Ledelsen for A.P. Møller-Mærsk kan se frem til et katastrofalt ringe 2024 med et underskud på op mod 9 mia. kr. Sådan lyder vurderingen fra internationale aktieanalytikere ifølge S&P, der har indsamlet estimater fra analytikerne.
Analytikerne har efter aflæggelse af 3. kvartalsregnskabet den 3. november haft travlt med at nedjustere deres forventninger til Mærsks overskud i 2024. Lige før regnskabet lød forventningen på et mindre overskud næste år, men efter regnskabet er forventningerne til overskuddet i 2024 og 2025 blevet kraftigt nedjusteret.
Allerede før aflæggelsen af 3. kvartalsregnskabet var analytikerne begyndt en nedjusteringsbølge. I starten af oktober lød forventningen på et overskud i nærheden af 20 mia. kr. næste år og over 20 mia. kr. i 2025. Men nu ser fremtiden markant mere dyster ud: I de aktuelle estimater fra analytikerne lyder forventningen på et underskud på 1,3 mia. USD – eller godt 9 mia. kr.-i2024, og minus 1 mia. kr. året efter.
Hele sektoren er under pres efter, at de toneangivende containerrater henover 2022 faldt til et historisk lavt niveau, og i det meste af 2023 simrede raterne på det historisk lave leje. Der kan meget vel være udsigt til endnu flere afskedigelser i Mærsk end de varslede 10.000 medarbejdere.
I takt med et drastisk fald i fragtraterne var indtjeningsudviklingen i første halvår af 2023 forbløffende ens i de store europæiske containerrederier. Målt ud fra halvårstallene er det vanskeligt at se, at Mærsk opnår nogen særlig fordel af den særlige forretningsmodel, traditionel containersøfart kombineret med logistik, som koncernen har introduceret i de seneste år.
Hapag-Lloyd, som stadig er et forholdsvist rendyrket containerrederi, klarer sig mindst lige så godt som containerrederidivisionerne hos Mærsk og hos Mærsk-konkurrenten CMA CGM. På den anden side præsterer de rendyrkede logistikvirksomheder som Kühne & Nagel og DSV betydeligt bedre indtjeningsmarginer end Mærsks logistikaktiviteter.
I branchen ses også mørke skyer forude, blandt andet på grund af stigende drifts- og kapitalomkostninger. Men der er især frygt for en mangeårig udbudsdrevet nedtur, som drives af overkapacitet på grund af lavere efterspørgsel og øget kapacitet. Analytikere ser risiko for, at den situation kan udløse en irrationel konkurrence mellem containerrederierne, som kan blive tvunget til at skære i deres rutenet og samlede kapacitet. Udsigterne synes altså meget dystre for sektoren.
For Mærsk ses underskud i 2024, også selvom der tages højde for omkostningsbesparelser på 600 mio. USD. Analytikerne ser på det grundlag også lavere aktieudbytter og mindre aktietilbagekøb de kommende år. Hvad værre er, så har analytikerne nedjusteret deres estimater for Mærsk mere end for de nærmeste konkurrenter.
Samlet ser analytikerne altså et billede, hvor A.P. Møller-Mærsk er langt mere sårbar overfor den forventede krise i sektoren. Og det ventes også at betyde, at Mærsk vil skrue ned for nye investeringer, og måske bremse den store omstilling til at være en integreret transport- og logistikvirksomhed.
Morten W. Langer
Konklusion
Aktuel kurs 13.975
Kortsigtet (< 3 mdr.) Køb
Langsigtet (12 mdr.) Kursmål 16.070
Vær et skridt foran
Få unik indsigt i de vigtigste erhvervsbegivenheder og dybdegående analyser, så du som investor, rådgiver og topleder kan handle proaktivt og kapitalisere på ændringer.
- Vi filtrerer støjen fra den daglige nyhedscyklus og analyserer de mest betydningsfulde tendenser.
- Du får dybdegående og faktatjekket journalistik om vigtige erhvervsbegivenheder lige nu.
- Adgang til alle artikler på ugebrev.dk.
399,-
pr. måned
Allerede abonnent? Log ind her