Status på halvårsregnskaberne: Transportbranchen og industrivirksomheder, der leverer investeringsgoder, er kommet overraskende pænt gennem første halvår. Men regnskaberne fra de seneste par uger viser, at verdensøkonomien slet ikke er ude af viruskrisen: Private husholdninger er langt fra klar til at forbruge, rejse og gå i byen som før finanskrisen, skriver fagredaktør Morten A. Sørensen i denne analyse.
Carlsberg skuffede investorerne, og aktien faldt umiddelbart 5 pct., efter at regnskabet blev fremlagt i den forgangne uge. Med kursfaldet blev Carlsberg dermed en undtagelse i et marked, der generelt blev positivt overrasket over ugens halvårstal.
11 af den forgangne uges regnskaber fra store og større børsnoterede danske virksomheder affødte kursstigninger, og andre 6 regnskaber førte til kursfald.
Nærlæsning af regnskaberne afslørede et paradoks: De mange danske koncerner, som sælger investeringsgoder og serviceydelser til andre virksomheder, kunne overraske positivt. Men samtidig er mange forbrugere langt fra klar til eksempelvis at rejse og gå i byen igen.
Det rammer netop Carlsberg, der ikke venter, at salget i Europa i 2020 overhovedet vil nå tilbage til niveauet før viruskrisen. På Carlsbergs vigtige kinesiske marked er der samtidig igen lockdowns på nogle af de vigtigste lokale og regionale markeder. Der forudses et organisk fald i helårets driftsresultat på 10-15 pct. Da faldet var på 11 pct. i første halvår, indikeres et andet halvår, der alt i alt kan blive mindst lige så svært som første.
Gang i transporten
Derimod kom der, i forhold til forventningerne, store positive overraskelser fra især transportbranchen. Logistikkoncernen DSV peger på, at det de seneste måneder er gået bedre end forudset. Der er god efterspørgsel fra selskabernes professionelle kunder. Også i rederikoncernen DFDS er aktiviteten i sommer vokset hurtigere end ventet. Mere forbrugeroptimisme resten af året er imidlertid også nødvendig. Rederikoncernens passageromsætning faldt hele 86 pct. i andet kvartal. Og selv om der nu ses et hurtigt pickup i juli, advarer DFDS mod risikoen for, at passagertallet igen kan falde tilbage hen mod slutningen af tredje kvartal.
En tredje transportvirksomhed, Københavns Lufthavne, har måttet notere et fald i passagertrafikken på 66 pct. i første halvår, og luftfarten ser generelt pessimistisk på chancerne for et hurtigt opsving.
Virksomheder forud for forbrugerne
Tendensen til, at mange virksomheder marcherer forud for forbrugerne, indikeres også af aktuel statistik. I Tyskland – som er Europas og mange danske virksomheders vigtigste marked – har Ifo-instituttets indeks for ”forretningsforventninger” i juli rettet sig op til et niveau, der ligger over 2019. Men samtidig har konsumentklima-indekset ikke på samme måde rettet sig op.
Den stigende aktivitet og de stigende aktiekurser kan altså til dels ses som virksomhedsledelsernes og investorernes satsning på, at viruskrisen og dens indflydelse på forbrugerstemningen vil aftage betydeligt resten af året.
Den optimisme satte sig også igennem i forhold til leverandører af investeringsgoder og services, der egentlig skuffede på vigtige nøgletal. At Vestas skuffede med et dramatisk fald i driftsindtjeningen blev f.eks. – i investorerne øjne – mere end opvejet af en uventet stor omsætning og ordreindgang. Endnu en kraftig kursstigning til Vestas-aktien er et tegn på optimismen – markedets tillid til at Vestas igen kan vride mere indtjening ud af det store volumen og perspektiverne i den grønne energiproduktion – som også har løftet Ørsted.
Set over et længere perspektiv, nemlig kursudviklingen over de seneste 6 eller 12 måneder, fremstår Vestas foreløbig som den store danske virksomhed, der er kommet bedst gennem viruskrisen – bortset fra pharmavirksomheden Genmab, der i halvåret nød godt af milestone- og upt in-betalinger. Vestas skal nu hurtigt bevise, at selskabet kan forvandle den svulmende omsætning og ordreindgang til indtjening, hvis kursstigningen på 71 pct. over de seneste 12 måneder skal forsvares eller måske endda udbygges.
Hvis man skal dømme efter ugens regnskaber, er tre brancher kommet ganske godt gennem både den seneste uge og gennem de seneste 6 og 12 måneder.
I medicinalbranchen har Novo Nordisk, ALK og Genmab udmærket sig med omsætnings- og resultatstigninger i forskellige niveauer, mens et enkelt selskab, Lundbeck, umiddelbart har skuffet markedet. Som leverandør af enzymer har Novozymes i øvrigt i første halvår oplevet ”meget kraftig vækst” på 11 pct. i sin Household Care-division. Det skyldes bl.a. et uventet opsving i lageropbygningen af enzymer til vaske- og rengøringsmidler som følge af viruskrisen.
Byggeleverandører som Solar og H+H Industri har overrasket investorerne positivt, og især Nordisk Solar har præsteret en overbevisende resultatfremgang i første halvår. Byggeaktiviteten har i Danmark været mindre hårdt ramt af viruskrisen end mange andre brancher.
Corona understøtter it-branchen
IT-leverandører som NNIT og Simcorp har opnået pæne kursstigninger over det seneste år. Kursudviklingen på it-virksomheder afspejler over det seneste år forventninger til, at viruskrisen yderligere kan fremskynde digitaliseringen af private virksomheder og den offentlige sektor.
Ud af de 17 store danske virksomheder, der leverede halvårstal i løbet af ugen, kunne 9 – trods coronakrise og medfølgende recession i mange lande – opvise betydelige tocifrede kursstigninger over de seneste 12 måneder. Men selv om kursstigninger er et udtryk for styrken i disse store danske virksomheder (og til dels at få at dem er stærkt cykliske), giver værdiansættelserne nu virksomhederne noget at leve op til.
Nogle af dem, som DSV, DFDS og Københavns Lufthavne, har skåret kraftigt i organisationerne i de seneste måneder. Nu skal de – hvis optimisterne får ret – bevise, at de kan følge markedet med op. Andre står – som ISS (se særskilt analyse) – over for at skulle rette op på et dramatisk resultatfald.
Det kan blive dyrt igen at skulle navigere organisationerne ud af viruskrisen, samtidig med at der skal tage højde for en lurende risiko for, at viruskrisen igen kan blusse alvorligt op. Adskillige, fra DFDS til Carlsberg, leverer nu igen resultatprognoser. Og hvis man skal tro f.eks. prognoserne fra de to selskaber, bliver driftsresultatet i andet halvår ikke bedre end første.
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her