Annonce

Log ud Log ind
Log ud Log ind
Finans

B&O’s Henrik Clausen: ”Vi har fundet melodien”

Linda

søndag 29. januar 2017 kl. 20:02

Efter mange års eksistenskrise med stor usikkerhed om B&Os overlevelsesevne som selvstændig virksomhed, er den hæderkronede danske elektronikkoncern nu på vej mod en overraskende stærkt turn around, hvor globale konkurrenter bliver overhalet indenom.

CEO Henrik Clausen er i sin retorik mere afdæmpet om de positive udsigter for B&O end de analytikere, Økonomisk Ugebrev har talt med. Men kursudviklingen i B&O aktien lyver ikke. Siden juli sidste år er selskabets børskurs næsten fordoblet – fra kurs 55 til 108. Det er naturligvis ikke tilfældigt, og det afspejler i realiteten, at B&O er meget tæt på en succesfuld historisk turn around fra en livstruet virksomhed, hvor tilliden blandt analytikerne var lav, til en virksomhed, som de kommende år kan blive en veritabel kæmpe succes.

For fem år siden lancerede tidligere CEO Tue Mantoni og bestyrelsesformand Ole Andersen det nye brand ”B&O Play,” som grundlæggende var en ny produktkategori beregnet for salg gennem 3. partsdistributører som Apple til et yngre publikum. B&O Play har nu for alvor bidt sig fast og inden for to år kan salget af B&O Play produkter i omsætning overhale hele den øvrige B&O forretning. Her bringer vi interview med CEO Henrik Clausen.

For mindre end et år siden viste Økonomisk Ugebrevs årlige Formandsrating, at kun 25 procent af analytikerne mente, at Ole Andersen havde lagt en succesfuld strategi. 44 procent vendte tommelfingeren nedad. Afspejler det, at analytikere ikke havde forstået den lagte strategi, måske fordi resultaterne endnu ikke var der? ”Vi har de seneste år arbejdet på at manifestere vores kernekompetencer mere tydeligt, blandt andet ved at satse på B&O Play med fokus på headsets og speakers, og vores ”Brand Partnering”, hvor vi tager afsæt i vores stærke brand, men overlader produktionen til andre. Det er det, der nu begynder at virke. Aftalen med Harman giver eksempelvis royalties fra salg af vores lydanlæg til flere bilmærker, hvor Ford senest er kommet til. B&O PLAY og brandpartnere er dermed de to nyeste og vigtigste strategiske ben, som vi er begyndt at eksekvere på. Og de står nu betydeligt klarere end for blot et år siden. Det tredje ben er vores traditionelle Bank & Olufsen forretning, som vi fortsat arbejder på at strømline og effektivisere i alle led for at styrke lønsomheden. Derfor ligger der også fortsat en stribe tunge strategiske indsatser i denne del af forretningen.” Analytikere ser udviklingen i B&O det seneste halvår som en egentligt turn around, hvor I er gået fra at være i en eksistenskrise til at stå foran en ny guldalder? ”Hvis vi fortsat kan eksekvere på disse tre områder, ligger der et betydeligt vækstpotentiale. Vi ser inden for en begrænset periode, at vi med hensyn til lønsomheden kommer et fornuftigt sted hen. Retningen er udstukket. Nu bliver det vigtige eksekveringen.”

Analytikerne ser stort set stagnation i den traditionelle forretning, mens B&O Play ses at vokse voldsomt de kommende år? ”B&O Play er på mange måder en relativ ny forretning, selvom den har 5 år på bagen. Det har været afgørende at bygge en slags maskine for kvalitetsprodukter, som kunne lancere nye produkter fortlø-bende, med god frekvens, ikke kun over flere kvartaler, men over flere år. Det har vi nu dokumenteret, at vi kan. Vi har skullet bevise, at vi ikke blot spotvis kan komme med noget godt nyt. Dermed kan vi nu også begynde for alvor at opbygge nye distributionskanaler. Efter vi har bevist, at vi kan blive ved med at levere nye kvalitetsprodukter, er det også blevet lettere at tiltrække nye distributionspartnere, så vi forventer fortsat stor vækst de kommende år i de såkaldte point of sales. Vi har dokumenteret, at vi nu har en skalerbar lønsom model, der virker. Men vi er jo ikke selv tilstede alle steder i verden, og vi har erkendt, at vi blandt andet skal basere vores forretningsmodel på lokale partnere ude i verden, som sælger produkterne fra B&O Play.”

Analytikerne forventer, at B&O Play kan blive større end den traditionelle B&O forretning? ”Det er klart, at med vækstrater på 25-30 procent i B&O Play og encifret vækst i den øvrige del af forretningen vil der ske en forskydning af omsætningsvægtene. Så det er da helt klart inden for rækkevidde, at B&O Play bliver størst. Vi har med B&O Play fundet melodien, hvor der nu er skabt en skalerbar model for lønsom vækst.”

