A.P. Møller-Mærsks nye topchef Vincent Clerc vil fortsætte – eller ligefrem forstærke – den satsning på logistik, som han har været en drivende kraft bag. Og netop 2023 kan blive året, hvor det bliver klart, om strategien fører til succes eller fiasko.
Ved at gøre Vincent Clerc til efterfølger for Søren Skou på topposten i A.P. Møller-Mærsk udsender bestyrelsen et markant signal: Med udnævnelsen understreger bestyrelsen – med formand Robert Uggla i spidsen – den stærke tro på Mærsks grundlæggende integrationsstrategi.
Det sker efter et par år, hvor Mærsk nok har hentet enorme overskud hjem, men hvor ledelsen i realiteten endnu ikke har bevist, at strategien på længere sigt kan stabilisere indtjeningen i den ellers så konjunkturfølsomme virksomhed. Netop fordi virksomhedens marked i 2023 ser ud til at blive væsentligt svagere, kan året bringe en afgørende test af den store integrationsplan.
Strategien skal forandre Mærsk fra at være et traditionelt containerrederi, i konkurrence med mange andre omtrent tilsvarende rederier, til at blive en udbyder af komplette transportløsninger. Foreløbig har de store investeringer i logistik ikke overordnet styrket indtjeningen i Mærsk. Der findes på den ene side containerrederier, der vokser og tjener mere end Mærsks containerrederi. Og der findes på den anden side logistikvirksomheder, der tjener forholdsvist flere penge end Mærsks logistikvirksomhed. At kombinationen af containerrederi og logistik er en vinderformel er dermed ikke ubetinget blevet klart under de helt usædvanlige markedsforhold i 2021 og 2022.
Men 2023 bliver året, hvor en hel stribe af nyindkøbte logistikvirksomheder for alvor bliver integreret i koncernen. Dermed vil der, hvis man skal tro Mærsk, blive skabt et tættere forhold til kunderne og lagt et grundlag for en mere stabil indtjening.
Det bliver særlig vigtigt, fordi 2023 ser ud til at blive et langt mere normalt år for containerrederierne end de forrygende år 2021 og 2022. Branchen er allerede præget af et kraftigt tilbageslag med drastiske fald i containerfragtraterne.
Strategien skal dog ikke blot stabilisere Mærsk og knytte kunderne tættere til koncernen. Den burde også bidrage til at øge markedsværdien af hele A.P. Møller-Mærsk i et kapitalmarked, hvor logistikvirksomheder prissættes højere end containerrederier, og hvor en højere logistikandel alt andet lige burde løfte A.P. Møller-Mærsk-aktierne. På et højere plan bør Mærsks resultater 2023 også give en antydning af, om de seneste fem-seks års store transformation af hele koncernen på langt sigt vil styrke A.P. Møller-Mærsk.
Søren Skou, topchefen fra 2016 til 2022, og daværende bestyrelsesformand Jim Hagemann Snabe satte gang i omlægningen i 2016/17. Det skete efter, at Søren Skous forgænger, Nils Smedegaard Andersen, så sent som i 2015 flere gange og med eftertryk havde understreget, at A.P. Møller-Mærsk fortsat skulle være et konglomerat – sådan som gruppen reelt havde været siden mellemkrigstiden. Strukturen forhindrede, at ledelsen kunne fokusere fuldt ud på enten containerrederiet eller den anden store del af konglomeratet, olie- og gasudvindingen. Begge de to enheder krævede efterhånden en fuld og energisk indsats fra ledelsen. Mange investorer var desuden kritiske overfor konglomeratstrukturen, der i sig selv pressede aktiekursen ned.
Morten A. Sørensen
Aktuel kurs 14865,00
Kursmål (6 mdr.) 16300,00
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her