Det børsnoterede First North-selskab ser ud til at lykkes med det nye forsøg på at hente penge på børsen. Prisen på 1 krone for nye aktier skal ses i forhold til salgsprisen på 8 kroner for to år siden. Interview med selskabets nye adm. direktør Steen Tromholt, der selv er storaktionær, mens Lars kolind er ny formand – om den nye strategi, ændret forretningsmæssigt fokus og vejen mod cash flow-balance i 2021.
ØU: I børsnoterede i sin tid Conferize til 8 kroner per aktie, og nu sælger I nye aktier til 1 krone. Når du kigger i bagspejlet, er der så ting som du gerne ville have gjort anderledes?
ST: ”Det svar vil jeg dele op i to: For det første gjorde vi fra start klart opmærksom på, at der ville blive tale om en lang rejse. At vi var en venturevirksomhed, som skulle hente penge igen. Vi var altså også præcise ved at sige, at de penge, vi hentede ved børsintroduktionen, ikke var nok til at føre os i mål. Og det er det, vi gør nu, efter et mislykket forsøg for et par måneder siden. For det andet er det klart, at vi ikke har kommunikeret godt nok. Vi har ikke været tydelige nok, og vi har kommunikeret i lidt for mange retninger. Vi skriver også, at ”vi har villet for meget, på for kort tid.” Og så har vi skullet lære at kommunikere med børsmarkedet, som vi ikke har været gode nok til. Der har vi nu kigget indad.”
MARKANTE ÆNDRINGER
Men handler det mest om kommunikation, eller handler det også om, at I har haft brug for nogle andre ledelseskompetencer i ledelsen?
”De ting hænger selvfølgelig sammen. Vi har nu fået en ny direktion og en ny bestyrelse. Så der er selvfølgelig nogle ting, vi vil gøre markant anderledes, både omkring strategi, forretningsmæssigt fokus, og ikke mindst kommunikation. Vi ser også på omkostningssiden, hvor vi kommer til at skære ned, blandt andet med færre ansatte. Men jeg tror også, at det handler om, at det danske børsmarked ikke er vant til meget unge venturevirksomheder, som ikke har et produkt i markedet. Det er jo meget mere normen i Sverige end i Danmark, så jeg tror også, at de danske investorer og erhvervspressen skal vænne sig til en anderledes type børsnotering.”
Du og Lars Kolind rykker nu meget tættere på den daglige forretning. Har skiftet af adm. direktør noget at gøre med, at ejerkredsen og bestyrelsen ikke føler, at I har fået retvisende og fyldestgørende information?
”Der er jo en grund til, at vi har skiftet ledelsen ud. Mon ikke det er svar nok.”
Virksomheden har eksisteret i syv år. Er det først nu, at I begynder at have et produkt at sælge?
”Vi har jo foretaget masser af markedstests undervejs, med forskellige ydelser og forskellige prispunkter. Og det er jo ikke unormalt, at nye virksomheder må teste en masse gange, før man finder det rigtige hul i markedet. Vi har forsøgt forskellige strategier, blandt andet ved at gå efter toppen af markedet med direkte kontakt til de store eventudbydere. Og det i hvert fald ikke den vej, vi skal gå.”
KLAR EFTER LANGT TILLØB
I skriver, at I forventer at være cash flow-neutrale medio 2021. Det er der to år til. Er det en realistisk forventning? Man bliver ikke helt imponeret af billetindtægter på 4000 kr. i årets første kvartal?
”Det er selvfølgelig det, vi vurderer som realistisk. Trods det lange tilløb står vi nu med en basis, som vi kan sælge billetter på. Vi skal blive bedre til at få eventarrangører til at lægge penge. Vi er ved at refokusere vores onlinemarkedsføring, og vi går målrettet efter at sælge ekstraydelser. Det vil også være det, vi vil kommunikere om i de nye KPI’er til markedet.
Ekstraydelser er blandt andet salg af billetter, hvor vi tager et cut, eller hvor eventudbydere ønsker at anvende vores platform i en lukket white label-løsning. Her vil der også være større penge at hente. Men omkring tillægsydelser vil vi nu vende hver sten for at finde muligheder. Vi skal placere os i markedet der, hvor der også penge at tjene på den korte bane, samtidig med at vi skærer produktet til. Vores markedsføring har tidligere været meget bred, hvor vi vil fremover være mere målrettede om delydelser.”
Hvor langt vil du sige, at I er nået i forhold til børsnoteringen for to år siden?
”Jeg synes godt, at man kan sige, at vi har formået at få fat i rigtig mange eventarrangører. Vi er langt hen ad vejen lykkedes med at trække dem ind på vores platform. Men vi er ikke lykkedes med at trække dem videre ned på vores platform og få dem til at anvende vores andre services. Vi har haft en tosidet strategi: Dels at man som eventarrangør kan anvende vores platform til at promote sit event, uden at skulle betale for det. Og dels at få eventarrangørerne til at bruge vores ydelser og lægge nogle penge.”
I markedet har der været tvivl om, hvorvidt trafiktal for aktive eventarrangører har været reelle, eller om I selv eller andre partnere har lagt de eksterne events op på jeres platform?
”De tal, vi har meldt ud, er reelle nok. Vi har formået at tiltrække mange eventarrangører via onlinemarkedsføring. Der har andre aktører nogle mere komplekse systemer for at komme i gang. Og så er det korrekt, at der også kommer eventarrangører ind på vores platform via servicefirmaer, der netop har til opdrag at promovere events bredt for de enkelte eventarrangører. Vi har ikke betalt en særskilt provision for dette arbejde. Så det er ikke noget, vi selv står bag. Men vi må erkende, at disse data for gratisbrugere generelt er misvisende, da det ikke giver et reelt billede af det grundlag, vi skal drive vores forretning på. Derfor lukker vi ned for de data nu. Og vi vil fokusere på kunder, der faktisk er villige til at lægge nogle penge.”
LANGSIGTEDE MÅLSÆTNINGER
Men for lige at runde den del af: I har haft mange tilmeldte events på jeres platform. Men der har været meget få brugere, der anvendte jeres platform til at tilmelde sig på de enkelte events?
”Det er korrekt. Vores langsigtede mål er at få kendskab til de forskellige deltagere af events, så vi med en klar profil kan hjælpe eventarrangører med at promovere deres arrangementer over for den rette målgruppe. Det er jo en supergod idé, men den er meget langt ude i horisonten. Så det er forkert at satse på den strategi nu. Når vi kortsigtet skal tjene penge, er det derfor andre services, vi vil satse på. Vi vil nu gå efter de eventarrangører, som har brug for hjælpe til at udvikle deres event.”
Hvad er jeres nye strategiske fokus – i hovedpunkter?
”Alle digitale platforme, der i dag henvender sig til event-industrien, går efter den praktiske planlægning og afholdelse af events, det der kaldes eventmanagement. Vort fokus bliver eventcreation, altså bistand om, hvad eventen skal handle om, og involvering af deltagerne både før, under og efter et event – kort sagt hvordan man skaber langt mere værdi for deltagerne. Så vi bygger et værktøj, der kan facilitere denne dialog, men hvor eventudbyderen selv inviterer relevante deltagere til at komme med input til forberedelsesfasen.”
Er eventudbyderne parate til at anvende den slags værktøjer?
”Det er lidt et nyt marked, vi vil skabe. Der er et enormt behov for at kunne skabe mere værdi for deltagerne ved de afholdte events. Så vi præciserer vores tidligere strategi, idet vi tager mere fat på nogle af disse redskaber.”
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her