Annonce

Log ud Log ind
Log ud Log ind
Finans

Mærsk: Positivt vendepunkt i Q3, men ikke ift. strategien

Morten W. Langer

søndag 24. november 2019 kl. 21:09

A P. Møller-Mærsk leverede i Q3-regnskabet en positiv overraskelse, i kølvandet på den nylige opjustering. En shippingekspert vurderer, at den danske containergigant har leveret på det, ledelsen er bedst til, nemlig gode gammeldags effektiviseringer. Men der er fortsat lang vej til strategiplanens målsætning om dør til dør-levering.

Mærsk leverede en gedigen positiv overraskelse, og det sker i en tid, hvor udfordringerne ellers står i kø for at dæmpe containergigantens indtjening: Øgede miljøkrav, industriens overkapacitet og en handelskrig, som presser transporterne ud og ind af Kina. Alligevel leverede Mærsk et driftsresultat (EBITDA), som var betydeligt bedre end i samme kvartal sidste år. Driftsresultatet blev øget 14 procent, til 1.656 mio. dollars mod 1.456 mio. dollars i Q3 2018, på trods af faldende samlet omsætning.

Økonomisk Ugebrev har haft en samtale med den internationale shippingekspert Lars Jensen fra konsulenthuset SeaIntelligence Consulting om udviklingen i Mærsk: Er fremgangen baseret på særlige engangsforhold, som ikke er varige, eller eksterne markedsforhold? Eller er den positive udvikling udtryk for en ny strukturel trend i den store danske shipping virksomhed?

BEDRE BRÆNDSTOFØKONOMI

”Grundlæggende har Mærsk nu gjort det, de altid har været bedst til. De har forbedret effektiviteten på driften ganske betydeligt. Det handler om, hvor gode de er til at udnytte deres flåde, og hvor meget brændstof de anvender per container,” siger Lars Jensen. Ifølge regnskabet har industrigruppen i Q3 hentet hele den forbedrede lønsomhed på lavere omkostninger til bunker, altså brændstof til skibene.

Samlet faldt bunkerpriserne med 15 procent, og ifølge regnskabet kom 12 procentpoint fra lavere bunkerpriser, og 3,8 procentpoint fra effektiviseringer, herunder bedre kapacitetsmanagement. Og bunkerforbruget per container transporteret en sømil dykkede fra 42,7 gram til 39,5 gram, altså ganske betydeligt.

Lars Jensen påpeger, at Mærsk har formået at holde indtjeningen på trods af lavere omsætning, lavere volumen og mistede markedsandele. ”Udviklingen indikerer, at ledelsen for tiden har meget fokus på at øge lønsomhed og indtje-

ning. Og altså i mindre grad markedsandele og volumen. Jeg tror godt, at de kan komme videre af effektiviseringsvejen. Men det bliver sværere og sværere. En del af gevinsterne ligger i at optimere linjenetværket, og det skal ske sammen med de andre containeroperatører. Første skridt har været aflysning af planlagte afgange, hvis der ikke var last nok, eller mulighed for at samle lasterne på andre skibe. I forhold til omkostninger er det jo fornuftigt. Men bagsiden er, at kunderne ikke får den forventede vare.”

Lars Jensen siger, at Mærsk også har succes med den nye onlineplatform Mærsk Spot, hvor kunderne kan bestille fragter online til faste priser. Ifølge Q3-regnskabet blev Mærsks spotbørs lanceret i andet kvartal, og ved udgangen af tredje kvartal stod den for 12 procent af koncernens spotomsætning. ”Med de nye internetbaserede markedspladser har Mærsk og de andre containeroperatører mulighed for at sætte speditørerne ud af spillet, på den måde at de små og mellemstore kunder enkelt og billigt kan bestille direkte hos Mærsk. Intet tyder på, at den øgede prisgennemsigtighed presser markedspriserne.”

BEDRE OPTIMERING

”Praksis har også været, at det er omkostningsfrit for kunderne at booke transport og derefter at blive væk. Eksempelvis fordi man har fået et bedre tilbud et andet sted. Det giver problemer med at fylde lasterne præcist op. Med den nye elektroniske markedsplads forpligter kunderne sig til deres bookinger, og det betyder, at Mærsk bedre kan optimere.”

