Mediernes vigtige rolle i CSR-trenden

Avisforsider af Børsen, Kristeligt Dagblad og Information fotograferet torsdag den 14 marts 2018

At vise et samfundsansvar, der rækker ud over egne, snævre profithensyn, er gået fra at være noget, virksomheder kunne tilvælge, til nu de facto at være et krav fra politikere, forbrugere og aktivistiske aktionærer. Det har vækket en gammel debat om, hvordan virksomhederne så bedst tjener samfundet, til live igen.

The Economist, der er liberalt i både europæisk og amerikansk forstand, er imod CSR-bølgen og påpeger i en leder, at man risikerer, at nogle NGO’er uden demokratisk mandat sætter dagsordenen, og at CSR-krav kan bremse innovation. F.eks. viste bilfabrikkerne i Detroit indtil 50’erne og 60’erne et stort samfundsansvar over for lokalmiljø og ansatte, men prisen var dyre biler til forbrugerne. Professor Steen Thomsen fra CBS nuancerer i en kronik i Børsen...

Skriv en kommentar

Please enter your comment!
Indtast dit navn her