Efter adskillige år med stilstand har Flügger med to betydelige opkøb løftet omsætningen til et nyt niveau, samtidig med at indtjeningen svulmer i virusåret. Jimmi Mortensen afslutter sin tid som CEO med den mest markante turnaround blandt de små og mellemstore børsnoterede selskaber i 2020. Det efterlader en særlig udfordring til hans kun 30-årige efterfølger, skriver fagredaktør Morten A. Sørensen i denne analyse.
Flügger er i år katapulteret op i en ny liga og har øget markedsværdien med 75 pct. Dermed ser CEO Jimmi Mortensen ud til at afslutte sine fem år i malervareproducenten med den største turnaround-succes blandt fondsbørsens små og mellemstore virksomheder (SMV’er) i 2020. Store opkøb har været en væsentlig del af opskriften.
Den 12. november opjusterede virksomheden for tredje gang siden begyndelsen af august sin forventning til indtjeningen i regnskabsåret 2020/21, der begyndte den første maj. Hvor den oprindelige forventning var en omsætning på 2000 mio. kr. og et ebit på 120 mio. kr., nåede forventningen nu op på en omsætning på 2050-2080 mio. kr. og et ebit på 200-215 mio. kr.
Efter denne seneste prognose har Flügger i slutningen af november opkøbt den svensk-baserede Eskaro-koncern, og ledelsen konstaterer ”at hvis Eskaro havde været en del af Flügger-gruppen i hele regnskabsåret 2020/21, ville den samlede omsætning nå knap 2,5 mia. kr. og en ebit-margin på 9-10 procent.”
En markant større koncern
Købet af Eskaro med 1100 medarbejdere og seks fabrikker er det andet store opkøb i løbet af godt et år. I slutningen af 2019 købte Flügger den polske producent Uni-Cell med 200 medarbejdere. Netop dette køb viste sig at være godt timet, for det kom lige før viruskrisen skabte et opsving i efterspørgslen.
For Flügger, der ved slutningen af 2018/19 havde 1481 medarbejdere, betyder de to opkøb næsten en fordobling af organisationen. Flügger er nu løftet til et helt nyt niveau, efter at både omsætning, indtjening og markedsværdi har været stagnerende fra 2012/13 til 2018/19.
Jimmi Mortensen har sluttet sin tid som CEO med at brede Flüggers omsætning ud fra Danmark, Sverige, Norge og i mindre omfang Kina til en stærkere tilstedeværelse i Polen samt til Ukraine, Rusland, Hviderusland, Estland, Letland og Finland, hvor Eskaro er repræsenteret.
Flügger har dermed også fulgt en tendens gennem de seneste 11-14 måneder blandt mindre og mellemstore danske selskaber til at ekspandere med opkøb– en tendens, der er fortsat med uformindsket styrke i virusåret 2020. Ikke mindst Brdr. Hartmann har ekspanderet kraftigt, men også f.eks. Nordic Transport Group, Skako, FirstFarms, SP Group, Brdr. A&O Johansen og Columbus har været aktive opkøbere i perioden.
Hos Flügger vil Jimmi Mortensen den første april næste år blive afløst af hovedaktionærens 30-årige søn, Sune Schnack, der får en betydelig opgave. Han skal integrere de store opkøb og befæste positionen på en række nye markeder. Desuden skal han sørge for, at indtjeningsniveauet ikke falder for meget tilbage igen efter viruskrisen.
Familien Schnacks familiedispositioner og magtposition har tidligere givet anledning til røre i Flüggers ledelse. Tilbage i 2014 gik Stine Bosse af som bestyrelsesformand, da hun var uenig med hovedaktionær Ulf Schnack om ansvarsfordelingen i selskabet. Det skete, da den dengang 24-årige Sune Schnack blev valgt som næstformand for bestyrelsen.
Nye langsigtede ambitioner?
Nu ser det ud til, at både Ulf og Sune Schnack har samarbejdet tæt med Jimmi Mortensen om koncernens seneste ekspansion. Da han også har en baggrund som senior management consultant hos Rambøll, er han vel så godt rustet til opgaven, som en 30-årig kan være. Meddelelsen om chefskiftet gav et kursfald på et par pct.
I virkeligheden står Sune Schnack nu med en helt særlig udfordring: Flüggers strategiske målsætninger fremstår ikke længere som særlig ambitiøse. Med opkøbene har Jimmi Mortensen allerede i 2020/21 bragt Flügger frem til det omsætningsmål, der var sat for 2023/24, nemlig 2,5 mia. kr., og det vil klart overgå den langsigtede målsætning om en ebit-margin på 6 pct.
Disse mål ligner nu nærmest et strategisk tilbagetog fra det niveau, der forudses i 2020/21. Det er måske realistisk at forvente, at indtjeningsboostet fra virusåret vil flade ud igen og at integrationen af den nye større koncern kan koste indtjening.
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her