Fondsbørsens mellemstore væksthåb, succesvirksomhederne ALK-Abello, Simcorp, Ambu og SP Group, fortsætter med at booste deres forretninger. De aggressive innovations- og globaliseringsstrategier bliver ved med at virke. Det viser en gennemgang af regnskaberne for Q1-2016 i artikelserien ”The New Normal 2.0”

Succes avler mere succes. En stribe af de virksomheder, der i forvejen klarede sig godt, har givet de mest positive overraskelser og udløst de største kursstigninger efter offentliggørelsen af de seneste kvartalstal. ALK-Abello, Simcorp, Ambu og SP Group har hver for sig leveret betydelig fremgang i indtjeningen. Men de har også præsteret et yderligere hop opad i en aktiekurs, der i forvejen over det seneste år har uddistanceret fondsbørsens indeks for både små, mellemstore og store virksomheder. Tre af de fire har opjusteret deres forventninger til resten af regnskabsåret.

De fire navne lyser op efter en gennemgang af investorernes reaktioner på kvartalstallene fra små og mellemstore børsnoterede danske, ikke-finansielle virksomheder. I en tid, hvor der ledes efter vækstvirksomheder, fremstår de som oplagte kandidater til fremtidigt medlemskab af gruppen af store danske virksomheder.

For en enkelt person er listen faktisk en særlig anerkendelse: Jens Bager er afgående CEO for listens nummer ét, ALK-Abello, og bestyrelsesformand for nummer tre, Ambu.

Udfyld aggressivt en global niche
Selskabernes strategier er særligt interessante. De elementer af deres ledelsesrecepter, der i særlig grad har givet gevinst i første kvartal, har en række fællestræk:

Health Care driver væksten i tre af de fire virksomheder. Mens ALK Abello som leverandør af allergi-medicin, og Ambu som leverandør af udstyr til hospitaler og redningstjenester, henvender sig direkte til sundhedssektoren, har SP Group med CEO Frank Gad især succes som underleverandør af plastic- og delkomponenter til health care-branchen. Dermed knytter de sig til en international megatrend, der tilsiger stigende efterspørgsel efter medicin og medicoteknik, i takt med at der kommer flere ældre mennesker i verden og flere mennesker, der kan betale for health care-produkter i udviklingslandene.

De betjener udvalgte internationale nicher. Især ALK-Abello, Simcorp og Ambu følger en veletableret vej med særlige nicher, der rummer vækstpotentiale, ikke mindst inden for medicin og medicoteknik. Denne del af recepten er ikke ny og har været fulgt af mange danske virksomheder, som har vokset sig store i de seneste årtier.

Men de fleste af virksomhederne på listen har derudover i de seneste år forfulgt en særlig aggressiv global ekspansionskurs. SP Group, som adskiller sig fra de andre tre virksomheder ved at fungere som underleverandør, er hastigt ved at blive en egentlig international virksomhed. Koncernen producerer nu i blandt andet i Danmark, Polen, Kina, USA og Brasilien og finder stadig flere internationale kunder.

USA løfter
Tre ud af fire har satset særligt på det amerikanske marked. Simcorps CEO Klaus Holse erklærede, da han tiltrådte, at virksomheden fremover skulle satse særligt på at sælge sin software til den amerikanske finanssektor. I 2016 har Simcorp fået et gennembrud i USA med betydelige ordrer.

ALK-Abello er stadig væsentligt større i Europa end i Nordamerika. Selvom væksten i første kvartal har været høj i begge verdensdele, har USA lagt sig i spidsen med en omsætningsvækst på 37 procent, ikke mindst takket være en milestone-betaling. Det er ikke mindst forhåbninger til det amerikanske marked, der løfter ALK-Abello: Partneren MSD er ved at føre ALK-Abellos tablet mod støvmide-allergi gennem den amerikanske godkendelsesprocedure, og tabletten kan muligvis komme på markedet i 2017.

CEO for Ambu, Lars Marcher, gennemførte i 2012 købet af amerikanske King Systems, og USA står nu for 48 procent af omsætningen, omend den europæiske og asiatiske omsætning i det seneste kvartal er vokset hurtigere end den amerikanske.

Læs hele udgivelsen her

DEL