Hvordan ser du udviklingen i den traditionelle B&O forretning? ”Vi arbejder hårdt på at øge lønsomheden i den traditionelle forretning i B&O, og det er en hård rejse, som endnu ikke er slut. Vi skal have effektiviseret mere, og vi har, som bekendt, blandt andet flyttet produktion til Tjekkiet. Et andet eksempel er vores aftale med LG, som betyder, at en del af produktionen af TV’et outsources, så vi opnår øget stordrift. Produktionen af vores Horizon tv er et tilsvarende eksempel, hvor en partner står for produktionen. Bedre lønsomhed er en forudsætning for, at vi kan vedligeholde og fastholde virksomheden, brandet og kompetencerne i B&O. Sidste år tabte den del af forretningen omsætning, men forventningen er, at det vendes. I kombination med bedre lønsomhed kan det skabe bedre grundlag for at udvikle forretningen – og dermed også skabe mere vækst på den lange bane.”

Diskussionen om, hvorvidt B&O kan overleve som selvstændig virksomhed er vel ikke relevant længere? ”Mit hovedfokus er at skabe en virksomhed, der kan stå på egne ben, og det er vi godt på vej til. Vi er allerede cash positive i første halvår, og vi er på vej til at få et positivt driftsresultat (EBIT). Det skaber frihedsgrader og betyder samtidig, at vi kan udvikle os yderligere som selvstændig virksomhed. Man skal samtidig huske på, at vi i B&O Play faktisk har skabt en omsætningsvækst, som er betydeligt højere end det marked, vi opererer i.”

læs hele udgivelsen her

Morten W. Langer

Vær et skridt foran

Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.

399,-

pr. måned

Allerede abonnent? Log ind her

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev
ØU Top100 Finansvirksomhed

Få de vigtigste om bank, realkredit, forsikring, pension
Udkommer hver mandag.

Jeg giver samtykke til, at I sender mig mails med de seneste historier fra Økonomisk Ugebrev. Lejlighedsvis må I gerne sende mig gode tilbud og information om events. Samtidig accepterer jeg ØU’s Privatlivspolitik.

Du kan til enhver tid afmelde dig med et enkelt klik.

[postviewcount]

Jobannoncer

Analytisk stærk økonomiprofil med interesse for grøn omstilling
Region Sjælland
Udløber snart
Business Controller
Region Hovedstaden
Udløber snart
Business Controller til Molslinjen
Region Mdt
Fondskonsulent til TEC’s Økonomi- og Ledelsessekretariat
Region Hovedstaden
Chefkonsulent til finanslovsarbejde i Miljø- og Ligestillingsministeriets departement
Region Hovedstaden
Rektor til Erhvervsakademi Dania
Region Midt
Udløber snart
Administrerende direktør – Danske Advokater
Region Hovedstaden
Udløber snart
ESG-Controller til JP/Politikens Hus
Region Hovedstaden
Fondsrådgiver til behandling af ansøgninger og projektopfølgning
Region Hovedstaden
CODAN Companies ApS søger en Transfer Pricing Specialist
Region Sjælland
Flair for økonomi og planlægning? Vi søger 2 nye kollegaer til budget- og økonomistyring
Region Hovedstaden
Informationsspecialist til Data Governance
Region Hovedstaden
Er du Midtsjællands stærkeste økonomiansvarlige?
Region Sjælland
Finance Process Owner/Product Owner til Koncernfinans
Region Hovedstaden
Chief Financial Officer til Aabenraa Havn
Region Syddanmark
Koordinerende økonomikonsulent til økonomistyring på ældre-og sundhedsområdet i job og velfærdsstaben
Region Midt

Mere fra ØU Finans

Log ind

Har du ikke allerede en bruger? Opret dig her.

Påskegave

Få to GRATIS analyser af Novo Nordisk & Zealand Pharma 

FÅ VORES STORE NYTÅRSUDGAVE AF FORMUE

Her er de 10 bedste aktier i 2022

Tilbuddet udløber om:
dage
timer
min.
sek.

Analyse af og prognoser for Fixed Income (statsrenter og realkreditrenter)

Direkte adgang til opdaterede analyser fra toneangivende finanshuse:

Goldman Sachs

Fidelity

Danske Bank

Morgan Stanley

ABN Amro

Jyske Bank

UBS

SEB

Natixis

Handelsbanken

Merril Lynch 

Direkte adgang til realkreditinstitutternes renteprognoser:

Nykredit

Realkredit Danmark

Nordea

Analyse og prognoser for kort rente, samt for centralbankernes politikker

Links:

RBC

Capital Economics

Yardeni – Central Bank Balance Sheet 

Investing.com: FED Watch Monitor Tool

Nordea

Scotiabank