Lars Jensen vurderer, at der fortsat er mange optimeringsmuligheder. Men Mærsk skal også have vækst på toplinjen for at forbedre lønsomheden. Og der kan den nye strategi med dør til dør give øget kundevolumen. Men Lars Jensen vurderer, at der ikke er den store fremgang at spore i den overordnede strategi. Selve logistikforretningen er i tredje kvartal godt 2 procent større end samme kvartal sidste år, med en omsætning på 1.622 mia. dollars. ”Jeg ser endnu ikke, at der kommer meget mere logistikforretning ind efter integration af logistikforretningen. Så det kommer nok til at tage et stykke tid endnu,” siger Lars Jensen.

Han konstaterer, at handelskrigen endnu ikke har ramt Mærsk, fordi færre transporter til og fra Kina er modsvaret af flere fragter til og fra andre asiatiske lande.

Vær et skridt foran

Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.

399,-

pr. måned

Allerede abonnent? Log ind her

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev
ØU Top100 Finansvirksomhed

Få de vigtigste om bank, realkredit, forsikring, pension
Udkommer hver mandag.

Jeg giver samtykke til, at I sender mig mails med de seneste historier fra Økonomisk Ugebrev. Lejlighedsvis må I gerne sende mig gode tilbud og information om events. Samtidig accepterer jeg ØU’s Privatlivspolitik.

Du kan til enhver tid afmelde dig med et enkelt klik.

[postviewcount]

Jobannoncer

Udløber snart
Administrerende direktør – Danske Advokater
Region Hovedstaden
Analytisk stærk økonomiprofil med interesse for grøn omstilling
Region Sjælland
Udløber snart
Business Controller
Region Hovedstaden
Udløber snart
Business Controller til Molslinjen
Region Mdt
Fondskonsulent til TEC’s Økonomi- og Ledelsessekretariat
Region Hovedstaden
Chefkonsulent til finanslovsarbejde i Miljø- og Ligestillingsministeriets departement
Region Hovedstaden
Rektor til Erhvervsakademi Dania
Region Midt
Chief Financial Officer til Aabenraa Havn
Region Syddanmark
Koordinerende økonomikonsulent til økonomistyring på ældre-og sundhedsområdet i job og velfærdsstaben
Region Midt
Udløber snart
ESG-Controller til JP/Politikens Hus
Region Hovedstaden
Fondsrådgiver til behandling af ansøgninger og projektopfølgning
Region Hovedstaden
CODAN Companies ApS søger en Transfer Pricing Specialist
Region Sjælland
Flair for økonomi og planlægning? Vi søger 2 nye kollegaer til budget- og økonomistyring
Region Hovedstaden
Informationsspecialist til Data Governance
Region Hovedstaden
Er du Midtsjællands stærkeste økonomiansvarlige?
Region Sjælland
Finance Process Owner/Product Owner til Koncernfinans
Region Hovedstaden

Mere fra ØU Finans

Log ind

Har du ikke allerede en bruger? Opret dig her.

Påskegave

Få to GRATIS analyser af Novo Nordisk & Zealand Pharma 

*Tilbuddet gælder ikke, hvis man har været abonnent indenfor de seneste 6 måneder

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Og modtag den seneste udgivelse af Finans – det førende magasin om den danske finanssektor.

FÅ VORES STORE NYTÅRSUDGAVE AF FORMUE

Her er de 10 bedste aktier i 2022

Tilbuddet udløber om:
dage
timer
min.
sek.

Analyse af og prognoser for Fixed Income (statsrenter og realkreditrenter)

Direkte adgang til opdaterede analyser fra toneangivende finanshuse:

Goldman Sachs

Fidelity

Danske Bank

Morgan Stanley

ABN Amro

Jyske Bank

UBS

SEB

Natixis

Handelsbanken

Merril Lynch 

Direkte adgang til realkreditinstitutternes renteprognoser:

Nykredit

Realkredit Danmark

Nordea

Analyse og prognoser for kort rente, samt for centralbankernes politikker

Links:

RBC

Capital Economics

Yardeni – Central Bank Balance Sheet 

Investing.com: FED Watch Monitor Tool

Nordea

Scotiabank