Året var endnu engang præget af svage markedsforhold for de to væsentligste divisioner i A.P. Møller-Maersk Gruppen. Container-markedet er præget af overkapacitet og lave fragtrater, mens den lave oliepris fortsat lægger en stor dæmper på indtjeningen i oliedivisionen. Til gengæld skilte selskabet sig ud med en sjælden set fyring af CEO Niels Smedegaard Andersen efter otte og et halvt år på posten i juni. Den nye CEO Søren Skou blev hentet internt i Maersk Line og gik straks igang med sit opdrag at udarbejde en ny strategi for Gruppen. Der er allerede sat handling bag ordene, da Mærsk 1. december kunne annoncere en opkøbsaftale med den tysk-ejede konkurrent Hamburg Süd, verdens syvendestørste containerrederi. Opkøbet, når gennemført i løbet af 2017, vil øge Mærsks andel af den globale kapacitetsandel med 3 procentpoint til 18,6 procent, og det øger sandsynligheden for, at branchens overkapacitetsproblem kan blive løst, når kapaciteten samles på færre hænder. Den nye strategi præsenteres i næste uge på en kapitalmarkedsdag, men de væsentligste punkter er i nogen grad blev afsløret allerede. Alt peger i retning af, at Maersk Group i praksis er på vej til at blive opløst i selvstændige børsnoterede selskaber, og det vil på sigt betyde, at den klassiske konglomeratrabat fjernes.
Steen Albrechtsen
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her