Efter godt en måned på posten skruer den nye topchef op for Nilfisks ambitioner. Koncernen, som bliver selvstændigt børsnoteret i oktober, skal nu præstere væsentligt bedre, end den har kunnet i mange år.
Nilfisks nye topchef satser hårdt lige før splittet fra NKT. Nu skal virksomheden for alvor høste fordelene af de effektiviseringer, som hans forgænger Jonas Persson satte i gang i 2015. Lige før splittet fra NKT skruer Nilfisk således de langsigtede fremtidsforventninger op til vækst- og indtjenings-niveauer, som koncernen ikke tidligere har kunnet præstere.
Det er dristigt, for Hans Henrik Lund, der tiltrådte i begyndelsen af august, har haft usædvanlig kort tid til at forberede og præsentere nye mål for virksomheden. Aktiesplittet, der løfter Nilfisk ud af NKT-koncernen, og gør maskinproducenten til en selvstændig børsnoteret virksomhed, gennemføres den 12. oktober. De nye mål bygger da også i høj grad på den Accelerate-plan, der blev lanceret af Jonas Persson, som var topchef fra 2014 til februar 2017.
PLANER GIVER NU EFFEKT
Der skal gang i vækst og indtjening. Forventningen til den organiske omsætningsvækst er nu 3-5 procent per år. Det ligger væsentligt over de gennemsnitlige 1,9 procent, som selskabet har præsteret over de seneste ti år.
Samtidig er forventningen til afkastet af kapitalen (Return on Capital Employed – ROCE) nu sat op til ”over 20 procent,” hvor den tidligere var 18-19 procent med mulig stigning til 20 procent.
Der er nu også fastsat et mål for ebitda-marginen på 13-15 procent. Det vil indebære, at ebitda-marginen når et niveau, som ikke er set i de seneste fem hele regnskabsår, hvor den ikke har været over 12 procent.
Er målene realistiske? ”Nilfisk har igennem de senere år igangsat en række stærke lokale og globale initiativer, som vi allerede nu kan se effekten af – blandt andet i form af 3,1 procent organisk vækst i 2016 og 3,1 procent organisk vækst i første halvår 2017. Det er velafprøvede initiativer, der vil simplificere og vokse vores forretning, og som vi vil accelerere yderligere,” siger Hans Henrik Lund til Økonomisk Ugebrev.
På omsætningssiden ser Nilfisk fortsat gode vækstmuligheder inden for kerneforretningen i high-end segmentet for professionelt rengøringsudstyr. ”Det vil vi realisere blandt andet ved at tage gode erfaringer, vi har opbygget i USA med strategic accounts, og implementere det på de øvrige markeder,” siger Hans Henrik Lund. Der skal fokuseres på sales excellence, serviceforretningen og på selvkørende produkter, hvor Nilfisk ifølge Hans Henrik Lund allerede har opbygget en stærk position. ”Dertil ser vi vækstmuligheder inden for mid-market, hvor Nilfisk er tilstede med vores Viper-brand,” siger han.
Det globale marked for professionelle rengøringsmaskiner, der er relevant for Nilfisk, opgør koncernen til 7,5 mia. euro. Nilfisk betegner sig selv som global leder i dette marked med en markedsandel på 11-13 procent. Den andel skal en organisk vækst, der ligger over markedsvæksten, være med til at øge.
Også indtjeningen må gå op, forudser Hans Henrik Lund: Nilfisk har ”klare planer og initiativer, der vil bidrage til en indtjeningsvækst på 35 mio. euro efter 2019.” Koncernen vil optimere sit produktions-setup yderligere, reducere kompleksiteten i produktporteføljen og reducere omkostningerne, blandt andet ved at fortsætte arbejdet med outsourcing og optimere prissætningen.
RIVAL TROR MERE PÅ OPKØB
Nilfisk har altså tillid til sin plan for organisk vækst. Men det er tankevækkende, at Nilfisks vigtigste konkurrent, amerikanske Tennant, der er nummer to på markedet for professionelle rengøringsmaskiner, i første halvår kun har præsteret en organisk vækst på 1 procent.
Tennant vil satse på yderligere akkvisitioner, efter at have erhvervet den italienske producent IPC i foråret og dermed købt sig en omsætning på 1,3-1,4 mia. kr. på Nilfisks kernemarked i Europa.
Hans Henrik Lund venter fortsat konsolidering i branchen, og som en ledende aktør vil Nilfisk være med i den proces. Men måske ikke i den store stil: ”Vores nuværende fokus er fortsat at styrke vores markeds- og kanaladgang. Det kan eksempelvis være gennem opkøb af forhandlere,” siger han.
Virksomheden har tidligere skuffet, og både ebitda- og ebit-marginer er faldet fra 2014 til 2016.
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her