Annonce

Log ud Log ind
Log ud Log ind
Finans

Mærsk-rivaler lægger op til skærpet kamp om markedet

Morten Sørensen

søndag 05. april 2020 kl. 17:26

Strategisk set: Midt i coronakrisen viser to af A.P. Møller-Mærsks og DSV’s rivaler styrke. Tyske Hapag-Lloyd viser usædvanlig selvtillid overfor coronakrisen og kommer ejermæssigt tættere på speditionsgiganten Kühne & Nagel. Franske CMA-CGM er samtidig længere fremme end Mærsk med at integrere logistik og containertrafik: Det skal for alvor give gevinst i 2021. Presset på de danske transportgiganter vil tage til, skriver fagredaktør Morten A. Sørensen.

A.P. Møller-Mærsk bliver ikke blot presset af coronakrisen men også af usædvanligt gode tal fra to rivaler, tyske Hapag-Lloyd og franske CMA-CGM, som i de seneste uger har fremlagt tal for 2019. A.P. Møller-Mærsk er verdens største rederi, CMA-CGM nummer tre og Hapag-Lloyd er nummer fem.

Hapag-Lloyd viste demonstrativ selvtillid, da rederiet så sent som den 20. marts vovede en konkret indtjeningsprognose for 2020. Den var ganske vist bred – der ventes et EBIT-driftsresultat på mellem en halv og en hel mia. euro. Men den kom samme dag, som A.P. Møller-Mærsk helt suspenderede sin prognose for 2020 på grund af usikkerhed om effekterne af coronakrisen.

Demonstrationen bliver ikke mindre af, at man i Hamburg i 2019 klart har overhalet det store Mærsk på centrale punkter: Vækst, driftsmargin og afkast af den investerede kapital. (Se skema).

CMA-CGM STØRRE PÅ LOGISTIK
Samtidig understreger man i CMA-CGM gerne, hvad man i hovedsædet i Marseilles venter at få ud af opkøbet af den store schweiziske logistikvirksomhed CEVA i 2019. Med det opkøb er CMA-CGM forud for A.P. Møller – Mærsk, når det gælder om at sammensmelte containertrafik og logistik – et hovedmål i koncernchef Søren Skous strategi for Mærsk.

CMA-CGM går nu ind i anden fase af integrationen af CEVA. Denne logistikvirksomhed er med en omsætning på 7 mia. dollars større end A.P. Møller – Mærsks Logistics & Service-division, der i 2019 omsatte for 6 mia. dollars. Ifølge CMA-CGM skal CEVA løftes til 9 mia. dollars i 2021.

Med de særligt gode nøgletal fra Hapag-Lloyd og den tyske akties relativt flotte kursudvikling bliver der – i hvert fald ved første blik – sat spørgsmålstegn ved Mærsks og CMA-CGM’s store planer om at integrere landbaseret logistik og containerfart. Når et mere rendyrket containerrederi nu kan klare sig så flot, hvorfor så satse på logistik?

Spørgsmålet bliver dog sat i et særligt perspektiv, når man ser, at Hapag-Lloyds største aktionær, den 82-årige Klaus-Michael Kühne, også er majoritetsejer i Kühne & Nagel, der i mange opgørelser udnævnes til verdens største logistik- og speditionsfirma.

Han har siden 2017 øget sin aktiepost i Hapag-Lloyd fra under 15 pct., indtil han i den forgangne uge købte op atter en gang og nåede op på 30 pct. Det kunne se ud til, at han holder sine optioner åbne: Hvis Mærsk og CMA-CGM får for meget succes med deres logistik-ekspansion, så kunne Kühne & Nagel og Hapag-Lloyd måske også gå sammen.

Kühne & Nagel har hidtil holdt sig til den strategi, som også danske DSV Panalpina har fulgt. Containertrafik på den ene side og spedition samt landbaseret logistik på den anden fungerer godt – og måske bedst – som adskilte enheder. Men også i DSV Panalpina må det strategiske arbejde begynde at ligne tredimensionel skak:

Virksomheden skal holde fast i så mange som muligt af de mange nye kunder, der kom med Panalpina-købet. (Klaus-Michael Kühne, der altid er god for et taktisk synspunkt, mener ifølge tysk presse, at DSV vil få det svært, og at danskerne i øvrigt ”håbløst” har overvurderet Panalpina). DSV Panalpina skal opretholde serviceniveauet midt i en fusionsproces og coronakrise, tage de seneste manøvrer i den europæiske transportbranche med i betragtning, og holde øje med nye aktører – måske Amazon.

DSV Panalpina har ligesom Mærsk trukket sit outlook for indeværende regnskabsår tilbage. Selvom coronakrisen forhåbentlig snart overstås, kan prognoserne også blive ganske svære at formulere i de kommende år.

A84abf90618f5799b245
Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev
ØU Top100 Finansvirksomhed

Få de vigtigste om bank, realkredit, forsikring, pension
Udkommer hver mandag.

Jeg giver samtykke til, at I sender mig mails med de seneste historier fra Økonomisk Ugebrev. Lejlighedsvis må I gerne sende mig gode tilbud og information om events. Samtidig accepterer jeg ØU’s Privatlivspolitik.

Du kan til enhver tid afmelde dig med et enkelt klik.

[postviewcount]

Jobannoncer

CEO for Rejsekort & Rejseplan A/S
Region H
Controller/økonomimedarbejder – få den brede vifte af økonomiopgaver
Region H
Finance/Business Controller til Anzet A/S
Region Sjælland
Liftra ApS i Aalborg søger en Finance Controller med ”speciale” i Transfer Pricing
Region Nordjylland

Mere fra ØU Finans

Log ind

Har du ikke allerede en bruger? Opret dig her.

Påskegave

Få to GRATIS analyser af Novo Nordisk & Zealand Pharma 

*Tilbuddet gælder ikke, hvis man har været abonnent indenfor de seneste 6 måneder

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Og modtag den seneste udgivelse af Finans – det førende magasin om den danske finanssektor.

FÅ VORES STORE NYTÅRSUDGAVE AF FORMUE

Her er de 10 bedste aktier i 2022

Tilbuddet udløber om:
dage
timer
min.
sek.

Analyse af og prognoser for Fixed Income (statsrenter og realkreditrenter)

Direkte adgang til opdaterede analyser fra toneangivende finanshuse:

Goldman Sachs

Fidelity

Danske Bank

Morgan Stanley

ABN Amro

Jyske Bank

UBS

SEB

Natixis

Handelsbanken

Merril Lynch 

Direkte adgang til realkreditinstitutternes renteprognoser:

Nykredit

Realkredit Danmark

Nordea

Analyse og prognoser for kort rente, samt for centralbankernes politikker

Links:

RBC

Capital Economics

Yardeni – Central Bank Balance Sheet 

Investing.com: FED Watch Monitor Tool

Nordea

Scotiabank