Scorer Topdanmark millioner på nøl i sagsbehandlig?

Topdanmark, der står administrativt for oprydningen efter konkursen i Husejernes Forsikring, mistænkes nu for at øge selskabets egen indtjening ved at trække kundernes sager i langdrag. Garantifonden ønsker ikke selv at fortælle om størrelsen af betalingerne. Topadvokat oplever benspænd fra Topdanmark, der afviser på det skarpeste.

Er det rimeligt, at Topdanmark sender 36 tætskrevne A4-sider med jura, mails og andet til danske boligejere, som disse så skal sætte sig ind i og besvare? Det spørgsmål rejser boligejer og forsikringskunde Martin Meik, der i sin forsikringssag har været ude for en særdeles langsommelig sagsbehandling efter konkursen i Husejernes Forsikring, da Topdanmark overtog sagsbehandlingen af på vegne af Garantifonden for godt et år siden.

ALENE MOD EN MASTODONT

”Det er ikke første gang, jeg får sådan en omgang fra Topdanmark. Tidligere sendte de over ti tætskrevne A4-sider, med et utal af paragraffer, jura, påstande og så videre, som jeg selv skal læse og forstå. Min personlige holdning er, at det er ganske urimeligt, at jeg ene mand skal kæmpe en kamp mod en mastodont. Jeg skal nu sætte mig ind i 36 tætskrevne A4-sider, udenfor for arbejdstid, uden byggeteknisk eller juridisk uddannelse, for at vurdere det, Topdanmark skriver. Jeg har allerede brugt ca. 50.000 kr. på at få uvildige eksperter til at kommunikere med Topdanmark og Garantifonden, og jeg har vundet hver gang,” siger Martin Meik.

Læs også:  Låntagerne kræver elektronisk afstemning hos Forenet Kredit

Han er blot en af flere tidligere kunder i Husejernes Forsikring, som overfor Økonomisk Ugebrev er fuldstændig uforstående over for den behandling, de har fået, efter at Topdanmark tog over. Formanden for danske boligadvokater Jan Schøtt-pedersen fra Alliance Advokater i Helsingør undrer sig også over, hvad han på vegne af sine klienter møder i Topdanmark. ”Jeg oplever, at tiden fra deres side går med teknikaliteter og benspænd, som forhindrer, at sagerne bliver hurtigt afsluttet. Det har absolut været trukket i langdrag fra deres side. Der er asymmetri i informationerne mellem os, da de behandler hundredvis af sager, som de kender udfaldet af, og derfor burde de kunne behandle sagerne hurtige. Det er meget uheldigt, hvis kunderne kommer til at sidde tilbage med opfattelsen af, at Topdanmark trækker sagerne i langdrag – for dermed at kunne tjene mere på sagsbehandlingen, når de skal afregne med Garantifonden for Skadesforsikring,” siger han.

Faktum er, at jo mere tid Topdanmark bruger på skadesbehandlingen, jo mere skæpper det i kassen hos Danmarks bedst indtjenende forsikringsselskab. Det er nemlig timeaflønnet. I Garantifonden for Skadesforsikring vil man ikke fortælle, hvor meget Topdanmark allerede har tjent på indtil videre at behandle over 3000 sager for Garantifonden. Direktør Torben Weiss Garne skriver i en mail til Økonomisk Ugebrev:

”Topdanmark får betaling for at udføre god og korrekt skadebehandlings til glæde for de skadesramte. Alle betalingsmodeller har potentielle svagheder. Garantifonden er af den opfattelse, at Topdanmark gør en fin indsats og har fokus på, at de skadelidte får en fair og hurtig skadebehandling,” lyder det fra direktøren.

Læs også:  Låntagerne kræver elektronisk afstemning hos Forenet Kredit

Han ønsker ikke at oplyse, hvor mange penge, der er tale om, eller hvor meget tid Topdanmark i gennemsnit bruger på sagerne.

”Timepriserne er aftalt mellem Garantifonden og Topdanmark. Timeforbruget for behandling af skader på ejerskifteforsikringer er dog naturligvis generelt høje, f.eks. sammenlignet med en gennemsnitlig autoskade,” lyder det fra Torben Weiss Garne.

HØJE TIMEPRISER

Men der er tale om mange mio. kroner. Økonomisk Ugebrev erfarer, at timeprisen, der afregnes til Topdanmark, starter omkring 1000 kroner i timen, hvis det er en almindelig skadesbehandler, der bruger tid på en sag, og går helt op til 2-3000 kr. i timen, når der eksempelvis er tale om advokattimer. Og hvad angår tidsforbruget er det ikke usædvanligt, at der bruges 15 timer på hver sag – i mange tilfælde langt mere. Ved gennemsnitlig 1500 kroner i timen, og konservativt sat 15 timer per sag i gennemsnit, vil Garantifonden ende med at skulle betale Topdanmark godt 75 mio. kr. for oprydningen efter Husejernes Forsikring. Til sammenligning er der så vidt vides indtil videre brugt lidt over hundrede mio. kroner på at udbetale erstatninger til de ramte boligejere, som det hele handler om.

Læs resten af artiklen her.

Skriv en kommentar

Please enter your comment!
Indtast dit navn her