Med 27 point ud af 34 mulige indtager Sydbank førstepladsen i Økonomisk Ugebrevs ESG-Rating for Bank og Forsikring 2023. På andenpladsen følger Ringkjøbing Landbobank, mens Nykredit indtager tredjepladsen. I bunden af listen ligger Alm. Brand og Topdanmark med henholdsvis 8 og 10 point. ØU’s ESG-Rating for finansbranchen gør status over 11 udvalgte danske bankers og forsikringsselskabers evne til at levere resultater på tre ESG-områder: Klima, mangfoldighed og tax governance.
Økonomisk Ugebrev har designet en ESG-Rating, som bliver en årligt tilbagevendende begivenhed. Formålet er at evaluere præstationerne af større danske virksomheder inden for tre centrale ESG-områder. Ratingen baserer sig på resultaterne fra tre af vores store årlige undersøgelser: ØU Klima Rating, ØU Mangfoldighedsundersøgelse samt vores Tax Governance Rating.
Årets vinder i ØU ESG-Rating for Bank og Forsikring er Sydbank. Banken opnår den højeste branchescore i alle tre kategorier. Ingen af de andre ti finansvirksomheder klarer sig altså bedre end Sydbank i forhold til hverken klima, kønsdiversitet i bestyrelsen eller skattetransparens. Sydbank lander samlet set på 27 point ud af 34 mulige, hvilket er markant over branchegennemsnittet på 18 point.
Sydbanks ESG-præstationer omfatter bl.a. følgende: Det seneste år har banken reduceret sit samlede scope 1, 2 og 3 CO2-aftryk med 12 pct., og siden 2017 er CO2-aftrykket fra egne operationer (scope 1 og 2) reduceret med knap 70 pct.
Fire ud af ni af de bestyrelsesmedlemmer, der er valgt på bankens generalforsamling, er kvinder – altså 44 pct. Og bankens skattepolitik inkluderer oplysninger om stort set alle relevante målepunkter, herunder stakeholderdialog, skatteincitamenter, verdensmål og skattely.
Karen Frøsig, adm. direktør i Sydbank, er glad for topplaceringen: ”Jeres rating fortæller os, at vi er på rette vej, og den inspirerer os til at arbejde videre. ESG-dagsordenen kræver lange seje træk, så det er rart med et skulderklap. Når det gælder kønsfordelingen af mænd og kvinder, har vi klare målsætninger på flere niveauer. Det er ikke kun bestyrelsesniveau, som der måles på her. Vi ønsker samme antal af mænd og kvinder til samtale til ledelsesstillinger samt på vores lederuddannelser.”
Karen Frøsig påpeger også, at Sydbank har et beskedent ESG-sekretariat, som dog er organisatorisk højt placeret tæt ved direktionen – i stedet for et stort sekretariat er ESG-dagsordenen i højere grad lagt ud til forretningsdirektørerne.
”ESG-dagsordenen er tematisk bred og kræver indsatser på flere niveauer. Vi tror på, at integration af ESG i Sydbanks forretningsmodel er afgørende på den lange bane – altså, at ESG gennemsyrer vores kerneydelser med en stadig bevidstgørelse hos medarbejderne og over for kunderne,” siger Karen Frøsig.
Som det fremgår af tabellen, klarer forsikringsbranchen sig dårligt. De tre selskaber – Alm. Brand, Topdanmark og Tryg – høster tilsammen 36 point, hvilket resulterer i en gennemsnitsscore på 12 point. For de otte banker er snittet 20 point.
Helt i bunden af listen ligger Alm. Brand med 8 point. I en kommentar til Økonomisk Ugebrev meddeler presseafdelingen i Alm. Brand, at selskabet ikke er tilfreds med placeringen, men dog er fortrøstningsfuld – særligt den ringe klimascore skyldtes sammenlægningen med Codan i foråret 2022.
”Vi vil gerne understrege, at det er lidt som at sammenligne æbler og pærer, når Økonomisk Ugebrev måler Alm. Brand Groups CO2-udledning op imod det tidligere Alm. Brand Forsikring. Da vi i maj 2022 lagde Alm. Brand og Codan Forsikring sammen til Alm. Brand Group, blev vi en dobbelt så stor virksomhed, hvilket naturligvis sætter sig i tallene,” meddeler Alm. Brands presseafdeling.
Samtidig understreges det, at et stort fokus på bæredygtighed betragtes som en grundlæggende forudsætning for at drive en virksomhed som Alm. Brand: ”Som et ansvarligt forsikringsselskab vil vi være med til at løfte den vigtige opgave med at sikre handling og har bl.a. også sat konkrete målsætninger for at nedbringe CO2-udledningerne fra vores egen drift og fra vores investeringer.”
Som det eneste finansselskab opnår Alm. Brand nul point i vores Tax Governance Rating. I forbindelse med vores dataindsamling var vi ikke i stand til at finde selskabets skattepolitik, der hverken dukker op via en simpel google-søgning eller er at finde på selskabets hjemmeside under governance sammen med selskabets andre relevante politikker, som eksempelvis koncernpolitik for det underrepræsenterede køn, politik for dataetik, koncernpolitik for bæredygtighed og politik for aktivt ejerskab.
Desuden responderede Alm. Brand ikke på vores henvendelse inden udgivelsen af vores Tax Governance Rating i foråret, hvoraf det fremgik, at selskabet var blevet tildelt nul point blandt andet på grund af manglende skattepolitik.
I forbindelse med denne ESG-Rating har Alm. Brands presseafdeling imidlertid gjort os opmærksomme på, at selskabet rent faktisk har offentliggjort en skattepolitik – alligevel har vi valgt at holde fast i vores oprindelige bedømmelse, hvilket der er tre grunde til:
Først, Alm. Brands skattepolitik er ualmindelig tyndbenet og kan dårligt siges at leve op til vores krav til en skattepolitik: Den skal som minimum bidrage med oplysninger om selskabets ”tilgang til governance og tax risk management” – som vi skriver i guiden til vores skatte-rating.
For det andet: Ved ikke at placere skattepolitikken under governance-rubrikken sammen med de andre relevante politikker signalerer Alm. Brand, at skattepolitikken ikke er en del af governance-dagsordenen. For det tredje sendte vi i god tid inden offentliggørelsen af vores Tax Governance Rating en mail til presseafdelingen, hvoraf det klart fremgik, at vi ikke havde kunnet finde selskabets skattepolitik, og Alm. Brand reagerede ikke på vores henvendelse.
Se metode for ratingen her i bunden af onlineversionen af denne artikel.
Claus Strue Frederiks
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her