Tilliden er genskabt til Pandora, der fremstår som årets mest overbevisende turnaround i 2020 blandt de store børsnoterede selskaber. Aktiekursen er mere end fordoblet i 2020, selvom virksomheden har været hårdt ramt af viruskrisen, og den organiske vækst foreløbig ventes at blive på minus 14 til minus 20 pct. I første halvår 2021 vil CEO Alexander Lacik sandsynligvis præsentere en ny og ret enkel strategi, skriver fagredaktør Morten A. Sørensen i denne analyse.
Det er de store markeder, der løfter Pandora i tredje kvartal 2020 – og i oktober. Trods viruskrisen har CEO Alexander Lacik og CFO Anders Boyer skabt så meget ny optimisme om smykkekoncernen, at den nu fremstår som årets turnaround blandt de store danske virksomheder i 2020.
Pandoras aktiekurs understreger den vellykkede turnaround-proces: Den sluttede torsdag i kurs 627, eller 117 pct. over niveauet ved årsskiftet. Alexander Lacik har desuden i de seneste uger fået vigtige tillidserklæringer fra store udenlandske investorer som Blackrock, Parvus og Société Générale, der alle har købt op i selskabet og nu hver ejer over 5 pct.
Der er god grund til, at tilliden til Pandora nu vokser: Det største marked, USA, har i tredje kvartal præsteret et like-for-like-salg, der ligger hele 18 pct. over samme periode i 2019. I Storbritannien er salget øget med 17 pct. og i Tyskland med 23 pct.
Lockdowns trækker ned
Globalt har Latinamerika og Kina trukket ned, så det globale like-for-like-salg bliver på minus 2 pct., hvilket imidlertid er en meget stærk forbedring fra de foregående kvartaler. Og nok så væsentligt: Oktober – begyndelsen af fjerde kvartal – udviser globalt en like-for-like vækst på overraskende plus 8 pct.
Ebit-marginen på 17,2 pct. før restruktureringsomkostninger i tredje kvartal, mod 20,2 i samme periode 2020, betegner Pandora selv som ”bedre end ventet,” og ledelsen påpeger, at faldet i ebit ikke så meget er en følge af salgsudviklingen som en effekt af valutakurser, stigende råvarepriser og nye investeringer.
Kunderne er hurtigere end forventet vendt tilbage til butikkerne ”og ønsker fortsat at engagere sig fysisk med mærket og produkterne,” understreger Pandora.
Hvad har Pandoras ledelse gjort? Den har for det første effektivisereret. Allerede før Alexander Lacik tiltrådte som ny CEO i april 2019, havde CFO Anders Boyer og daværende COO Jeremy Schwartz lanceret NOW-planen, der siden gradvist er blevet skærpet: I slutningen af 2019 blev effekten skønnet til 1 mia. kr. årligt – i november er den sat op fra 1,4 til 1,6 mia. kr. årligt. Men NOW skulle ikke bare give besparelser. Planen skulle opfylde tre turnaround-mål: Den skulle skabe mere fremdrift i omsætningen, igen gøre varemærket mere relevant og effektivisere driften i butikkerne.
Alexander Lacik har med udgangspunkt i NOW taget flere initiativer. I 2020 har han satset på at styrke varemærket ved at udnytte Pandoras gode likviditet til at intensivere markedsføringen i forhold til konkurrenterne. Desuden understreger Alexander Lacik, at Pandora ikke er en butikskoncern, der kan sammenlignes med de store modekæder, der ofte og drastisk skifter ud i sortimentet. Tværtimod skal Pandora i højere grad udbygge og styrke det eksisterende produktudvalg.
Ny strategi i 2021
Recepten har virket frem til oktober 2020. Pandoras ledelse har foreløbig fastholdt sine let opjusterede forventninger fra 8. oktober om en samlet organisk vækst på minus 14-17 pct. og en ebit-margin på 17,5-19 pct. i 2020. Men meget vil nu afhænge af udviklingen i det vigtige fjerde kvartal, der ser mere usikkert ud, efter at virus-bekæmpelsen igen har ført til indskrænkninger af det offentlige liv i mange lande.
Alexander Lacik varslede efter offentliggørelsen af tredjekvartalsmeddelelsen, at Pandora sandsynligvis i første halvår 2021 vil fremlægge en ny strategi, eftersom NOW er ved at være gennemført. CFO Anders Boyer har tidligere indikeret, at Pandora måske kunne brede sit mærke ud over nye produktkategorier og måske yderligere tage andre mærker ind i butikkerne.
De umiddelbare signaler fra CEO Alexander Lacik er konservative og går i retning af det enkle: Man skal ikke vente ”en større revolution. Jeg tror, at virksomheden har lovet det før i tiden, og det er sandsynligvis ikke noget vi vil gentage.” sagde han og understregede, at ”der er masser af muligheder i den eksisterende forretning”.
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her