligere integration af kunderne fra Alm. Brand Bank-overtagelsen, eller er disse indtægts-synergier fuldt indarbejdet?

Vi har ret hurtigt sammenlagt elleve ud af de tolv filialer, hvor der var geografisk overlap, men vi har fastholdt én. Men potentialet i de nye kunder, som kommer fra Alm. Brand Bank, har vi slet ikke fået udløst. Vi har først gennemført den IT-mæssige sammenlægning den 18. – 19. september, altså for ganske nylig. Og det er først derefter, at vi har fået mulighed for at arbejde systematisk med de nye kunder, så der ligger stadig et stort uforløst potentiale. Man kan godt sige, at det et af benene i vækstplanen.

Venligsindet
Du skriver, at I gerne vil vokse organisk og gennem ”venligtsindede” overtagelser. Er det efterhånden ikke lidt gammeldags med det venligtsindede. Senest har I jo selv købt op i Fynske Bank, uden at den selv har bedt om det?

Jeg tror, at for at det skal lykkes, så skal man være venligtsindet. Så kan man altid diskutere, hvad venligtsindet er. Og hvor lagt det rækker. Vores erfaring med overtagelser er, at det, man med sikkerhed overtager, er inventar, bygninger og personale. Men det vigtigste er, at man også kan overtage kundebasen, og der har man brug for, at medarbejderne og ledelsen spiller med over for kunderne, så vi kan fastholde værdien. Kunderne er jo det meste af værdien.

Dvs. når I køber jer ind i Fynske Bank, så er det et signal om, at I er interesserede, når de selv er parate til at rykke videre?

Jeg har ringet til Fynske Banks direktør og sagt, at de ikke skal opfatte købet som fjendtligt, men at vi er interesserede, fordi vi synes, det er en god og veldrevet bank. Vi står allerede stærkt på Fyn, efter at have overtaget en del banker dér gennem årene.

Vær et skridt foran

Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.

Første måned

1 kr.

Herefter 299 kr. om måneden

Allerede abonnent? Log ind her

Del på facebook
Del på twitter
Del på linkedin
Del på email
Del på print

[postviewcount]

Jobannoncer

Porteføljemanager til alternative investeringer
Finansielle business partnere til budgettering og opfølgning i styrelsens fagområder
Energinet A/S søger afdelingsleder for forretningsstøtte & udvikling
Nysgerrig og relationsskabende økonom til Danmarks største el-projekter
Ringkjøbing Landbobank søger erhvervsrådgiver til Viborg
To Controllere til Nature Energy
Investeringsspecialist til Investeringsafdeling i Sparekassen Sjælland-Fyn
ROCKWOOL Fondens forskningsenhed søger metodestærk økonom
Moalem Weitemeyer søger Økonomimedarbejder/ Bogholder
Business Controller til DLF Beet Seed
Nyt job
Synes du også at udvikling af samfundsøkonomiske analyser og strukturelle beregninger er det sjoveste i verden?
Vi søger endnu en medarbejder til bekæmpelse af hvidvask og operationel risiko
Ringkjøbing Landbobank søger Privatrådgiver til København
Økonom til overvågning af dansk økonomi og prognose
Plesner søger økonom til Team EU & Competition
Egmont søger M&A advisor
Energinet søger forretningsudvikler med fokus på innovationsprocesser
Nationalbanken søger Økonom til Finansiel Statistik
Executive Assistant til Nationalbankens vicedirektør

Mere fra ØU Finans

Seneste nyt

Mest læste

Få dit daglige nyhedsoverblik i din indbakke

Seneste rapporter fra eksterne rådgivere

Dybdegående og original 
journalistik siden 1994

Økonomisk Ugebrev har i mere end 25 år leveret indsigtsfuld og dagsordensættende journalistik og analyser til læserne og den brede offentlighed. 

Vi tager ansvar for vores indhold og er tilmeldt:

KONTAKT

Telefonisk henvendelse: 70 23 40 10
Telefonerne er åbne alle hverdage fra: 10-15

Salg: salg@ugebrev.dk
Redaktion: redaktion@ugebrev.dk
Annonce materialer: annonce-mat@ugebrev.dk
Bogholderi: bogholderi@ugebrev.dk

Skriv til os på: kontakt@ugebrev.dk.
Vi bestræber os på at besvare henvendelser indenfor 24 timer.

Økonomisk Ugebrev A/S
CVR-nr.: 31760623
Forbindelsesvej 12, 2. tv
2100 København Ø

Log ind

Har du ikke allerede en bruger? Opret dig her.

Analyse af og prognoser for Fixed Income (statsrenter)

Direkte adgang til opdaterede analyser fra toneangivende finanshuse:

Goldman Sachs

Fidelity

Danske Bank

Morgan Stanley

ABN Amro

Jyske Bank

UBS

SEB

Natixis

Handelsbanken

Merril Lynch 

Analyse og prognoser for kort rente, samt for centralbankernes politikker

Links:

RBC

Capital Economics

Yardeni – Central Bank Balance Sheet 

Investing.com: FED Watch Monitor Tool

Nordea

Scotiabank

 

Log ind

[iteras-paywall-login paywallid="qwerty123"]